۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۷۶۵۰۵
آیت الله مظاهری:

مراعات قانون مواسات و برابری لازمه بقای یک جامعه است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه بیست و هفتم سوره بقره، گفت: مراعات قانون مواسات و برابر، لازمه بقای یک جامعه است و افرادی که با ثروت خود در راستای از بین بردن اختلاف طبقاتی تلاش نمی کنند، در قیامت به عذاب گرفتار می شوند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: لازمه دفاع از دیگران، احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در ادامه تفسیر آیه بیست و هفتم سوره بقره، مباحث جلسه گذشته را مرور کرد و افزود: فسق در اعتقادات و اعمال در انسانها مصادیق زیادی دارد ولی مصادیقی که در این آیه به آنها توجه شده است، از مصادیق اصلی فسق است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: اولین مصداقی که سبب می شود صفت فسق به انسانی نسبت داده شود، عهدشکنی با خداوند است که بخشی از این عهد مربوط به عالم زر است و بخش دیگر آن به دنیا و اعمال افراد در دنیا باز می گردد، مثلاً همه شیعیان عهد کرده اند از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به صورت صد در صد متابعت داشته باشند ولی اگر در این معاهده تبعیت نباشد، شیعه تبدیل به انسان فاسق می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این بخش از آیه بیست و هفتم سوره بقره که می فرماید «وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ»، اظهار کرد: خداوند در این بخش از آیه بیست و هفتم خطاب به انسان می فرماید «وصل کن و الاّ در زمره فاسقان هستی».

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: این بخش از آیه مربوط به رابطه انسانها با یکدیگر است و در سه معنا کاربرد دارد، اولین معنای این جمله مؤکد عبارت قرآنی «اِنَّمَا المُؤمِنُونَ اِخوَة» است و این یعنی همه انسانها علاوه بر اینکه باید از خودشان مواظبت کنند، باید مواظب دیگران نیز باشند.

وی با بیان اینکه اختلاف طبقاتی در جامعه و ظلم به دیگران نشانه فاصله گرفتن انسانها از یکدیگر است، تبیین کرد: اختلافات طبقاتی و فراموش کردن همنوع نوعی نقض قانون مواسات است، قانونی که مراعات آن لازمه بقای یک جامعه است.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به شعر معروف سعدی که می گوید«بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند»، ابراز کرد: آیات و روایات متعددی در زمینه مراعات حقوق دیگران و رعایت قانون مواسات و برابری وجود دارد، کسانی که قانون مواسات را نقض می کنند در زمره فاسقان هستند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به آیه سی و چهارم سوره توبه که می فرماید «...وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلا یُنْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ»، ابراز کرد: کسانی که در دنیا مشغول ثروت اندوزی می شوند و در حالیکه می توانند با انفاق کردن ثروت خود فاصله طبقاتی را از بین ببرند، هیچ تلاشی در این راستا انجام نمی دهند، در روز قیامت با همین ثروتی که در دنیا اندوخته اند، مورد عذاب واقع می شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان معنای دوم عبارت «وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ»، تبیین کرد: انسان باید به همان اندازه ای که از خودش در برابر آزارها و اذیتها دفاع می کند، مدافع دیگران نیز باشد و لازمه چنین دفاعی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی به معنای سوم عبارت «وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ» اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از ارتباطهایی که انسان به هیچ عنوان نباید قاطع آن باشد، ارتباط با خویشاوندان است، ارتباطی که تحت عنوان صله رحم مطرح است.

حضرت آیت الله مظاهری توضیح داد: لازمه صله رحم تنها دید و بازدید خویشاوندان نیست، بلکه دستگیری از یکدیگر و توجه داشتن به خویشاوند از لوازم دیگر صله رحم است، مثلاً اگر یکی از خویشاوندانمان دختر دم بختی دارد نباید برای ازدواج با فرد غریبه ای مهیا شویم.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: مهمترین کسانیکه صله رحم در رابطه با آنها بسیار توصیه شده است، پدر و مادر هستند، انسان باید تا آنجا که می تواند در رفتار با پدر و مادرش مواظب باشد و در این زمینه راجع به مادر تأکید بیشتری شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به توصیه پیامبر(ص) به یک جوان گناهکار، اظهار کرد: روزی یک جوان از اینکه به گناهان مختلف آلوده بوده است به پیامبر(ص) پناه می برد و درخواست کمک می کند، پیامبر(ص) از او می پرسند، پدر و مادرت زنده هستند، او پاسخ می دهد فقط پدرم زنده است، پیامبر(ص) می فرمایند، تا آخر عمرت به او خدمت کن تا کفاره گناهان گذشته تو باشد، سپس با رفتن آن جوان، پیامبر(ص) به اصحاب می فرمایند، اگر مادرش زنده بود برایش بهتر بود.

وی در پایان با بیان اینکه نوکری کردن برای پدر و مادر عاقبت بخیری می آورد، تصریح کرد: اگر بخواهیم نزد خداوند و اهل بیت(ع) عزیز باشیم باید صله رحم انجام دهیم و همچون یک کلفت به پدر و مادر خدمت کنیم./867/201/ب2

ارسال نظرات