۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۴۷۹۳۳۳
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده:

فعالیت اجتماعی زنان با افراط و تفریط مواجه بوده است

فرهمندپور گفت: ما با یک جریان افراط و تفریطی مواجهیم که زمانی آنچنان مستغرق در روزمرگی های خانواده می شود که مأموریت های مهم بشری را از یاد می برد و روز دیگر چنان در فضای اجتماعی غرق می شود که فراموش می کند اگر قرار باشد اتفاق خوب یا بدی در این عالم بیفتد، حتما از خانواده آغاز می شود.
دكتر فهيمه فرهمندپور در دومين نشست انديشه‌هاي راهبردي با حضور رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فهیمه فرهمندپور، ظهر امروز در مراسم بزرگداشت مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در محل تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، با بیان این که «نسل انقلاب، زنانی را به خود دیده که امنیت گوشه خانه خود را با رنج گوشه زندان عوض کردند»، به تبیین عوامل مؤثر در تربیت چنین افرادی برای حال و آینده جامعه پرداخت.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: اگر ما زنان بتوانیم مدیریت جریان مستمر و ناگزیر امکانات مان را در مسیری قرار دهیم که وقتی در پایان شور و قوت جوانی به پشت سرمان نگاه می کنیم، افسوس نخوریم، خیلی خوشبخت خواهیم بود. زمانی این اتفاق می افتد که ما به یک تشخیص و شناخت برسیم. علت این تعبیر حدیث شریف که می فرماید «هرکس خودش را شناخت، خدا را شناخته»، این است که مسیر خداشناسی از خودشناسی می گذرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بدانیم که چه هستیم، چه باید باشیم و به چه مسیری می خواهیم برویم، به خدا می رسیم و چنین نگاهی به طور خاص باید برای زنان و دختران مطرح باشد چرا که عرصه های امکانات زنان بسیار متنوع است و تشخیص این که در هر لحظه قرار است کجا ایفای نقش کنیم بسیار اهمیت دارد.

لزوم الگوگیری بانوان از سیره حضرت زهرا برای تشخیص وظیفه

فرهمندپور با اشاره به این که حضرت زهرا(س) الگوی تشخیص وظیفه برای زنان هستند، گفت: گاهی برخی از دانشجویان می گویند درباره حضرت زهرا(س) احادیث متناقضی می شنویم؛ از یک طرف ایشان مادری معرفی می شوند که با سختی های ناشی از شیوه زندگی دوران شان فرزند پروری می کنند و برای نمونه با مشک آب می آوردند و این گونه سختی می کشیدند؛ از سوی دیگر می گویند حضرت زهرا 4 کودک خود را در خانه گذاشتند و در وسط بحبوحه درگیری های سیاسی و اجتماعی ظاهر شدند.

معاون اسبق رییس جمهور در امور زنان و خانواده، تأکید کرد: مرز این که من چگونه باید مسیر زندگی ام را تعیین کنم، از شناخت مأموریتم در لحظه می گذرد و اگر فکر کنم برای تمام عمرم می شود نسخه واحدی پیچید، اشتباه است.

وی ادامه داد: تنوع نقش ها برای زنان بسیار متنوع است. از یک طرف جهاد از زنان برداشته می شود و از طرف دیگر از زنان مجاهد تقدیر می شود؛ از یک طرف متانت و حیای زنان به عنوان یک ارزش زنانه ستوده می شود و از سوی دیگر زنانی را در خروشیدن و جوشیدن در عرصه های عیان اجتماعی مورد تمجید قرار می دهند.

مسؤولیت پذیری اجتماعی زنان با افراط و تفریط مواجه بوده است

فرهمندپور اظهار کرد: اگر از من بپرسند «بزرگ ترین چالش پیش روی فعالیت اجتماعی زنان چیست؟» می گویم «ضعیف بودن قدرت تشخیص برای چگونگی ایفای نقش در لحظه ها و سنگرهای مختلف.» ما با یک جریان افراط و تفریطی مواجهیم که زمانی آنچنان مستغرق در روزمرگی های خانواده می شود که مأموریت های مهم بشری را از یاد می برد و روز دیگر چنان در فضای اجتماعی غرق می شود که فراموش می کند اگر قرار باشد اتفاق خوب یا بدی در این عالم بیفتد، حتما از خانواده آغاز می شود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده به بیان مصادیق رفتار الگویی حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) لقمه را از دهان کودک خود می گرفتند و راضی می شدند افطار او را به مسکین و یتیم و اسیر بدهند. به نظر می رسد مهم ترین نیاز دختران امروز ما که در آستانه انتخاب مسیر خود هستند، قدرت تشخیص وظیفه است.

وی در پایان مرحومه حدیدچی دباغ را نمونه ای از زنان موفق در عرصه خانواده و اجتماع دانست و یادآور شد: سرکار خانم دباغ در یکی از مصاحبه های شان از گورباچف نقل می کردند که به ایشان عنوان «مادر انقلاب» داده بود. این واژه خیلی اهمیت دارد و نشان می دهد گاهی یک شخصیت مادر 8 فرزند می شود و گاهی مادر انقلاب./202/820/ب1

ارسال نظرات