۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۴۸۲۹۰۳
با بررسی تعاملی الگوی عمان و ایران؛

چالش‌های تقریب مذاهب اسلامی واکاوی شد

نشست علمی «چالش‌های طرح تقریب مذاهب اسلامی، بررسی تعاملی الگوی عمان و ایران» با حضور اندیشمندانی از ایران و عمان برگزار شد.
نشست علمی ایران و عمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «چالش‌های طرح تقریب مذاهب اسلامی، بررسی تعاملی الگوی عمان و ایران» در سالن جلسات پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه با حضور اندیشمندانی از ایران و عمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمد علی میرزایی، رییس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی به عوامل و انگیزه‌های اصلی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی از ورود به نشست‌های جدی تقریب مذاهب پرداخت و در ادامه پروژه وحدت و تقریب میان مذاهب اسلامی را بررسی و برنامه‌های آتی، مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی شرایط پیچیده جهان اسلام، برخورد و درگیری‌های هدایت شده بین مذاهب اسلامی، در خطر افتادن پروژه‌های بزرگ تقریب و وحدت، احساس ضرورت پرداختن به عوامل اصلی ضعف و احیانا شکست برخی از ابعاد پروژه تقریب را از عوامل اصلی ورود پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای جامعه المصطفی به نشست‌های جدی در بررسی پروژه وحدت برشمرد.

رییس پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای المصطفی، با اشاره به اهمیت بالای کشور عمان در پیگیری پروژه وحدت اسلامی، عمانی‌ها را از آغاز انقلاب اسلامی ایران تا به امروز، پای‌ثابت و رکنی از ارکان ثابت طرح تقریب مظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

رییس اندیشکده اتاق فکر جامعه المصطفی در این نشست علمی بر تأکید بر نقش عمانی‌ها در عرصه استراتژیک، ژئوپلیتیک و سیاست بین المللی، تصریح کرد: عمان نقش مهمی میان ایران و کشور‌های مختلف غرب و جهان ایفا می‌کند، چرا که این کشور همواره در عرصه‌های فکری، فرهنگی و تقریبی تأثیرگذار بوده است.

در ادامه این نشست، الشیخ بدر بن سالم بن حمدان العبری از فعالان عرصه تقریب مذاهب و از شخصیت‌های اصلی وزارت اوقاف عمان، به بررسی مشخصات الگوی عمانی‌ها در مسأله تقریب مذاهب پرداخت.

وی در ادامه برای عبور از داعش و دیگر تهدید‌های موجود در جهان اسلام و رسیدن به یک اسلام انسانی، عقل گرا و نافع برای نسل جدید، بر چند عامل اصلی در پروژه تقریب مذاهب تأکید کرد.

وی استفاده از عنوان مکاتب فکری را یکی از نکات اصلی در پروژه تقریب مذاهب بر شمرد و اظهار داشت: اندیشمندان عمانی معتقدند استفاده از عنوان مکاتب فکری برای تقریب مذاهب، بهتر از استفاده از عنوان مذاهب است.

 این اندیشمند عمانی با تأکید بر این که مذاهب پروژه‌های بشری و اجتهاد محور هستند، خاطرنشان کرد: مذاهب به معنای اسلام نیستند از این رو ممکن است یک مذهب در بسیاری از مواقع حتی ضد اسلام نیز عمل کرده باشد. لذا نباید به مذهب قداست و حاکمیت داد، بلکه قداست تعلق به کلیت اسلام دارد.

وی در پایان این نشست علمی با ابراز نگرانی از شرایط موجود در کشور‌های اسلامی و به ویژه عمان، افزود: ناکارآمدی اندیشه‌های مذاهب و درگیری آنها با یکدیگر در عمان و بسیاری از کشور‌های منجر شده است تا جوانان عرب به مکتب‌های باطل بهائیت، الحاد و ماتریالیسم رو آورند؛ به همین دلیل برای عبور از این‌ تهدید‌ها و رسیدن به یک اسلام انسانی و عقل‌گرا، نیازمند همفکری، همدلی و انسجام میان مذاهب هستیم./878/پ202/ج

ارسال نظرات