۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۴۷۳۶۶۲
آیت‎الله مظاهری:

تجمل‎گرایی‎ در جامعه سبب بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است

حضرت آیت‎الله مظاهری با انتقاد از وضعیت اسفناک عروسی‎ها و تجمل‎گرایی‎ها در عروسی‎ها و مهریه‎ها، گفت: متأسفانه دخترها به دلیل همین تجمل‎گرایی‎ها در خانه می‎مانند، فراوان دیده‎ام که دخترانی به دلیل جهیزیه در خانه مانده‎اند، پسر 30 سالش است اما نمی‎تواند زن بگیرد.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله حسین مظاهری، پنجشنبه شب در مسجد حکیم اصفهان با اشاره به ضروت خودسازی و اینکه رابطه داشتن با اهلبیت(ع) سبب خودسازی و رستگاری در دنیا و آخرت میشود، گفت: رابطه با اهلبیت(ع) را به سه قسمت تقسیم کردهاند که قسمت اول آن اعتقادی است که بیشتر ماها آن را داریم و تا سر حد عشق اهلبیت(ع) را دوست داریم و این سبب حفظ ما از بلاها و شفاعت اهلبیت(ع) در روز قیامت از ما میشود.

وی با نوع دوم رابطه با اهلبیت(ع) در عرصه شعار، خاطرنشان کرد: شکر خداوند شعار اهلبیت(ع) در ایران هست، شعار «اشهد أن علیا ولیالله» در مأذنهها وجود دارد، تعظیم شعائر همچون دهه عاشورا و برگزاری جشنها همچون نیمه شعبان و امثال آن، شعار تشیع است که ما آن را هم داریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نوع سوم رابطه با اهلبیت(ع) یعنی رابطه عملی، خاطرنشان کرد: این قسم سوم رابطه با اهلبیت(ع) را نداریم یا بسیار کم داریم و همین رابطه است که سبب رستگاری و شفاعت میشود، این هم خیلی مشکل نیست، ما آن را مشکل کردهایم، اهمیت به واجبات نمیدهیم، اهمیت به نماز نمیدهیم، اهمیت به مستحبات مثل نماز شب، خدمت به خلق خدا که عمل اهلبیت(ع) است، باید بدهیم.

وی ادامه داد: اسم گناه یک تلاطم درونی در اهلبیت(ع) ایجاد میکرد، باید از گناه اجتناب کنیم، آنان معصوم بودند و خطا و نسیان و جهل نداشتند و گناه اصلا در فکر آنها نیامده بود و نمیآمد و ما هم باید به آنان شباهت داشته باشیم و گناه در زندگیمان نیاید و اگر گناه آمد ساده از آن نگذریم و فورا جبران و تدارک کنیم و یک حالت درونی در ما پیدا شود، باید توبه کنیم و از خداوند عذرخواهی کنیم، بگوییم خدایا همه جا محضر تو است و من در محضر تو گناه کردم و شما ارحم الراحمینی  و من شرمندهام.

حضرت آیتالله مظاهری ابراز کرد: عدالت یعنی اینکه انسان به طور ناخودآگاه یک تلاطم درونی برای او ایجاد شود، وقت نماز شب بیدار شود، به هر اندازه که میتواند کمک به خلق خدا بکند، وقتی که حاجتمندی را دید و میتواند حاجتش را ادا کند، با کمال افتخار یک حالت درونی برای او ایجاد شود و کمک کند و به طور ناخودآگاه همواره یک حالت پشیمانی و توبه به سوی درگاه خداوند داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک انسان متقی دارای عدالت است و رابطه کامل با اهلبیت(ع) دارد، اظهار کرد: اگر این رابطه نباشد، فرد فقط در اسم شیعه است و واقعیت ندارد، آنها که اهل دل هستند نور تشیع را در پیشانی شیعه میبینند، عدهای نزد امام علی(ع) آمدند و گفتند ما شیعیان تو هستیم، امام علی(ع) به آنها نگاه کردند و گفتند که من نور تشیع در پیشانی شماها نمیبینم، از نظر عمل لنگ بودند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با انتقاد از وضعیت اسفناک عروسیها و تجملگراییها در عروسیها و مهریهها، خاطرنشان کرد: متأسفانه دخترها به دلیل همین تجملگراییها در خانه میمانند، فراوان دیدهام که دخترانی به دلیل جهیزیه توی خانه ماندهاند، پسر 30 سالش است اما نمیتواند زن بگیرد، چون اول از او میپرسند که خانه داری؟ کار داری؟ ماشین داری؟ اما از او نمیپرسند که ایمان داری؟ در حالی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند بپرسید که آیا دین دارد، اخلاق و ایمان دارد.

وی ادامه داد: نمیشود بگوییم ما از نظر عمل تابع حضرت زهرا(س) و اهلبیت(ع) هستیم، از ما در حد بسیار بالا نمیخواهند، اما بعضی وقتها کارهای کم انجام نمیدهیم، یک ماه، دو ماه یا سه ماه میخواهد رییس اداره را ببیند و نمیشود، یا سرش پایین است و حتی جواب سلام را نمیدهد یا با اینکه مردم جمعند، میگویند که جلسه دارد، ما نمیخواهیم دقیقا مثل اهلبیت(ع) شویم.

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه قضای حاجت به یک مؤمن از یک ماه اعتکاف بالاتر است، اظهار کرد: اگر حاجتی از کسی را برآوریم، با اینکه یک ماه شبانهروز اعتکاف و دعا داشته باشیم، بالاتر است، عکس آن هم روایت داریم با این مضمون که کسی که میتوانست به مردم خدمت کند و نکرد، در روز قیامت او را با حالت درمانده میآورند در حالی که روی پیشانی او نوشته شده است، ناامید از رحمت خداوند است.

وی گفت: تمام مسجدها موقع مغرب و عشا پر باشد و جای سوزنانداز نباشد، باید غروب دیگر در مسجدها جا نباشد، اما مسجدها خلوت است، نماز شب چی؟ خیلی کم است، حضرت آیتالله مرعشی به من جملهای از امام زمان(عج) را گفتند که ننگ است بر شیعیان ما که نماز شب نخوانند، روی این مطالب فکر کنیم، ما اگر شفاعت، رستگاری و حشر با اهلبیت(ع) میخواهیم باید رابطه عملیمان با اهلبیت(ع) درست شود./914/201/ب2

ارسال نظرات