۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۷۳۸۷۷
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

سیستم حاکم بر بانک های کشور شرعی نیست

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قراردادهای بانکی و مجوز شرعی برای آنها، گفت: قراردادهای داخلی بانک ها شرعی است ولی سیستم حاکم بر آن شرعی نیست، و تنها کاری که در این چند دهه پس از انقلاب از حوزه های علمیه خواسته شده، تنظیم قراردادها بر اساس عقود و شرایط اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جمع طلاب مدرسه عالی سید زنجان با اشاره مغتنم شمردن دوران حجره نشینی از سوی طلاب، گفت: طلاب قدر دوران حجره نشینی را بدانند که به گفته بسیاری از بزرگان حوزه، بهترین دوران طلبگی ایام حجره نشینی است که هر چیز در آن آماده برای بهره برداری است و حتی اگر بنده اختیار سیستم آموزشی کشور را داشتم، به همین سبک اداره می کردم.

وی در ادامه با اشاره به سیستم های آموزشی صدر اسلام و تفاوت اساسی و بنیادین آن در دانشگاه ها و مدارس کنونی، افزود: نظام آموزشی صدر اسلام در مساجد برپا بود ولی متأسفانه نظام آموزش کنونی ما به تقلید از سبک های غربی، یک نظام آموزشی سکولار است.

این مقام مسؤول در ادامه خاطر نان کرد: هر چند هر از گاهی در این نظام آموزشی قرآن هم تدریس می شود؛ اما بارها مشاهده کرده ایم برخی از دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه اهل نماز و عبادت بودند اما پس از ورود به این فضا خدشه ای در دین داری آنها به وجود آمده است که این نشان دهنده ضعف این نظام آموزشی است.

حجت الاسلام والمسلمین دولابی در ادامه با اشاره به این که طلبه، بدون تهذیب و اخلاق ناکارآمد است، تصریح کرد: حتی اگر ما طلبه ها نیز بسیار درس بخوانیم ولی مزین به تهذیب و اخلاق و معنویت نبوده و این اوصاف را نداشته و از این فضا دور باشیم، قطعا نمی توانیم آن رسالت حقیقی طلبگی را به اتمام رسانیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطر نشان کرد: پایه و اساس طلبگی "هجر" یعنی دور شدن و فاصله گرفتن از برخی محیط ها و حال و هواها و ورود به فضاهای دیگری است؛ چرا که در آیه "فلولا نفر..." که معروف به آیه طلبگی است، به صورت ویژه روی کلمه "نَفر" یعنی هجرت تأکید شده است.

وی در ادامه تعمق و تدبر در دین را مهم ترین وظیفه طلبگی برشمرد و تأکید کرد: مهم ترین وظیفه طلبگی تعمق و تفکر عمیق در مبانی دینی است که لازمه این تعمق نیز فاصله گرفتن از بسیاری مشغولیت های دنیای بیرون و مطالعه و تفکر حول آن مبانی است؛ نه این که از آن محیط فاصله گرفته ولی با استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی باز هم بدتر از آن فضاها را ترسیم کنیم.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به لزوم حضور یک شیخ انصاری دیگر در حوزه های علمیه جهت بررسی مباحث اقتصادی به روز جامعه، گفت: اگر امروز شیخ انصاری زنده بود قطعا در مورد نظام اقتصاد دینی فکر کرده و اقدام مقتضی می کرد، چرا که در آن زمان وی بهترین ممکن را به سؤالات اقتصادی داد، پس امروز ما باید در مورد این موضوع مهم تفکر کنیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قراردادهای بانکی و مجوز شرعی برای آنها، گفت: قراردادهای داخلی بانک ها شرعی است ولی سیستم حاکم بر آن شرعی نمی باشد، و تنها کاری که در این چند دهه پس از انقلاب از حوزه های علمیه خواسته شده، تنظیم قراردادها بر اساس عقود و شرایط اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین دولابی در پایان با اشاره به وجود سؤالات فراوان در جامعه و لزوم پاسخگویی به آنها از سوی طلاب، اظهار داشت: امروز هزاران سؤال و شبهه متوجه حوزه های علمیه است که در گذشته وجود نداشته است؛ و اگر حوزه به آنها پاسخگو نباشد جامعه از الگوی غربی آن استفاده کرده و متوقف نخواهد شد./949/202/ب3

ارسال نظرات