۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۷۳۵۳۶

راهکارهای افزایش جمعیت از نگاه آیت الله قرهی

استاد حوزه علمیه تهران سلاح تبلیغ را برنده تر از سلاح جنگی دانست و گفت: باید برای تبلیغ افزایش جمعیت به دولت فشار آورد و با صدای بلند تبلیغ کرد.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی، استاد حوزه علمیه تهران، پیش از ظهر امروز در دومین نشست شورای راهبردی جمعیت که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور آیت الله اعرافی برگزار شد، با بیان این که باید جدا بحث معرفت موضوع جمعیت در حوزه دنبال شود، گفت: حکم فقهی حکم کلی است که روی موضوعات پیاده می شود و اگر فقیه موضوع را نشناسد در شناخت حکم اشتباه خواهد کرد.

وی با بیان این که برخی در مسائل مالی پول را نمی شناسند، اعتبارات بانک را نمی شناسند در نتیجه در به اشتباه حکم می دهند، گفت: موضوع شناسی از مسائل اصلی طلبگی و بسیار مهم است و اگر حوزه در این زمینه کار نکند بسیاری از مطالب را به خطا خواهد رفت.

آیت الله قرهی خاطرنشان کرد: مباحث علمی باید موضوعش نسبت به فقه و اصول مشخص باشد و فقیه بتواند حکم فقهی صادر کند و این بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: امام راحل فرمودند که سلاح تبلیغات بُرنده تر از سلاح جنگی است و باید مبلغانی را تربیت کنیم که خودشان عامل باشند زیرا اگر مبلغ به حرف خود عمل نکند این سلاح بی اثر خواهد بود.

متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران با اشاره به راه های تبلیغ اظهار داشت: یکی از راه های تبلیغ فشار آوردن بر دولت است و باید از رسانه و فیلم در این زمینه استفاده کنیم زیرا ما تبلیغات مان ضعیف است و این که می گویند ما بی سروصدا تبلیغ کنیم نتیجه نمی دهد.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری فرمودند که ضعف ما در فقه معرفت به موضوعات است، گفت: اگر این درست نشود برای بزرگان جا نمی افتد که مسأله چیست؛ زیرا حکم فقهی حکم کلی است که باید در تطبیق آن به مسائل و موضوعات توجه شود بنابراین باید فقیه موضوع را بشناسد.

آیت الله قرهی با بیان این که برخی چیزی راجع به جمعیت نمی دانند، اظهار داشت: در باب موضوع شناسی اول باید نسبت به آگاه سازی اقدام کرد؛ حداقل باید مدرسین خارج فقه را راجع به موضوع آگاه کرد و باید متخصصان بیایند و آنها را آگاه کنند.

وی با بیان این که یکی از خصوصیات شهید صدر این بود که موضوعات را اول می شناخت و بعد مباحث فقهی اش را تبیین می کرد، ابرازداشت: اگر ما این را در میان علما جا بیندازیم مشکل حل می شود؛ این که طلاب هم دچار معضل جمعیت شده اند به خاطر عدم شناخت موضوع است و اول باید موضوع را برای طلاب به خوبی تبیین کنیم./843/پ202/ج

ارسال نظرات