۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۴۷۹۴۰۳
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

سود دیرکرد تسهیلات بانکی حرام و مصداق بارز ربا است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: براساس فتوای همه مراجع تقلید، سودی که بابت دیرکرد تسهیلات بانکی اخذ می شود، حرام و مصداق بارز ربا است ولی بانکها به این امر توجه نمی کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام صادق(ع) ارومیه به آیه 159 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید: و هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر آنکه بی تردید پیش از مرگش به او ایمان می آورد یا همه اهل کتاب پیش از مرگش به او ایمان می آورند، و او نیز روز قیامت بر آنها گواه خواهد بود.

وی در تفسیر این آیه بیان داشت: اهل کتاب قبل از دنیا رفتن به حضرت عیسی(ع) ایمان خواهند آورد و آن حضرت نیز در قیامت شاهد و ناظر اعمال آنها خواهد بود، کسانی که حضرت عیسی را خدا، پدر و یا فرزند خداوند خطاب می کنند، متوجه اشتباه خود می شوند و بر پیامبری حضرت عیسی بن مریم گواهی می دهند.

امام جمعه ارومیه افزود: براساس فرموده خداوند، یهودیان و مسیحیان پس از مرگ و ترک این دنیا به پیامبری حضرت عیسی(ع) و اینکه از دامن مادری با عفت به دنیا آمده است ایمان خواهند آورد، براساس روایات، مسلمانانی که به حضرت علی(ع) ایمان نیاورده اند، در لحظه مرگ آن حضرت را زیارت کرده و متوجه این حقیقت می شوند که امام علی(ع) ولی و حجت خدا هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به آیه 160 سوره نساء، اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید: «آری به سزای ظلمی که از یهودان سر زد، چیزهای پاکیزه ای را که برای آنها حلال شده بود، بر آنها حرام کردیم و نیز به سزای بازداشتن آنها بسیاری از مردم را از راه خدا.»

وی اضافه کرد: ظلم به افراد مظلومی که جز خداوند پناهگاهی ندارند، ایستادن و ممانعت از حرکت دیگران به سوی خداوند، رباخواری برخلاف نهی شدن آن از جانب خداوند، خوردن حق مردم به ناحق و بدون رضایت آنها، از گناهان بزرگی است که خداوند به خاطر آنها تعدادی از حلالها را برای قوم یهود حرام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: حرام کردن حلالها فقط مختص قوم یهود نیست بلکه در مورد هر قوم و ملتی صدق می کند، براساس روایات، زمانیکه معصیت و گناه در زمین زیاد شود درهای آسمان بسته شده و قحطی همه جا را فرا گرفته و خداوند نعمت های خود را از بندگانش دریغ می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه خداوند از حق الناس نمی گذرد، اظهار کرد: خداوند از حق خود می گذرد اما ظلم به دیگران را نمی پذیرد مگر اینکه فرد خاطی و معصیت کار توبه کرده و درصدد جبران عمل خویش برآید.

وی در ادامه به آیه 161 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید «و به سبب ربا گرفتن آنها در حالی که از آن نهی شده بودند، و خوردن اموال مردم را به بیهوده و باطل و ما برای کافران از آنها عذابی دردناک آماده کرده ایم».

امام جمعه ارومیه به رباخواری اشاره کرد و گفت: ربا معصیتی بزرگ است که در قرآن به جنگ با خداوند تعبیر شده است اما متأسفانه در کشور ما این موضوع سهل گرفته شده و به آن کم توجهی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی بیان کرد: براساس فتوای همه مراجع تقلید، سودی که بابت دیرکرد تسهیلات بانکی اخذ می شود، حرام و مصداق بارز ربا است ولی بانکها به این امر توجه نمی کنند.

به گفته امام جمعه ارومیه، گرفتن فاکتور از مشتری بدون انجام معامله ای باعث ربا و حرام شدن آن معامله می شود که متأسفانه بانک ها در این زمینه نیز به احکام شرعی توجهی ندارند.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات