۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۸۰۲۴۲
آیت الله مظاهری:

حضرت زهرا فانی فی الله بودند

آیت الله مظاهری با توجه به روایات معصومین(ع) درتشریح شخصیت حضرت زهرا، گفت: ایشان منزل های هفت گانه سیر الی الله را به پایان رساندند و به مقام فنای فی الله رسیدند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: عالم در هنگام نماز خواندن حضرت زهرا(س) نورانی می شد.

وی در ادامه تفسیر روایاتی که شخصیت حضرت زهرا(س) را تشریح می کرد، افزود: امام معصوم(ع) می فرمایند، فاطمه، فاطمه است چرا که هیچ چیز و هیچ کس به جز خداوند در نظرش نبود.

حضرت آیت الله مظاهری توضیح داد: مقامی که حضرت زهرا(س) در آن قرار داشتند نزد علمای علم اخلاق به مقام فنای فی الله مشهور است، مقامی که آخرین منزل از منازل هفت گانه سیر و سلوک الهی است و برای رسیدن به آن تلاش و مجاهدت بسیار زیادی نیاز است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه عبارت لقاء الله، 21 مرتبه به شکلهای مختلف در قرآن آمده است، اظهار کرد: دلِ انسانی که منازل هفت گانه سیر و سلوک را سپری کند و به مقام لقاء الله برسد، به صورت دائمی متوجه خداوند است، چرا که به هدف خلقتش یعنی عبودیت صد در صد رسیده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان یکی از فضائل حضرت زهرا(س) اذعان کرد: وقتی حضرت زهرا(س) مشغول نماز خواندن می شدند افرادی که چشم بصیرت داشتند می دیدند که از نماز حضرت زهرا(س) عالم نورانی می شود.

وی ادامه داد: اگر در علاقه به حضرت زهرا(س) اظهار عشق داریم باید به مقام لقاء الله برسیم، حداقل چیزی که باید داشته باشیم نماز با توجه قلب است، نمازمان باید به گونه ای باشد که هیچ چیز و هیچ کس به جز خداوند در ذهنمان نباشد.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به روایات معصومین(ع) تشریح کرد: امام معصوم(ع) می فرمایند، همان بخشی از نماز در درگاه الهی مورد قبول است که انسان در آن حضور قلب داشته است، حتی اگر به اندازه یک الله اکبر حضور قلب داشته باشیم، همان الله اکبر برای خداوند پذیرفتنی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان اذعان داشت: نماز صحیح به معنای نماز مقبول نیست بلکه صحت و مقبولیت در نماز دو مقوله جدا از یکدیگر است، خوب است که فرد برای ادای وظیفه نمازش را صحیح بخواند ولی به طور حتم اگر توجه در نمازش نباشد، نمازش مقبول درگاه الهی نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه بهشت بر نمازگزارانی که با حضور قلب نمازشان را ادا می کنند، واجب است، تبیین کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، اگر کسی دو رکعت نماز مقبول داشته باشد، بهشت برایش واجب می شود.

وی اظهار کرد: انسانی که به مقام فنای فی الله می رسد و محبت و توجه به غیر خداوند از دلش بیرون می رود، قول «اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعِینُ» را جامه عمل می پوشاند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه بالاترین لذتها برای پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) نماز بوده است، اذعان کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، دو رکعت نماز در دلِ شب، از دنیا و آنچه در آن است نزد من با ارزشتر است، درک این ارزشمندی به سبب توجه به مخاطب نماز حاصل می شود، اگر انسان بداند که در نماز با خداوند گفتگو می کند، حضور قلبش بیشتر می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) طاهر و مطهر هستند، اذعان کرد: امام معصوم(ع) می فرمایند، فاطمه، فاطمه است چرا که خونی که زنان در هنگام حیض و نفاس به خود می بینند، برای ایشان نبوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: زنان در هنگام ظهور خون حق ندارند به مسجد بروند، ولی حضرت زهرا(س) بلافاصله بعد از این که حضرت محسن(ع) را سقط شدند برای دفاع از امیرالمؤمنین(ع) به مسجد رفتند و این مسأله شاهد بسیار عالی برای مسأله بتول بودن حضرت زهرا(س) است./201/867/ب1

ارسال نظرات