۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۶۷۶۵۵
رییس مرکز پژوهش های مجلس:

توجه به پژوهش برای تصویب قوانین کارآمد ضروری است

جلالی گفت: این که یک نظام اسلامی در عصر دین گریزی بتواند قانونی برای اداره جامعه ارائه کند بسیار مهم است و اگر این را نتوانیم درست کنیم نه تنها به عنوان یک حکومت ضربه خواهیم خورد بلکه حکومت الهی و اسلامی در دنیا بدنام می شود.
کاظم جلالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، اظهارداشت: امیدواریم ارتباطات میان مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی قم بیشتر شود.

وی با بیان این که مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات اسلامی قم به عنوان مراکز پژوهشی کاربردی حکومتی هستیم، خاطرنشان کرد: در عرصه فقهی حوزه وسیعی می تواند مورد استفاده ما باشد ولی ما امروز دچار نقد هستیم و باید پاسخگوی این حوزه نمایندگی باشیم.

جلالی با بیان این که ما در حوزه قانون گذاری مشکلات بسیار زیادی داریم، افزود: در بسیاری از کشورها حوزه قانون گذاری به کارکرد احزاب گره خورده است ولی ما از مذیت ها و مضار این حوزه هم فاصله گرفتیم و خارج از آن هستیم.

عدم تبادل اطلاعاتی سبب بروز مشکل در قانونگذاری است

وی با اشاره به اینکه ما تلاش می کنیم دایره اطلاعات را در محدوده خود نگه داریم، افزود: این یکی دیگر از مشکلات قانون گذاری در کشور است که هر چه به حوزه حاکمیتی نزدیک تر می شویم این دایره محدود تر می شود و تلاش می شود تبادل اطلاعاتی صورت نگیرد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل تفکیک قوا در کشور این اصل را عاملی برای عدم تبادل اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: ما حتی در عرصه دانش هم تبادل اطلاعات را محدود کرده ایم و دست یابی به اطلاعت به یک پروسه بسیار وقت گیر تبدیل شده است و گاهی وقت ها از طریق رسانه های بیگانه به اطلاعاتی که می گویند محرمانه است دست پیدا می کنیم.

نگرش ما در پژوهش باید نگرش حاکمیتی باشد

وی با بیان این که در مرکز پژوهش ها صرف پژوهشگر داشتن و پژوهش کردن نباید هدف باشد، اظهار داشت: ما باید هدایتگر پژوهش در جامعه باشیم و الان که وحدت حوزه و دانشگاه همزمان با هفته پژوهش شده است باید به این توجه داشته باشیم که نگرشمان در پژوهش نگرش حاکمیتی و حکومتی باشد. که چگونه می شود این نظام اسلامی که در عصر دین گریزی برپا شده است خروجی به عنوان اداره جامعه ومردم داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز داشت: این که یک نظام اسلامی در عصر دین گریزی بتواند قانونی برای اداره جامعه ارائه کند بسیار مهم است و اگر این را نتوانیم درست کنیم نه تنها به عنوان یک حکومت ضربه خواهیم خورد بلکه حکومت الهی و اسلامی در دنیا بدنام می شود.

وی با بیان این که برای ارائه قوانین کاربردی به جامعه باید حوزه و دانشگاه بر روی پژوهش متمرکز شوند، گفت: متأسفانه بودجه کافی در حوزه پژوهش قرار نمی دهیم و این که همین مقدار بودجه را تا چه اندازه در خدمت زمامداری استفاده کرده ایم مورد سؤال است.

انباشت قوانین ناکارآمد به کشور آسیب می زند

جلالی با بیان این که ما بیش از 11 هزار عنوان قانون در کشور داریم، یادآور شد: انباشت قوانین غیر کار آمد به کشور آسیب می زند؛ برای مثال قانون کار ما دارای اشکالات اساسی است و تعارض بین کارفرما و کارگر را با هدف تأمین منافع کارگر در نظر گرفته ایم و کاری کرده ایم که کارفرما از انجام کار و گرفتن کارگر فرار می کند در حالی که نگاه دین در قانون کار تلاش دسته جمعی است.

وی با بیان این که امروز قوانین پولی و بانکی ما بسیار دارای مشکل است، اظهار داشت: بانک یک امر اساسی در اداره کشور است و ما یک بار می خواهیم رنگ و لعابی از دین به آن بدهیم و یک بار این است که ما می خواهیم به قانون پول و بانک نگاه جدی داشته باشیم و مسأله ربا را حل کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکال در قوانین مربوط به سرمایه گذاری های خارجی خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد در کشور ما سرمایه گذاری کند باید قوانین ما شفافیت داشته باشد.

انتظار مردم از قانون این است که آسیب های اجتماعی را کاهش دهد

وی با اشاره به این که اگر یک فتوا می خواهد تبدیل به قانون شود باید پیامدهای آن سنجیده شود، افزود: انتظاری که جامعه امروز از قانون دارند این است که بتواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد زیرا برای یک نظام برآمده از دین که سردمداران آن روحانیان هستند این آمار آسیب های اجتماعی قابل قبول نیست.

در حوزه فرهنگ دچار خلأ تئوری هستیم

جلالی با بیان این که ما در حوزه فرهنگ هم مشکل داریم و دچار پراکندگی و حتی تزاحم نظریات هستیم، خاطرنشان کرد: ما در حوزه فرهنگ دارای خلأ تئوری منسجم هستیم و این جا از جاهایی است که ورود حوزه های علمیه ضروری است.

وی با اشاره به مزایای همکاری و هم افزایی در بخش های مختلف از جمله پژوهش، ابراز داشت: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب این میزان از مشکلات قانونی غیر قابل توجیه است و مجلس باید یک نگاه راهبردی برای خود ترسیم کند و همچنین باید در حوزه نظارتی بر روند ها نظارت داشته باشد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به مشکلات حوزه قانون گذاری در کشور اشاره کرد و افزود: ما چون نظامی تک مجلسی هستیم نمایندگان باید نگاه به مردم حوزه نمایندگی خود هم داشته باشند و گرفتار نوعی پوپولیسم هستند ولی خوشبختانه در مجلس نگاه به پژوهش بسیار خوب است./843/201/ب3

ارسال نظرات