نشست معناشناسی اسم «فاطر» در قرآن کریم برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست معناشناسی اسم «فاطر» در قرآن کریم امروز با سخنرانی محمد علی خوانینزاده استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، پردیس قم، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
دراین نشست محمد علی خوانینزاده استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، پردیس قم، گفت: زیان ساختار به هم پیچده و نظامی از درون به هم پیوسته دارد.
وی افزود: ما باید در بررسی مفهوم یک واژه و نشان دادن تمایز آن با سایر واژهها از تحلیل مولفهای استفاده کنیم که طرفداران و منتقدانی دارد.
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با بیان اینکه به ساختار تشکیل دهنده جمله روابط همنشینی گفته میشود که از اجزای مختلف دستوری حاصل میشود، عنوان کرد: از بین مقولههای دستوری یکسانی که در جمله قرار دارد ما ناچاریم واژهگانی را انتخاب کنیم که محدود است.
خوانینزاده اظهار داشت: در رابطه جانشینی و هم نشینی با محدودیت انتخاب کلمه مواجه هستیم چراکه باید مقوله دستوری واحدی را انتخاب کنیم، در پژوهشهای قرآنی باید بدانیم که در رابطه جانشینی و همنشینی دنبال چه میگردیم.
وی افزود: در انتخاب کلمات و واژگان باید به روابط مفهومی و موقعیت دستوری آنها توجه کنیم به عنوان مثال زمانی که میگوییم از خانه به دانشگاه رفتم نمیتوانم به جای رفتن از خوردن استفاده کنم.
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با اشاره به معنای لغوی «فاطر» عنوان کرد: شکافتن، پدیدار شدن، آفریدن از جمله معانی لغت فاطر است، اما در زبان سامی جنوبی فطر به معنای فکر کردن آمده است، در زبان عبری و آرامی به معنای آزاد کردن آمده است و در زبانهای دیگر به معنای منتشر کردن حذف کردن آمده است.
خوانین با بیان اینکه لغت «فاطر» در قرآن کریم 20 مرتبه آمده است، ابراز کرد: در این 20 مورد فاعل خداوند است و سایر موارد مفعول آن هستند، در تحلیل اسم فاطر نمیتوان گفت که اسم فاطر صرفا ویژه نام خداوند است چراکه بیانکننده توحید، هدی، نفی ظلال و ربوبیت نیز است./202/807/ب1