۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۴۷۴۲۴۲

نمایش فیلم «نفس» در بلغارستان

فيلم ايراني «نفس» به كارگرداني نرگس آبيار با همكاري رايزني فرهنگي كشورمان در مراسم افتتاحيه «ماه سينماي ایران» در صوفيه به نمايش درآمد.
بلغارستان

به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ماه «فیلم، سينما و عكس ایران»، با همکاری و مدیریت جشنواره بین‌المللی فیلم «خاورمیانه و شمال آفریقا (منار)» و با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان، بنیاد سینمايی فارابی و شركت پخش‌كننده فيلم مستقل‌هاي ايران و عكاس بلغاري با نمايش فيلم سينمايي «نفس» ساخته نرگس آبيار كار خود را آغاز كرد.

در اين برنامه كه  با اعلام یک دقیقه سکوت و قیام حاضران به احترام رحلت آیت الله هاشمي رفسنجانی همراه بود، محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگي كشورمان در سخنان خود، ضمن تبريك فرارسيدن سال نو ميلادي ضمن ارائه آماری از فیلم‌سازی در ایران، به معرفی فیلم «نفس» به کارگردانی و نویسندگی خانم نرگس آبیار پرداخت و از اهمیت و جایگاه سینمای ایران در دنیای امروز سخن گفت.

وي، سینمای ایران را سینمایی خاص دانست که بعد از انقلاب اسلامي، به شکوفایی معنا و طرح رسید و ارزش‌های انسانی و معنوی را در فیلم‌سازی، مبنا قرار داد.

کیانی گفت: سینمای ایران، مثل شعر سعدی ساده و در عین حال مشکل است. اینکه بتوان مفاهیم بلند انسانی، معنوی و واقعیت‌های اجتماعی را به صورتی آموزنده به تصویر کشید و از ظاهر سازی‌ها و نما پردازی‌های زائد پرهیز کرد را باید هنر ایرانیان در فیلم‌سازی دانست.

وي در ادامه، يادآور شد: آنان که سینمای ایران را دنبال می‌کنند، می‌دانند که ایرانیان با هیچ صنعت فیلم‌سازی در دنیا رقابت نمی‌کنند و در تجاری‌سازی فیلم‌ها چندان وارد نمی‌شوند. ایرانیان صاحب سبکی متمایز و هنری منحصر به فرد بوده‌اند و هستند.

كياني در سخنان خود، گفت: اگرچه مخاطبان عرصه بين‌المللي در مواجهه با فیلم‌های ایرانی با محدودیت‌های زبانی روبرو هستند، اما مفاهیم انسانی و متعالی موجود در این فیلم‌ها به خوبي ملموس بوده و مي‌تواند مخاطب را فراتر از زبان و گويش جذب كند.

رایزن فرهنگی كشورمان به اعتلای شخصیت زنان در سینمای بعد از انقلاب اشاره کرد و سینماگران زن ایرانی را در نقش پر رنگشان در ارزش‌سازی و هنرمندی ستود.

وي گفت: سینمای ایرانیانبه ويژه سینمای بعد از انقلاب را باید سینمایی اخلاقی، آموزنده، واقعی و در جهت تعالی انسان و اجتماع عنوان كرد. سینمایی که کارنامه‌ای بسیار درخشان و پر افتخار دارد.

كياني تأكيد كرد: جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از نقش مهم سینما در شکل دهی افکار و رفتار جوانان و تماشاگران، خشونت و مسائل جنسی عریان را از سینما برداشت. از این جا بود که کار سینماگران از سطح به عمق و از ظاهر به معنا گرایید و بر گفت‌وگوهای وزین و معنادار با تکیه بر ادب فارسی، استوار شد.

رايزن فرهنگي كشورمان در سخنان خود، افزود: سینمای ايران را نمي‌توان بدون توجه به جايگاه و اهميت حضور زنان در اين عرصه تفسير كرد. در فیلم‌های ایرانی زن نماد حوا، عشق، فداکاری، خردمندی و زیبایی است. همچنان که شعراي فارسي زبان مانند سعدی شیرازی در شعرهاي خود به اين ظرايف روحي و لطيف زن اشاره داشته‌اند.

وي بيان كرد: فیلم‌های ایرانی با مفاهیم والاي انسانی و معنوی، واقعیت‌های اجتماعی را با بهره گيري از غنای فرهنگی و تمدني ایراني به تصوير مي‌كشند؛ درون مایه‌های اصلي مضامين اين فيلم‌ها، مفاهيمي نظير عشق، خدا، صداقت، ایثار، نوع دوستی، معنویت، تعهد، صبر، آزادی و یک رنگی است که هدف و آرمان زندگی انسانی است.

کیانی سخنان خود را با متنی از فیلم «دلشدگان» علی حاتمی که با تشویق حضار روبرو شد، چنین به پایان برد: «کاش این دنیا هم مثل یک جعبه موسیقی بود، همه صدا‌ها آهنگ بود، همه حرف‌ها ترانه!».

در ادامه اين برنامه پس از نمایش فیلم «نفس»، جمعي از تماشاگران با ابراز احساسات خود از رايزن  فرهنگی ایران جهت اكران اين فيلم ايراني تشکر کردند.

بنابر اعلام اين خبر، ماه سینمای ایران با نمایش 10 فیلم ایرانی تا 15 بهمن‌ماه در سینماهای شهر صوفیه ادامه خواهد داشت. همچنين، عکس‌های ایران، دیده‌های سفر عکاس بلغاری است که با هماهنگی و تشویق رایزنی فرهنگی كشورمان در معرض ديد بازديدكنندگان قرار مي‌گيرد./982/ب102/د

ارسال نظرات