۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۴۶۷۰۰۳
مدیرحوزه علمیه قزوین:

مهمترین ویژگی عالِم کشف حقیقت از طریق تحقیق و پژوهش است

حجت الاسلام عباسی گفت: در هر موضوعی اگر به درستی کاوش و پیگیری صورت بگیرد نتیجه آن پژوهش ثمربخش خواهد بود، در روایتی از امیرمؤمنان(ع) در باب علم آمده است که عالم کسی است که از علم سیر نمی‌شود و به طور مداوم مشغول کشف حقیقت است.
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مراسم آئین بزرگداشت هفته پژوهش که با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه قزوین در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش و با اشاره به اهمیت پژوهش، گفت: حس جست و جوگری، تحقیق و پژوهشگری از فطریات انسان است.

وی در ادامه افزود: انسان همواره به دنبال حقیقت است، هر مقدار این حس جست و جوگری در انسان قوی‌تر باشد انسان در کشف حقایق موفق‌تر است و به باورهای بهتری می‌رسد.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به اینکه انسان باید روحیه پژوهشگری را در خود تقویت کند، افزود: اگر انسان به این ندای درونی لبیک نگوید ممکن است پس از مدتی این میل مانند برخی از امیال در درون انسان فروکش کند و دیگر تحرکی نداشته باشد و موجب شود انسان همواره در جهل و سرگردانی باقی بماند.

مدیرحوزه علمیه قزوین در ادامه اضافه کرد: در هر موضوعی اگر به درستی کاوش و پیگیری صورت بگیرد نتیجه آن پژوهش ثمربخش خواهد بود، در روایتی از امیرمؤمنان(ع) در باب علم آمده است که عالم کسی است که از علم سیر نمی‌شود و به طور مداوم مشغول کشف حقیقت است.

وی در ادامه با بیان اینکه طالب علم باید از اوقات خود در جهت پژوهش و تحقیق بهره فراوان ببرد، اظهار کرد: زمان فراغت برای انسان‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کند که انسان حس جست و جوگری خود را ارضا کند، اگر انسان با بی‌میلی و بی‌رغبتی مطالعه و تدریس کند، این انسان از روحیه پژوهشگری برخوردار نیست، انسان عالم به طور مداوم به دنبال کشف حقیقت است تا اشباع شود.

حقیقت علم دامنه گسترده‌ای دارد که پژوهش و تحقیق یکی از ابواب آن است

این مقام مسؤول حقیقت را دارای دامنه گسترده‌ای دانست و ابراز کرد: عالم نه تنها از علم سیر نمی‌شود بلکه تظاهر به سیری هم نمی‌کند، یعنی انسان عالم به گونه‌ای جلوه نمی‌کند که جامعه علمی گمان کنند که این فرد نسبت به علم بی‌تفاوت است، در روایتی دیگر از امیرمؤمنان(ع) آمده است که عالم کسی است که از تعلم و به دست آوردن علم خسته نمی‌شود.

حجت الاسلام عباسی در ادامه حیات و زندگی عالمان را منوط و مشروط به علم دانست و تصریح کرد: عالم کسی است که با علم و روایت زنده می‌شود، سند این جمله آن است که خداوند متعال در قرآن می‌فرماید ای کسانی که ایمان آوردید خدا و رسولش را استجابت کنید زمانی که شما را به چیزی که زنده می‌کند دعوت می‌کنند، انسانی که از آیات قرآن فاصله بگیرد روحش می‌میرد و معنا ندارد زنده بماند.

مدیر حوزه علمیه قزوین ابراز کرد: اگر انسان سراغ قرآن نرود هیچ‎گاه به حقیقت نمی‌رسند، خود قرآن تأکید می‌کند که در این قرآن تدبر، تأمل و اندیشه کنید تا بتوانید حقایق آن را به دست آورید.

وی در پایان گفت: حقیقت با تفکر در قرآن باز می‌شود، انسان در قیامت پاسخگوی تمام حقایق خواهد بود، کسی که به بطن قرآن برسد می‌تواند به تمام شبهات جواب دهد، زیرا هیچ شبهه‌ای نیست مگر آنکه کلیات آن در قرآن آمده است، از این رو حقیقت ناب تنها با تأمل در قرآن به دست می‌آید./873/202/ب2

ارسال نظرات