۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۴۸۰۶۷۹
آیت الله جوادی آملی:

عقل محصول کارگاه علم را به ایمان تبدیل می کند

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که عقل آن است که محصول کارگاه علم را به بارگاه عمل برساند، گفت: عقل محصول کارگاه علم را به جان خود گره می زند و ایمان می شود.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، مفسر برجسته قرآن کریم در پیام تصویری به همایش قرآن و معرفت شناسی که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که قرآن نسبت به علم و معرفت عنایت دارد، گفت: اساس معرفت علم است نه وجود ذهنی.

وی افزود: بین وجود ذهنی و علم به اندازه آسمان و زمین فاصله است، در حالی که آن چه بحث نمی شود علم بوده و وجود ذهنی مورد بحث قرار گرفته و فراگیر است. علم، نور و سازنده انسانیت انسان است. سخن از علم می کنیم ولی به وجود ذهنی عنایت داریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: قرآن کریم علم را نور می داند و آن را به علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین تقسیم می کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که در مسأله معرفت شناسی خود معرفت مغفول مانده است، اظهار کرد: انسان دارای روح ملکوتی بوده که وجود خارجی دارد و تهی و خالی نیست، گوهر معرفت روح نیز همان معرفت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی مسأله معرفت و ایمان را از هم جدا عنوان کرد و یادآور شد: عقل حکم می کند یعنی می فهمد این محمول با موضوع رابطه دارد. وگرنه حکومت و حاکمیت مطرح نیست.

وی بیان داشت: عقل آن است که محصول کارگاه علم را به بارگاه عمل برساند. عقل محصول کارگاه علم را به جان خود گره می زند و ایمان می شود. عقل با اراده هماهنگ و علم با تصور، تصدیق و جزم  هماهنگ است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که روایت در بخش معرفت شناسی دو مرز تصدیق و تکذیب را بیان می کند، اظهار کرد: روایت می گوید بیگانه اگر از مرز تصدیق بیاید باید برهان داشته باشد و اگر آشنا از مرز تکذیب می خواهد خارج شود باید برهان داشته باشد. یعنی فرد نباید جز حق بگوید و جز حق را نپذیرد.

وی افزود: فردی که محقق نیست و برهان ندارد چرا نه بگوید؟ فرد اگر بخواهد در هر موضوعی خیر و آری بگوید باید برهان قطعی داشته باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که قرآن می گوید علم یا از درون می جوشد یا از راه برهان به وجود می آید، تأکید کرد: علمی که از درون بجوشد برای انبیا است. به جز این بزرگواران فرد باید راه برهانی را از معلمان فرا گیرد و اگر یکی از این دو را نداشته باشد می خشکد.

حضرت آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: علمی که از حوزه و دانشگاه می آید باید با صاحب خانه هماهنگ باشد. علمی که در حوزه و دانشگاه است مهمان نفس هستند و تمام تلاش و کوشش ما این است که بدانیم معرفت شناسی چیست در حالی که این موضوع مشکل ما را حل نمی کند.

وی افزود: بحث های معرفت شناسی و علم حصولی را باید در سجاده قربانی کرد. مادامی که در معرفت شناسی و معروف های حوزه و دانشگاه غرق شویم و بگوییم مشکلات نظری را باید با مفهوم حل کنیم نمی توانیم رشد کنیم، چون مشکل نظری را باید با مصداق عینی یعنی علم شهودی، عین یقینی و حق یقینی حل کرد.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: تا تفکرات حوزوی و دانشگاهی داریم نابالغ هستیم. مفهوم نظری با مفهوم بدیعی حل کردن کار روزانه ما است و خون را با خون می شویم به همین دلیل به نتیجه نمی رسیم. در حالی که باید مصداقی وارد شد.

وی تصریح کرد: علم همچنان بکر، دست نخورده و نا آشنا مانده است، در حالی که علم نور و آسمانی بوده و نفس با علم کامل می شود./993/پ202/ص

ارسال نظرات