۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۹۴۵۲۵
آیت الله مظاهری:

اهل بیت با سفارش شیعیان به روضه خوانی، اسلام را بیمه کردند

رییس حوز علمیه اصفهان با بیان این که فراگیر بودن روضه ها و پافشاری اهل بیت برای گرفتن روضه، اسلام را بیمه کرده است، گفت: باید به این روضه ها اهمیت بدهیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) در میان ائمه(ع) از خصوصیات ویژه ای برخوردار هستند.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) و حضرت ابالفضل العباس(ع)، افزود: امام حسین(ع) در میان ائمه(ع) از خصوصیات ویژه ای برخوردار هستند که خودِ اهل بیت(ع) سفارش کرده اند که به این خصوصیات توجه داشته باشیم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که امام حسین(ع) در میان ائمه(ع) از خصوصیت عاطفه برانگیزی برخوردار هستند، اظهار کرد: شیعه حاضر است برای همه اهل بیت(ع) جانش را فدا کند ولی امام حسین(ع) به سبب این که در احساسات شیعیان جا دارند، جایگاه خاصی برایشان قائل هستیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: از میان اسامی اهل بیت(ع) نام حسین دل انسان را متلاطم می کند و سبب برانگیخته شدن احساسات می شود؛ این احساسات خاص به دلیل این است که شهادت امام حسین(ع) در میان ائمه(ع) به شکل خاصی صورت پذیرفته است که احدی از ازل تا ابد آن را تجربه نکرده و نخواهد کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: شهادت امام حسین(ع) دو بُعد دارد که نخستین بُعد آن عقلانی و منطقی است و خودِ امام حسین(ع) در پاسخ به سؤال افرادی که از ایشان می پرسیدند، چرا می خواهید قیام کنید، می فرمودند، مگر نمی بینید که اسلام در مخاطره است و مردم به حق عمل نمی کنند و باطل سرتاسر جامعه را گرفته است؛ این جمله امام حسین(ع) برای تبیین کردن موضوع قیامشان در برابر جبهه کفر از لحاظ عقلی و منطقی بوده است.

وی با بیان این که بُعد احساسی قیام امام حسین(ع) تأثیر بسیار بیشتری نسبت به بُعد منطقی و عقلانی قیام ایشان دارد، ابراز کرد: بُعد احساسی قیام امام حسین(ع) در برابر جبهه کفر، آنقدر مؤثر بوده است که قیام های متعددی بعد از قیام امام حسین(ع) علیه دستگاه جور به وقوع پیوسته است؛ حدود 20 سال هیچ انقلابی وجود نداشت ولی بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانشان به واسطه تحریک عاطفی که از بیان نوع شهادت برای مردم ایجاد می شد، انقلاب ها شروع شد و 40 سال تلاش معاویه و معاویه صفتان در زمینه اقتدار بخشیدن به حکومت اسلامی منحرف، با سقوط بنی امیه، از بین رفت.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان عبارت معروف امام حسین(ع) که فرموده اند، اَنَا قَتیلُ العَبَرَة، افزود: خودِ امام حسین(ع) روی بُعد احساسی قیامشان پافشاری زیادی داشته اند؛ امام حسین(ع) با بیان جمله معروف اَنَا قَتیلُ العَبَرَة، می فرمایند، من کشته شدم تا مردم برایم گریه کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، حرارتی از حسین(ع) در قلوب مردم است که تا روز قیامت سرد نمی شود؛ نام امام حسین(ع) به صورت ناخودآگاه احساسات انسان را برمی انگیزد و اسلام به واسطه این احساسات زنده مانده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که فراگیر بودن روضه ها و پافشاری اهل بیت(ع) برای گرفتن روضه، اسلام را بیمه کرده است، اذعان کرد: باید به این روضه ها اهمیت بدهیم چرا که اهل بیت(ع) روی روضه خواندن پافشاری عجیبی از خودشان نشان می دادند؛ ائمه(ع) به طور مخفیانه مردم را جمع می کردند و با دعوت کردن یک مرثیه خوان، روضه می گرفتند؛ زمانی که امام باقر(ع) روضه می گرفتند و مداح می خواست روضه را به پایان برساند، امام باقر(ع) به مداح می فرمودند، قدری بیشتر برایم روضه بخوان.

وی با بیان این که دشمن می خواهد روضه برای امام حسین(ع) نباشد، اظهار کرد: به طور قطع در زمان ظهور نیز در کنار تبلیغات برای گسترش اسلام، روضه خوانی وجود خواهد داشت؛ این روضه خوانی ها نتایج بسیار زیادی دارد به همین سبب دشمن می خواهد این روضه خوانی ها نباشد.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: اگر در جلسه ای یک سخنران بیاید و یک ساعت مسائل دینی را به خوبی تبیین کند ولی روضه خوانی در آن جلسه نباشد، جلسه مثل غذایی می شود که همه چیزش جور است ولی نمک ندارد؛ بنده در دوران جوانی یادم نمی رود که در اصفهان دائماً روضه خوانی به پا بود و مردم استفاده می کردند؛ الحمد لله هنوز هم روضه خوانی برقرار است ولی نسبت به گذشته کمی کمرنگ شده است.

وی در پایان افزود: خودِ اهل بیت(ع) فرموده اند که در جلسات روضه خوانی شرکت می کنند، مطمئناً اگر جلسه روضه ای که گرفته می شود لایق حضور اهل بیت(ع) نباشد، به طور قطع نظر لطف ائمه(ع) روی جلسه روضه خواهد بود./202/867/ب1

ارسال نظرات