۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۸۱۱۰۱
آیت الله مظاهری:

رزق حلال و تقوای والدین، مهمترین عناصر در تربیت فرزند است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: روزی حلال و تقوای پدر و مادر مهمترین عناصر در تربیت فرزند است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: ثروت حضرت خدیجه(س) از عوامل اصلی اعتلای اسلام بوده است.

وی در ابتدا با اشاره به دو مسأله مهم در زندگی حضرت زهرا(س)، افزود: حضرت زهرا(س) از نظر پدر و مادر چنان با عظمت هستند که از ابتدای خلقت تا انتهای خلقت چنین پدر و مادری برای فرزندی وجود نخواهند داشت.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: پدر حضرت فاطمه(س) شخصیتی است به نام محمد ابن عبد الله که در عالم وجود از نظر جایگاه و شخصیت بعد از خداوند قرار دارد و هیچ کس نمی تواند به جایگاه رفیعش دسترسی پیدا کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به منقولات تاریخی شیعه و سنی، زندگینامه حضرت خدیجه(س) را تشریح کرد: مادر حضرت فاطمه(س) شخصیت بی نظیری به نام خدیجه کبری(س) استکه از لحاظ مقام دومین زن در عالم وجود بعد از خودِ حضرت زهرا(س) قرار دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: حضرت خدیجه(س) به سبب شخصیت عفیف و ثروت بسیار زیادی که داشتند، خواستگاران زیادی برایشان می آمد ولی هیچکدام را برای ازدواج انتخاب نکردند، ولی بعد از مدتی محبت پیامبر(ص) اسلام در دلشان افتاد و این محبت در دلِ پیامبر(ص) نیز یک تلاطم درونی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: خواستگاری حضرت خدیجه(س) از پیامبر(ص) با جواب مثبت پیامبر(ص) رو به رو شد و ازدواج صورت گرفت، وقتی حضرت خدیجه(س) وارد خانه پیامبر(ص) شدند، تمام اسناد خود را در صندوقچه ای قرار دادند و خطاب به پیامبر(ص) عرضه داشتند، هر چه دارم مال تو است و خودم نیز نوکر تو هستم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) به تمام ادعاهایشان به صورت کامل جامه پوشانیدند، اذعان کرد: همه ثروت حضرت خدیجه(س) در جهت اعتلا و رشد اسلام عزیز خرج شد و کار به جایی رسید که حضرت خدیجه(س) در زمان رحلتشان پولی برای خرید یک کفن هم نداشتند، به همین سبب از دخترشان حضرت زهرا(س) درخواستند کردند تا به پیامبر(ص) بگویند عبای وحی را به عنوان کفن برای حضرت خدیجه(س) استفاده کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: مسلمانان سه سال در شِعب ابی طالب محاصره اقتصادی بودند؛ اگر در این سه سال ثروت حضرت خدیجه(س) نبود، مسلمانهای درجه یک از شدت قحطی تلف می شدند و بقیه مسلمانها نیز از یکدیگر جدا می شدند، تا جایی که در یک مثال عوامانه گفته می شود، اسلام با اخلاق پیامبر(ص)، شمشیر امیرالمؤمنین(ع) و ثروت حضرت خدیجه(س) باقی ماند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: اخلاق پیامبر(ص) که در قرآن نیز از آن به خُلق عظیم تعبیر شده است سبب نفوذ اسلام در قلبها شد، شجاعت امیرمؤمنان(ع) اگر نبود پیروزهای متعدد در 84 جنگی که از کفار بر پیامبر(ص) تحمیل شد، حاصل نمی شد و ثروت حضرت خدیجه(س) از متفرق شدن مسلمانها جلوگیری کرد؛ راجع به نقش ثروت حضرت خدیجه(س)، امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه توضیحات کافی داده اند.

وی به تمهیدات الهی برای به دنیا آمدن حضرت زهرا(س) اشاره کرد و بیان داشت: جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و عرضه داشت برای 40 روز همسرت را رها کن و برای عبادت و ریاضت به غار حرا برو، همچنین این دستور به حضرت خدیجه(س) نیز داده شد؛ در این ایام جبرئیل برای پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) طعام آسمانی می آورد و ایشان از این طعام میل می کردند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: بعد از اتمام 40 روز، به پیامبر(ص) دستور داده شد که به خانه برو در کنار حضرت خدیجه(س) قرار بگیر، سپس طعام آسمانی برای ایشان آورده شد؛ حضرت خدیجه(س) می فرمایند، بعد از اینکه پیامبر(ص) بعد از چهل روز نزد من آمدند، نور حضرت زهرا(س) را در وجودم احساس کردم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به تأثیرات بی شاعبه رزق حلال در تربیت فرزند، خاطرنشان کرد: روزی حلال قبل از انعقاد نطفه، در دوران حاملگی و بعد از تولد فرزند در تربیت فرزند اثر عجیبی دارد، بعد از روزی حلال مهمترین عامل در تربیت فرزندان تقوای پدر و مادر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: حضرت زهرا(س) از نظر عظمت پدر و مادر و از لحاظ تغذیه ای که پدر و مادرشان قبل از انعقاد نطفه میل می کردند، در عالم هستی بی نظیر و در حدّ معجزه است./867/201/ب2

ارسال نظرات