۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۸۲۷۶۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

حوزه باید پشتیبان نظام باشد/ مدعی مناظره با مراجع مناظره زنده در سیما را نمی‌پذیرد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز فردی می گوید می خواهم با مراجع مناظره کنم و حاضر نیست با شاگردان آن ها مناظره کند یک بار نیز مناظره کرده و شکست خورده است.
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی با اشاره به منشور روحانیت امام راحل، تصریح کرد: ایشان در این منشور تأکید می کند طلاب و روحانیان باید ضمن عمل به سیره گذشتگان «نسبت به بیان فقه در مورد مسائل روز دنیا از نظر زمان و مکان توجه داشته و بر اساس آن مسائل را بررسی و تشریح کنند.

وی افزود: امروز شاهد هستیم بیشتر سیاست ها را رهبر معظم انقلاب تدوین می کند مگر قرار است یک فرد به چه میزان تلاش کند! حوزه باید در این زمینه کمک کار نظام و رهبری باشد.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این که حوزه نباید دولتی شود، اظهار داشت: دولت به معنای عام باید دارای پشتوانه حوزوی باشد و منظور این نیست که حوزه منفعل بوده و برای اداره خودش از دولت کمک گیرد.

وی ادامه داد: حوزه نباید وابسته دولت شود بلکه باید با وجوهات و موقوفات خودش را اداره کند. اگر معیشت حوزه دولتی شود خطرناک است ولی این که دولت به معنای عام دارای پشتوانه حوزوی باشد خطرناک نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه حوزه را پشتوانه فکری و معرفتی نظام و رهبری دانست و تصریح کرد: غلط است بگوییم چون رهبری سیاسی است حوزه نباید به ایشان کمک کند چون سیاسی می شود و حوزه از سیاست جداست. این نوع تفکر متحجرانه است.

وی اضافه کرد: برخی خیال می کنند اگر طلبه انقلابی فقه السیاسه، فقه النظاره، فقه الاقتصاد و غیره بگویید یعنی علمیت و سواد ندارد و نمی شود به او آیت الله العظمی گفت. از سوی دیگر خیال می کند آیت الله العظمی کسی است که فقط  احکام دماء ثلاثه و مانند آن  را بیان کند. این سد باید شکسته شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امروز با هزاران پرسش مختلف روبرو هستیم نمی شود منفعل بود و سر در لاک خود داشت.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که در حوزه با دو گروه مواجه هستیم، گفت: یک گروه از حوزویان نقد و انتقاد می کنند به گونه ای که اصل نظام را زیر سؤوال می برند. این گروه با انتقادهای خود اصل نظام را مورد هدف قرار داده و شعار وا اسلام سر داده اند.

وی ادامه داد: گروه دیگر تنها سکوت کرده و می گویند برای این که به نظام آسیب نرسد نباید آسیب ها را بیان کنیم. به نوعی خودزنی می کنند در حالی که باید آسیب ها را تشریح و راهکارهای آن را بیان کرد.

استاد حوزه با انتقاد از تندروی عده ای در حوزه به نام انقلابی گری تأکید کرد: اگر کسی را از نظر سیاسی قبول نداریم نباید جلسه او را بر هم بزنیم.

وی تصریح کرد: مسائل فرهنگی را باید به صورت فرهنگی و مسائل اقتصادی را به وسیله اقتصادی حل کنیم. مسائل فرهنگی و اقتصادی را نمی توان به صورت امنیتی و قضایی حل کرد چون بدتر می شود البته در برخی مواقع نیاز است ولی نباید تا کسی حرف می زند او را به غیر انقلابی و سکولار بودن متهم کنیم و برای او پرونده سازی کنیم در این صورت ممکن است،پس از مدتی به ضد انقلاب یا بی تفاوت تبدیل شود که این خوب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه یادآور شد: بنده بارها شنیدم رهبر معظم انقلاب می فرمایند مباحث و مقولات انقلابی نباید سبب حذف همدیگر شود، نقد مؤدبانه و علمی لازم است ولی همه باید در یک جبهه باشیم و همدیگر را حذف نکنیم چون همه فرزندان این انقلابند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خطر دیگری که حوزه را تهدید می کند روشنفکر مآبی برخی از روحانیان انقلابی است خاطرنشان کرد: گاهی می بینم آخوند مکاسب و رسائل گو است ولی وقتی فلان روشنفکر می گوید در دنیا امروز باید معنویتی غیر از معنویت ادیان ابراهیمی مانند بودیسم تزریق شود آن را می پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است یک زمانی آخوندی این موضوعات را قبول کند و لباس آخوندی خودش را کنار بگذارد و بگویید من دیگر آخوند نیستم ولی گاهی می بینیم لباس روحانیت دارد و این حرف ها را می زند برای نمونه همان آخوندی که هشت سال رییس جمهور مملکت بود خودش و پدرش آخوند بود مدتی متأثر از شریعتی، مدتی متأثر از نواندیشان و مدتی از دیگران متأثر بود هیچ استقلالی نداشت چندباری نیز با او بحث کردم و گفتم این چه حرف هایی است! گاهی این مساله ناشی از بی عمقی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: طلبه باید افزون بر فقه و اصول، فلسفه و حکمت را نیز بخواند. این حرف اشتباهیست که بگوییم حکمت و فلسفه کفر است اگر این ها را نخوانیم چگونه باید از عقلانیت بهره گرفت؟ اگر هم فقه و اصول را نداشته باشیم چگونه باید آیات و روایات را تفسیر کنیم.

وی ادامه داد: امروز فردی می گوید می خواهم با مراجع مناظره کنم و حاضر نیست با شاگردان آن ها مناظره کند یک بار نیز مناظره کرده و شکست خورده است ولی ادعاهای مختلفی دارد در حالی که اگر نگاه کنید در سه صفحه یک مقاله خودش بیش از ده تناقض دارد صدر تا ذیل مطالبش تناقض است؛ اگر مردی و جرأت داری بیا کنار ما بنشین تا بگوییم تناقض چیست حاضر هستیم در برنامه زنده صدا و سیما نیز مناظره کنیم؛ به همین دلیل است تأکید می کنیم طلبه باید فقه، اصول و فلسفه خود را کامل بخواند.

استاد حوزه و دانشگاه در جمع بندی مطالب خود گفت: به عقیده بنده امروز با خطر تجدد، روشنفکری سکولار و تقابل و رو در رویی جبهه روحانیت انقلابی، مواجه هستیم./993/ 202/ص

ارسال نظرات