۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۷۸۳۳۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

نماز اول وقت ساده ترین راه برای عاقبت بخیری/ توبه در حالت احتضار پذیرفته نیست

آیت الله مهدوی تفکر، تعبد و توسل را سه عامل در مقدمه حصول یقین دانست و گفت: اما راه ساده تر از حصول یقین برای عاقبت بخیری نماز اول وقت است، لباس انسان در صحرای محشر باید لباس تقوی و پاک باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه، گفت: مقدمات حصول یقین در انسان سه چیز است، تفکر، تعبد و توسل مقدمات اعطای یقین به انسان از سوی خداوند را فراهم می کنند و یقین که اعطا شد عاقبت بخیری در دنیا هم به دست می آید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما حصول یقین کار بسیار سختی است و همه افراد موفق به آن نمی شوند، اما راهکار دیگر برای عاقبت بخیری که ساده هم هست در روایات آمده که خواندن نماز اول وقت است، یکی از فواید نماز اول وقت ‏که این همه تأکید بر روی آن شده است همین عاقبت بخیری است، کسانی که در مدت عمر خود اول وقت در نماز را رعایت می کنند وقتی که شیطان عدیله سراغ آنها می آید تا آنها را منحرف کند مَلک قبض روح از جانب خداوند این اجازه را به شیطان نمی دهد.

وی افزود: در روایت است که وقتی شخص در هنگام جان دادن تحت تأثیر شیطان عدیله قرار می گیرد دیگر با همان وضعیت بی ایمانی از دنیا می رود و عاقبت بخیر نخواهد شد، اگر خودتان را مقید به نماز اول وقت کنید و آن را با هیچ کار دیگری معاوضه نکنید از فریب شیطان عدیله در امان خواهید بود، حتی اگر در مسیر و سوار بر وسیله نقلیه هستید فوری توقف کنید و نماز را در اول وقت اقامه کنید.

عاقبت بخیری درخواست بزرگان اسلام از ائمه معصومین(ع)

آیت الله مهدوی اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) در کتاب فقهی «تحریر الوسیله» که آن را در زمان تبعید خود در ترکیه نوشتند، در اواخر مقدمه کتاب بحث دعا برای عاقبت بخیری را مطرح کرده اند، بعدها وقتی عده ای از طلاب برای عمامه گذاری در جماران خدمت ایشان رسیدند، امام خمینی(ره) از آن طلاب سوأل کردند که اگر شما خدمت امام زمان(عج) برسید چه تقاضایی از حضرت(عج) می کنید، طلاب هم هر کدام جواب هایی دادند اما امام(ره) قانع نشدند. یکی از طلاب با زیرکی از امام(ره) پرسید اگر شما این فرصت را بیابید چه خواهید پرسید، امام(ره) فرمودند عاقبت بخیری را ‏طلب می کردم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: آقای قرائتی می گفتند زمانی در زیارت امام رضا(ع) یکی از بزرگان را ملاقات کردم و بهترین دعا در حرم را از ایشان پرسیدم، ساعتی بعد هم یکی دیگر از بزرگان را دیدم و هر دو بزرگ مرا توصیه به دعا برای عاقبت بخیری در حرم کردند، عاقبت بخیری برای اعمال انسان در دنیا به منزله مُهر و امضای آخر نامه است که اگر نباشد مفاد نامه هم ارزشی ندارد.

وی افزود: اگر انسان پاک از دنیا برود دیگر پاک شده اما اگر ناپاک از دنیا برود آنطرف در آن دنیا پایش گیر است، بدتر از ناپاکی هم سست شدن ایمان توسط شیطان در آن لحظه آخر عمر و تبدیل شدن ایمان به کفر است، این 2 نگرانی همواره وجود دارد، یکی از دنیا رفتن با بار گناه و دیگری هم از دست رفتن ایمان در لحظه مرگ، لباس انسان در لحظه ورود به آن دنیا باید لباس متقین باشد.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه 26 سوره اعراف با اشاره به داستان اصحاب اعراف، بیان داشت: برای رفتن به هر جایی لازم است تا لباس متناسب با آن مکان و مجلس پوشیده شود، اگر خدای ناکرده با بار گناه وارد صحرای محشر شویم، اولاً که ما را به بهشت دعوت نمی کنند، ثانیاً حتی اگر دعوت هم بشویم باز هم خودمان نمی توانیم وارد بهشت شویم، چون افراد بهشتی یکپارچه نور هستند، اگر ما لباس کار و کثیف بر تن داشته باشیم و شخصی ما را به منزل تمیز خود دعوت کنید خودمان خجالت می کشیم و قبل از ورود لباس کثیف را تعویض می کنیم.

نماینده مجلس خبرگان اظهار داشت: از طرف دیگر مؤمن باید وارد بهشت شود اما بار گناه او را نگه می دارد، گاهی افراد را سالها به خاطر بار گناهانشان به بهشت راه نمی دهند، هر روز در قیامت معادل با 50 هزار سال در دنیا است، در روایات است که برخی از افراد که در اثر گناهان خود سالها بیرون از بهشت نگه داشته می شوند، وقتی وارد بهشت می شوند دوستانشان چهره آنها را که در اثر رنج و زحمت فراوان تغییر کرده نمی شناسند.

وی در ادامه بیان داشت: حتی برخی از افراد قبل از ورود به بهشت به صورت موقتی به جهنم می روند و بعد از پاک شدن از گناهان اجازه ورود به بهشت به آنها داده می شود، امام سجاد(ع) درباره عاقبت بخیری از خداوند تقاضا می کنند که خدایا آن پایان اعمال ما که آخرین عمل اختیاری از جانب ما در این دنیاست را یک توبه نصوح و مقبول قرار بده که بعد از آن دیگر هیچ گناهی انجام ندهیم و با همین حال تو را ملاقات کنیم.

توبه در حالت احتضار و اضطرار  پذیرفته نمی شود

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه 18 سوره نساء، ابراز داشت: کسانی که هنگام مردن توبه می کنند توبه از آنها پذیرفته نمی شود، برخی افراد گناه می کنند اما وقتی مرگ را در جلوی چشمان خود می بینند می گویند خدایا من الان توبه کردم، توبه در حالت اضطرار و اجبار پذیرفته نمی شود.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: توبه مقبول توبه ای است که قبل از اتمام عمر باشد و هنوز شخص در دالان مرگ قرار نگرفته باشد، پس با توجه به آیه 18 سوره نساء می فهمیم که منظور امام سجاد(ع) از آخرین توبه به درگاه خداوند توبه اختیاری و مقبول است که در حالت اضطرار نباشد و این توبه در آخرین دقیقه عمر و آخرین نفسها نیست و قبل از حالت احتضار رخ می دهد.

وی اظهار داشت: کسانی که مرگ ناگهانی دارند و در  اثر حوادث پیش بینی نشده به یکباره جان خود را از دست می دهند دیگر حالت احتضار هم ندارند، پس همه افراد هم مهلت این را ندارند که در حالت احتضار بخواهند پشیمان شوند و توبه کنند، در مورد مرگ ناگهانی هم باید دعا کنیم که از این نوع مرگ محفوظ بمانیم، در این باب دعا بسیار وارد شده و یکی از فواید دعای شب نیمه شعبان که بین نماز مغرب و عشاء 21 مرتبه می خوانیم همین محفوظ ماندن از مرگ مفاجات است./869/201/ب2

ارسال نظرات