۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۶۶۵۵۴
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد مطرح کرد؛

حل آسیب های اجتماعی مهم ترین انتظار جامعه از حوزه

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی این معاونت بر انجام پژوهش برای حل آسیب های اجتماعی به وسیله نهادهای حوزوی تأکید کرد.
روستا آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در دومین روز از دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: این نمایشگاه جلوه ای از تلاش جهادگران علمی در عرصه فرهنگ و دین داری مردم است.

وی با بیان این که در معاونت فرهنگی و تبلیغی با بیان این که در معاونت فرهنگی و تبلیغی پژوهش در دو قالب انجام می شود، خاطرنشان کرد: قالب اول ره توشه هایی است که در مناسبت های سال در اختیار مبلغان قرار می گیرد و در چند سال اخیر غیر از ره توشه مرسومی که منتشر می شده برای خواهران مبلغه با رویکرد مباحث خانواده ره توشه هایی در نظر گرفته شده است که مورد استقبال چشمگیری از طرف مخاطبان قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با اشاره به این که در سال گذشته و سال جاری در هر مناسبت اصلی ره توشه های ما نزدیک به 15 هزار چاپ کاغذی شده است، گفت: از این تعداد نزدیک به 8 هزار نسخه در اختیار مبلغان دفتر قرار می گیرد و ما بقی در اختیار سایر مبلغان قرار می گیرد و بیش از دو برابر این تعداد هم از طریق دیجیتال از سایت بلاغ و دیگر سایت ها دانلود می شود.

وی با بیان این که سیر تدوین ره توشه معادل سیر امور پژوهشی است، گفت: در هر مناسبت نزدیک به 5 ماه قبل از آن مناسبت در کمیته ای موضوعات مورد نیاز در بیش از 250 موضوع تدوین می شود در مرحله بعدی در یک پالایش این موضوعات به 70 تا 80 موضوع می رسد و در مرحله نهایی در اختیار نویسندگان قرار می گیرد و مطالب محتوایی تولید می شود و بعد در مرحله ارزیابی قرا می گیرد و بعد از ارزیابی به مرحله چاپ و انتشار می رود.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قالب دوم فعالیت های پژوهشی معاونت فرهنگی و تبلیغ دفتر تبلیغات را کتاب های مورد نیاز مبلغان دانست و افزود: در سال گذشته 4 اثر به چاپ رسیده است که اثر اول کتاب تبلیغ بالینی است، اثر دوم مختصر سفینه البحار در یک جلد 1000 صفحه ای، اثر سوم بایدها و نبایدهای زبان  که شامل صد نکته اخلاقی در رابطه با زبان است که مورد استقبال است، و اثر چهارم هم کتاب اخلاق در قرآن که تلخیصی از اندیشه های آیت الله آصفی است هستند.

وی سیاست اصلی در انتشار ره توشه برای مبلغان را جلوگیری از خرافه گرایی و در اختیار قرار دادن مطالب مفید و علمی دانست و ابراز کرد: در عین حال تلاش ما بر این است که مقالات صرفا علمی هم نباشد و در آن از ضرب المثل و داستان هم استفاده شود تا برای جامعه جذاب و مفید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با بیان این که همچنان توقع و انتظاری که از دفتر تبلیغات می رود فراتر از این فعالیت ها است، افزود: امروز نیازهایی به حوزه علمیه ارائه می شود که ما ساختاری متناسب با آن را نداریم؛ به عنوان مثال نحوه مقابله با آسیب های اجتماعی مورد انتظار است و نهاد دیگری متکفل این بخش نیست و باید بخشی از ظرفیت های دفتر به این سمت و سو سوق پیدا کند.

وی بحث اعتیاد و طلاق و حاشیه نشینی را از مهم ترین آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: دفتر تبلیغات باید به این سمت و سو برود و بتواند این آسیبهای اجتماعی را به صورت ریشه ای و عملی آسیب شناسی کند و از طریق مبلغان به جامعه ارائه کند./843/202/ب3

ارسال نظرات