۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۴۷۸۳۵۰
آیت الله مظاهری:

جنایات آمریکا نتیجه خون خواری، ریاست طلبی و نفهمی دولتمردان این کشور است

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به جنایات جنگی آمریکا و استفاده کردن این کشور از بمب اتم، گفت: حبّ ریاست، خون خواری و نفهمیدگی دولتمردان آمریکا سبب شد تا از اتم شکافته شده، بمبی بسازند و با استفاده کردن از آن، چند ده میلیون نفر از مردم بی گناه کشور ژاپن را به خاک و خون بکشند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: شناسایی فضائل و رذائل از اوجب واجبات است.

وی در ادامه تفسیر آیه سی ام سوره بقره که می فرماید «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأرْضِ  خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ»، افزود: انسان در عمق جانش فضائلی را احساس می کند که مربوط به روح او است ولی جسم انسان مبدأ تمام رذیلتها است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: انسان مرکب از روح و جسم است و از جسم او امکان صدور هر نوع رذیله ای که به ذهن بیاید، وجود دارد، همچنین از روح انسان امکان صدور هر نوع فضیلتی وجود دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: اگر روح انسان بر جسمش غلبه کند، جایگاه انسان در عالم ملکوت بسیار رفیع می شود ولی اگر جسم، روح انسان را استخدام کند، از همه موجودات پست تر می شود چرا که چنین انسانی مصداق بارز مفسد فی الارض است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه روح 40 فضیلت دارد و جسم 40 رذیله دارد، اذعان کرد: انسان در زمان به دنیا آمدنش یک حیوان بالفعل است و روحی که در بدنش وجود دارد به تازگی از عالم ذر آمده و قدرت آنچنانی ندارد، به همین سبب انسان برای غلبه دادن روحش بر جسمش نیاز به تلاش و مجاهدتهای فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه نخستین قدم در راه غلبه دادن خواسته های روح بر خواسته های جسم، شناسایی فضائل و رذائل است، تبیین کرد: زحمت تشخیص فضائل و رذائل با خودِ انسان است، با اینکه در قرآن و روایات به آنها اشاره شده است، ولی از نظر فردی شناسایی فضائل و رذائل بسیار سخت و دشوار است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه حضرت آدم(ع) به عنوان پیامبر الهی گول شیطان را خورد، ادامه داد: عموم انسانها بالاتر از حضرت آدم(ع) نیستند، ایشان که از پیامبران الهی بودند با استفاده کردن از شجره منهیه، نوع انسان را به دنیا گرفتار کردند.

رییس حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: شناسایی فضائل و رذائل اخلاقی بسیار دشوار است ولی از طرفی از واجب ترین واجبات است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تفسیر آیات سوره شمس، اظهار کرد: خداوند در سوره شمس بعد از اینکه یازده قسم یاد می کند، می فرماید «هر کس خودش را بسازد، رستگار می شود و هر کس صفات رذیله اش بر وجودش حکمفرما شود، بیچاره و شقی است».

وی با بیان اینکه همه جنگها و خون خواریها مربوط به غلبه کردن رذائل اخلاقی بر فضائل اخلاقی در وجود اشخاص است، ابراز کرد: انسان فاسد به جایی می رسد که حاضر است 70 درصد مردم دنیا را با خاک و خون بکشد تا بر 30 درصد دیگر حکومت کند.

حضرت آیت الله مظاهری تصریح کرد: شکافتن اتم با اینکه اتفاق بسیار مهمی بود و منجر به پیشرفتهای زیادی در زمینه های مختلف شد ولی همین اتم وقتی در اختیار آمریکا قرار گرفت به سبب حبّ ریاست، خون خواری و نفهمیدگی دولتمردانش، از آن بمب ساختند و بر سر مردم بی گناه ژاپن فرود آوردند و چند ده میلیون انسان بی گناه را به خاک و خون کشیدند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشبیه کردن دولتمردان آمریکا به حجاج ابن یوسف، خلیفه خون خوارِ به ظاهر مسلمان، تبیین کرد: حجاج ابن یوسف نیز برای اینکه اشتهایش باز شود و بتواند غذا بخورد، دستور می داد شیعه ای را جلویش سر ببرند، حجاج ابن یوسف در پاسخ به کسی که راجع به شخصیت خودِ حجاج سؤال کرد، گفت، حجاج کسی است که تا الآن حدود 120 هزار شیعه را فقط به جرم شیعه بودنشان کشته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: نقطه مقابل چنین موجودات خون خواری افرادی هستند که با مطالعه کتب اخلاقی، فضائل و رذائل را شناسایی کرده اند و با ریاضت کشیدن و  مبارزه کردن با نفسشان، فضائل را به جای رذائل در وجودشان حکمفرما کرده اند، این افراد جایگاهشان از ملک مقرب نزد خداوند بالاتر است./201/867/ب1

ارسال نظرات