۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۱۶۱۸
آیت الله مظاهری:

پیروزی در برابر استکبار، تنها با استقامت و گفتار قاطعانه حاصل می شود

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به پیروزهای متعدد پیامبر اسلام در برابر جبهه شرک و کفر، گفت: پیامبر(ص) به همراه پیروانی که از قشر ضعیف جامعه بودند، با استقامت در برابر زورگویی‌‌های استکبار آن زمان و گفتار قاطعانه با آنها در 84 جنگ به پیروزی رسیدند.
حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: پاکی از نفاق عملی، نیاز به لطف الهی دارد.

وی در ابتدا با مروری بر مباحث گذشته که راجع به مسأله نفاق و شخصیت منافق بود، افزود: در جلسات قبل گفتیم انسان ریاکار منافق است و ریا در زندگی انسان بسیار مخفی است، به همین سبب برای خالص شدن و پاک شدن از نفاق، به ویژه نفاق عملی، به لطف الهی نیاز داریم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه رسیدن به اخلاص صد در صد بسیار مشکل است، ادامه داد: حصول خلوص صد در صد در اعمال، به مجاهدت شبانه روزی نیاز دارد ولی زمانی که حاصل شد، لذتی دارد که با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

رئیس حوزه علمیه اصفهان آیه سیزدهم سوره بقره که می فرماید «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِنْ لا یَعْلَمُونَ»، تفسیر کرد: یکی از مذمتهایی که قرآن راجع به منافقان می فرماید این استکه آنها خودشان را عاقل می دانند و دیگران را سفیه و نادان می پندارند و این مسأله زمانی هویدا می شود که به آنها گفته می شود با مردم باشید، با دیگران معاشرت کنید و به جبهه بروید و منافقان در پاسخ می گویند ما در زمره بی عقلها قرار نمی گیریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: این خود برتر پنداری سبب می شود منافقان خودشان را از دیگران متمایز بدانند و همیشه دوست دارند در سِمت بالایی قرار داشته باشند و بر دیگران حکومت کنند.

وی در ادامه تفسیر آیه سیزدهم سوره بقره، گفت: قرآن در پاسخ منافقان می گوید «خودتان سفیه و نادان هستید و کسانی را که سفیه می پندارید از عاقلان هستند»، کسانی که عاقبت کار به دستشان می افتد و بر زمین حکومت می کنند همان کسانی هستند که منافقان آنها را سفیه و نادان می دانند.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به داستانی از زمان تولد امام عصر(عج)، اظهار کرد: در زمان تولد امام زمان(عج)، پدرشان امام حسن عسکری(ع) به حکیمه خاتون فرمودند، عزیز من را بیاور و ایشان نیز آن پاره ماه را آوردند و به او سلام کردند، امام زمان(عج) نیز سلام پدر را جواب دادند و این آیه از قرآن که می فرماید «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» را تلاوت کردند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه منظور از ضعیفان در این آیه، شیعه است، افزود: روزی حکومت و تمکّن جهان به دست شیعه می افتد و دنیا گلستان می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: استکبار جهانی همچون فرعونیان گذشته از آنچه می ترسد به سرش خواهد آمد و نابود خواهد شد، تا آن زمان باید صبر کنیم و شاهد عاقبت خیر و عاقبت شر افراد مختلف باشیم.

وی با بیان اینکه پیروزیهای پیامبر(ص) در صدر اسلام با همراهی قشر ضعیف جامعه به بار نشسته است، گفت: طبقه ضعیف جامعه در صدر اسلام با رهبری پیامبر(ص) در 84 جنگ با کمترین امکانات به پیروزی رسیدند، سلاح آنها مقاومت در برابر زورگویی های استکبار آن زمان و گفتار قاطعانه با دشمن بود.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: استقامت ورزیدن در برابر سختیها سبب پیروزیها متعدد جبهه اسلام بر جبهه کفر شد، در آن زمانها نیز افراد منافق دائماً کارشکنی می کردند و سبب متضرر شدن اسلام می شدند، همان کسانی که خودشان را عاقل می پنداشتند و دیگران را نادان می دانستند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان داستان فتح مکه خاطرنشان کرد: در زمان فتح مکه پیامبر(ص) به فراز مکانی ایستادند و خطاب به منافقان گفتند با شما چه کنم، همه آنها گفتند هر چه با ما بکنی حق داری، پیامبر(ص) فرمودند همه شما را بخشیدم، در این لحظه منافقان متوجه ضعف و نادانی خود شدند و فهمیدند نسبت به کسانی که آنها را نادان می پنداشتند چقدر شعورشان پائین است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروف «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» افزود: روزی آقایی جهان به دست تشیع خواهد افتاد، تشیعی که از قشر مستضعف جامعه تشکیل شده است./201/867/ب1

ارسال نظرات