۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۷۴۵۳۶
مديركل اوقاف و امور خيريه استان خراسان شمالي خبر داد؛

ثبت و شناسایی 126 وقف جدید و مجهول در خراسان شمالی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 78 وقف جدید در استان به ثبت رسیده است، گفت: همچنین در این مدت 48 وقف مجهول‌الهویه در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی شناسایی و ثبت‌ شده‌اند.
حجت الاسلام رئوف سیدنژاد - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سيد محمدجواد رئوف سيدنژاد، مدیرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي، امروز در جلسه پایش عملکرد این نهاد، با اشاره به ثبت 78 وقف جدید در استان از ابتدای سال جاری تاکنون، اظهار کرد: مردم خیراندیش خراسان شمالي همواره حامي فرهنگ وقف بوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که امسال در اين راستا 78 وقف جديد با نیت‌های گوناگون به ثبت رسانده‌اند.

وی با اشاره به افزايش 20 درصدي ثبت موقوفات در استان، افزود: با توجه به شعار «همه واقف باشيم» در سال جاري اقدامات مؤثري در راستاي ترويج فرهنگ وقف در سطح استان انجام شد و ثبت 78 وقف جديد نشان از اقبال روزافزون مردم به این سنت حسنه دارد.

حجت‌الاسلام رئوف سیدنژاد اضافه کرد: ارزش ریالی 78 موقوفه جدید ثبت‌شده در سال جاري 20 میلیارد ریال است که بیشتر آنها متناسب با نیاز روز جامعه و حل مشكلات زيرساختي و نیازهای فرهنگي جامعه است.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر این در سال جاري 48 وقف مجهول شامل زمین زراعی، باغ، منزل مسکونی و واحد تجاری در مناطق مختلف استان از طریق استشهاد محلی شناسایی شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی ادامه داد: از این تعداد 29 مورد با استشهاد محلی و مابقی از طریق اخذ نظریه اداره تحقیق اوقاف استان شناسایی شده است.

حجت‌الاسلام رئوف سيدنژاد افزود: مردم، شوراها و معتمدان محلي می‌توانند با شناساندن و معرفي موقوفات قديمي كه سند نخورده‌اند، کمک شایانی در راستاي شناسايي موقوفات مجهول و ثبت اين موقوفات داشته باشند.

وي با اشاره به اینکه در حال حاضر استان خراسان شمالی پنج هزار و 438 موقوفه ثبت شده با بیش از 10 هزار رقبه دارد، تصريح كرد: امسال شهرستان فاروج با ثبت 18 وقف جديد رتبه نخست را در بین شهرستان‌های هشت‌گانه استان كسب كرد و امید می‌رود استان در سال‌های آينده رتبه نخست ثبت وقف را در سطح كشور كسب كند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات اساسي براي نهادينه كردن فرهنگ وقف در استان اجرای برنامه‌های فرهنگي و مذهبي نظير طرح آرامش بهاري، نشاط معنوي، ضيافت الهي و دوره‌های قرآني و ترويج گفتمان وقف از طریق تبليغات گسترده در اين زمينه بوده است.

حجت‌الاسلام رئوف سيدنژاد با تأکید بر توجه به نيات اصلي واقفان و اجرای امینانه آنها، اضافه كرد: موقوفات براي رفع نیازهای مردم و قرب الي الله ايجاد شده که در این زمینه اجراي امينانه نيات واقفان سبب اعتماد بيشتر واقفان شده و بهترين تبليغ براي ترویج بیش از پیش سنت حسنه وقف به شمار می‌رود.

وي با بيان اينكه بايد درزمینهٔ موقوفات و عوايد آن اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی كنيم، ادامه داد: بايد موقوفات جديد به سمت مسائل روز و نيازهاي فرهنگي هدايت شود.

حجت‌الاسلام رئوف سيدنژاد تصريح كرد: احداث درمانگاه، کمک به بیماران سرطانی، اطعام مستمندان، کمک به دانش آموزان نیازمند، احداث حوزه علمیه، حسینیه و مسجد ازجمله نيازهاي روز و جديد جامعه و به‌ویژه استان خراسان شمالي است.

به گفته وي، وقف بهترين پشتوانه براي ترويج فرهنگ ديني و رفع خلأ فرهنگي در جامعه است؛ زیرا كمك به رفع نيازها و ناهنجاری‌های فرهنگي و اجتماعي از طریق وقف سبب گسترش نشاط و اميد به زندگي بهتر در جامعه می‌شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات