۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۷۵۵۴۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از روش های جذاب برای بیان احکام در تبلیغ

حجت الاسلام شریفی با اشاره به روش های بیان احکام در جامعه به ویژه برای جوانان و نوجوانان، گفت: از روش های بیان احکام می توان به روش سنتی اشاره کرد که فقط به روخوانی آن بسنده می شود.
احکام و مسائل شرعی

حجت الاسلام  علی شریفی، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به جایگاه توجه به معارف و احکام اسلامی در جامعه، اظهار داشت: اسلام شناسی کلید بصیرت است.

وی افزود: قرآن نماد بندگی را احکام می داند و خداوند می فرماید اگر افراد با ایمانی هستید ربا و سود حرام را رها کنید و آیات در این زمینه بسیار است و اگر کسی احکام خدا را زیر پا بگذارد از ظالمان است که در مرتبه اول به خود ظلم کرده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: بایدهایی در احکام وجود دارد که مراحل آن کسب تسلط علمی، شناخت زمان و مکان و نیاز و مخاطب، ساده گویی و همراه با ذکر مثال، تسهیل دین برای مردم و نباید فراموش کرد که باید از مراجع تقلید به احترام یاد شود.

وی افزود: نبایدهای احکام این است که در مجامع عمومی اختلاف فتاوا مطرح نشود و از ایجاد شبهه و وسواس اجتناب شود و مردان از گفتن احکام بانوان اجتناب کنند و آموزش احکام برای نوجوانان بدآموزی نداشته باشد.

حجت الاسلام شریفی گفت: منشأ اشتباه در بیان احکام چند علت است که یکی از آنها قیاس اولویت است و دیگری عدم توجه به استثناء ها است و مورد دیگر فرق میان حرمت و بطلان و حرمت و نجاست است.

وی با اشاره به روش های  بیان احکام در جامعه به ویژه برای جوانان و نوجوانان، گفت: از روش های بیان احکام می توان به روش سنتی اشاره کرد که فقط به روخوانی آن بسنده می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز از فرصتی که نظام اسلامی برای ما پدید آورده است باید بیشترین استفاده را کرد و امروز رسانه و امکانات کشور در اختیار روحانیت برای تبلیغ دین قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اثرپذیری بیشتر احکام در جامعه و ترویج روحیه دینی در میان جوانان باید آنها را با مسائل دینی آشنا و از روش های مطلوب در بیان احکام استفاده کرد./979/302/ب2

ارسال نظرات