ربا اقتصاد كشور را تهديد ميكند
گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيتالله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و بيست و يكمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ادامه ترجمه و تفسير آيات 121 تا 125 سوره مباركه آل عمران، گفت: اين آيات در ادامه آيات جنگ احد و بدر است كه خداوند به پيامبر اكرم(ص) فرمود، به سپاهيان اسلام بگو اگر بردباري و پايداري داشته باشند و تقواي الهي را رعايت كنند پيروز خواهند شد.
وي با اشاره به اينكه خداوند در اين آيات بر روي دو اصل صبوري، بردباري و تحمل و همچنين تقوا تأكيد كرده است، افزود: اين دو عنصري است كه در طول تاريخ هميشه نجات بخش مكتب توحيد و پيروان اهل بيت(ع) بوده است و رهبر معظم انقلاب نيز در مناسبتهاي مختلف، مكرر مردم و مسؤولان را به صبوري و تحمل و بردباري توصيه ميكند.
آيت الله نمازي ادامه داد: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم در محاصره دشمنان جدي و قسم خورده اسلام هستيم و از ما دست بر نخواهند داشت تا زماني كه امام زمان(عج) ظهور كند، بنابر اين آنچه براي ما تعيين تكليف شده است، مقابله و مبارزه با دشمنان سرسخت اسلام است چرا كه از آغاز تاريخ تا به امروز هميشه ميدان درگيري بين حق و باطل وجود داشته است.
وي صبر و تحمل و بردباري را سبب نجات انسانها داشت و اظهار داشت: افرادي كه صبر و تحمل ندارند خيلي زود انرژي خود را از دست مي دهند و هيچگاه به مقصد نمي رسند و تنها چيزي كه انسان را به هدف و مقصد مي رساند صبوري و پاكي و تقوا است.
نماينده ولي فقيه در كاشان يادآور شد: خداوند به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد ما 3 هزار فرشته را از آسمان براي كمك به شما فرستاديم و شما را در جنگ بدر بر سپاه كفر پيروز كرديم، بنابراين اميرمؤمنان نيز مي فرمايد، اين چند هزار فرشته كه از آسمان به زمين آمدند و اسلام را ياري كردند داراي لباسهاي سفيد و عمامه سفيد بودند و امام صادق(ع) نيز مي فرمايد، اين چند هزار فرشته كه در جنگ بدر مسلمانان را ياري كردند، براي هميشه روي زمين ماندند و منتظر ظهور امام زمان(عج) هستند.
آيت الله نمازي در ادامه با اشاره توضيح و تفسير آيات 130 تا 132 سوره مباركه آل عمران كه خداوند مسأله ربا را مطرح كرده است، گفت: متأسفانه ربا امروز يكي از مشكلات امروز جامعه ما است و در كشور جمهوري اسلاميكه هزاران شهيد فدا شدند، هنوز عده اي حاضر نيستند از منافع مادي نامشروع خود بگذرند.
وي رباخواري در جامعه اسلامي را غير قابل تحمل خواند و يادآور شد: در مراجعات مردمي اعلام مي شود در شهرستان كاشان نيز ربا دهنده و ربا گيرنده هايي هستند كه سبب تعجب همگان شده اند كه شهرستاني كه عنوان دار، دارالمومنين(ع) است با ربا گرفتن و ربا دادن سازگاري ندارد.
نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: خداوند در آيات 130 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا›› اي كساني كه ايمان آورديد ‹‹لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا›› ربا خواري نكنيد ‹‹أَضْعافاً مُضاعَفَةً›› پولي را ميدهيد و چند برابر آن را پس ميگيريد ‹‹وَ اتَّقُوا اللَّهَ›› پرهيزكار باشيد و پاك زندگي كنيد كه با اين پولها به جايي راه نمي رسيد ‹‹لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ›› اما اگر تقوا پيشه كنيد و از مال نا مشروع اجتناب كنيد اميد است كه رستگار شويد.
آيت الله نمازي يادآور شد: خداوند در آيه 131 مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹وَ اتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ›› بترسيد از آن آتش سهمگيني كه فرشتگان مأمور جهنم براي اهل ربا آماده كرده اند، بنابراين مشخص مي شود رباخوران و كفار هر دو در جهنم هستند و از آتشي كه براي كافران آماده شده است رباخوران نيز از اين آتش بترسند، از اين آيه اينگونه استنباط مي شد كساني كه ربا مي گيرند كافر هستند آن هم نه كفار اعتقادي، بلكه كافر عملي هستند.
وي كفر را دو نوع كفر اعتقادي و كفر عملي دانست و با اشاره به اينكه كافران عملي، خدا و پيامبر را قبول دارند اما وقتي بحث مال و دنيا ميشود از خود بي خود مي شوند، گفت: در كفر اعتقادي، به خدا و قيامت و قبر و حساب و كتاب اعتقاد ندارد اما در كفر عملي، به خدا و قيامت و قبر و حساب و كتاب اعتقاد دارد اما در عمل توجه به رباخواري دارد، از اين رو مفسرين مي گويند، كسي كه ربا ميگيرد، كافر عملي است.
نماينده ولي فقيه در كاشان افزود: خداوند در آيه 132 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ›› پيرو ولايت و پيامبر و خدا باشيد و هرچه گفتند اطاعت كنيد و چانه نزنيد، چرا كه دين جاي چانه زدني نيست.
آيت الله نمازي در توضيح آيات 130 تا 132 سوره مباركه آل عمران، گفت: در جزيره العرب و حجاز همه دو كار اقتصادي بيشتر نداشتند، يكي توليد شراب و خمر و ديگري ربا دادن و ربا گرفتن، از اين رو پيامبراكرم(ص) در ابتداي حضور در مكه مسأله توليد و فروش شرب خمر و ربا را مطرح نكرد و مصلحت نبود حرفي بزند چرا كه اقتصاد جزيره العرب شكست ميخورد و اگر شراب و شرب خمر و ربا را پيامبر ممنوع ميكرد، حتي يك نفر به پيامبر ايمان نمي آورد.
وي ادامه داد: بعد از اينكه پيامبر اكرم(ص) به امر خدا از مكه به مدينه هجرت كرد و در مدينه فضاي سياسي مدينه را بر خلاف مكه باز ديد و فضا آماده بود، دو سوره مباركه بقره و آل عمران در مدينه نازل شد.
نماينده ولي فقيه دركاشان گفت: يكي از چيزهايي كه اقتصاد يك كشور را تهديد ميكند مسأله ربا است كه آن را در حد كفر مطرح كرده اند و در روايات نيز شديدا با آن مخالفت شده است.
آيت الله نمازي با اشاره علت حرام بودن ربا، گفت: هشام ابن حَكَم از شاگردان امام صادق(ع) از امام سؤال ميكند علت حرام بودن ربا چيست، حضرت فرمود، اگر ربا حلال مي شد هيچكس دنبال كار و توليد و صنعت وزارعت و كشاورزي نمي رفت و نظام اقتصادي جامعه عملا مختل ميشد و همه چيز تعطيل ميشد، از اين رو خداوند اين نوع درآمد را ممنوع كرده است.
وي افزود: درآمد از هر جهتي جايز است مگر درآمد ربوي كه حرام است تا مردم از درآمدهاي حرام اجتناب كنند و به سمت و سوي تجارت و دادوستد و خريد و فروش و امور اقتصادي بروند، بنابراين علت حرام بودن ربا اين است كه نظام معيشتي جامعه اسلامي معطل نماند و تعطيل نشود.
عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: از امام رضا(ع) روايت است مي فرمايد، فساد اقتصادي، ضايع شدن ثروت در جامعه توحيدي و راكت شدن ارزش سرمايه و ثروت و وارد شدن ضررو خسارت هم به كساني كه ربا ميدهند و هم به كساني كه ربا ميگيرند وارد مي شود، از اين امام رضا(ع) مي فرمايد ربا سبب مي شود تا ثروتها ضايع شود و گردش مالي در جامعه توحيدي به بن بست برسد.
آيت الله نمازي، در ادامه با اشاره به اينكه در رواياتي كه از ائمه اطهار(ع) رسيده است، خيلي جدي با مسأله ربا مقابله شده است، گفت: در جلد 100 صفحه 116 بهار مرحوم علامه مجلسي در روايتي از امام صادق(ع) مي فرمايد، يك درهم ربا در نزد خدا بيش از30 زنا با محارم در كنار خدا است و پيامبر اكرم(ص) نيز مي فرمايد، خداوند خورنده و دهنده ربا را لعن و نفرين كرده است.
وي، افزود: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، اگر مي خواهيد كسب و كار و تجارت را كه خدا دوست دارد انجام دهيد، كسب كار و تجارت را فقط هنگام نماز جمعه تعطيل كنيد و بعد از نماز جمعه به دنبال تجارت برويد و امام حسين(ع) نيز مي فرمايد، اگر مي خواهيد تجارت كنيد اول فقه و احكام حلال و حرام را بخوانيد و ياد بگيريد بعد به دنبال كسب و كار و تجارت برويد در غير اين صورت گرفتار عذاب الهي مي شويد.
نماينده ولي فقيه در كاشان، گفت: اميرمومنان، قسم ياد ميكند، مصاديق خيلي پنهاني در ربا است كه نمي شود آن را كشف كرد به طوريكه پنهان تر از جاي پاي مور بر سنگ سخت است.
آيت الله نمازي ادامه داد: ربا دادن جنگ با خدا و پيامبر خدا است و كسي كه ربا دريافت ميكند بايد اعدامش كنند و تمام آنهايي هم كه ربا مي دهند بايد اعدام شوند.
وي افزود: پيامبر اكرم(ص) فرمود، كسي كه ربا خواري كند خداوند شكم او را ازآتش جهنم به همان اندازه اي كه ربا خورده پر ميكند و اين در حالي است كه با پول ربا به مسجد و حسينيه و هيات كمك مي كنند و روضه خواني ميكنند، بنابر اين پيامبر ميفرمايد، هركاري كه از مال ربوي باشد خدا نمي پذيرد و تا زماني كه يك مثقال از پول ربا در اموالش وجود داشته باشد مورد لعن خدا و رسول خدا و فرشتگان است.
لازم به ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و بيست و يكمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/201/ب2