۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۵۵۸۳

سفر عضو شورای عالی حوزه به استان گیلان

آیت الله غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه به همراه جمعی از مسؤولان این شورا با سفر به استان گیلان نشستی صمیمی با اساتید، طلاب و فضلای این استان داشتند.
نشست اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با طلاب لنگرود نشست اعضای شورای عالی حوزه با اساتید و طلاب حوزه علمیه اهل البیت آستانه اشرفیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه به همراه جمعی از مسؤولان این شورا با سفر به استان گیلان نشستی صمیمی با اساتید، طلاب و فضلای شهرهای مختلف این استان داشتند.

براساس این گزارش، عضو شورای عالی حوزه علمی در سفر دو روزه خود به شهرهای لنگرود، فومن، رشت، تالش و آستانه اشرفیه با طلاب، استادان، مدیران مدارس علمیه و علمای این استان دیدار و گفت وگو کرد.

وی در جمع طلاب حوزه علمیه استان گیلان با بیان این که طلاب باید بار علمی خود را در زمینه های گوناگون به خوبی ببندند، گفت: پایه های درسی باید به خوبی گذرانده شود تا طلبه بتواند از علم خود استفاده کند.

وی افزود: گاهی زمزمه هایی شنیده می شود که این مقدار صرف و نحو یا فقه و اصول برای چیست؟ باید گفت اگر این ها نباشد پایه ها قوی نخواهد بود و طلبه نمی تواند از معارف الهی به صورت فنی و درست استفاده کند تا به انحرافات کشیده نشود و دیگران را به انحراف نکشاند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که اگر طلبه با مبانی اصولی و فقهی توانست معارف الهی را از منابع اولیه درست دریافت کند ارزشمند است، اظهار داشت: پشتوانه قوی علمی باید در کارها وجود داشته باشد، اگر این پشتوانه نباشد افراد به انحراف کشیده می شوند، ما مفسرانی و غیر مفسرانی داشتیم که زمینه های انحراف خود و دیگران را به دلیل این که مبانی و پشتوانه علمی قوی نداشتند را پدید آوردند.

وی ادامه داد: درست است که دوره ها کمی طولانی است؛ اما طلاب باید آن ها را به خوبی بگذرانند، در شورای عالی حوزه تصویب کردیم کسانی که ظرفیت علمی خوبی دارند بتوانند پایه های پایین تر را تدریس کنند، زیرا تا تدریس و مباحثه نباشد علوم در ذهن تثبیت نمی شود.

آیت الله غروی با بیان اینکه طلاب باید دروس حوزه را به درستی فرا بگیرند و نسبت به اهمیت آن بی توجه نباشند، ابراز داشت: بزرگانی همانند امام خمینی(ره)، رهبری، شهید مطهری و مراجع با خوب درس خواندن به مدارج عالیه علمی و اخلاقی رسیده اند؛ اینگونه نیست که متون درسی که داریم تجربه نشده باشد و استحکام آن مورد بررسی قرار نگرفته باشد،‌زیر ذره بین دیدگان تیزبین بزرگان گذشته و از عمق و ریشه محکمی برخوردار است.

وی با تأکید بر اهتمام طلاب بر مسائل اخلاقی عنوان کرد:‌ طلاب می توانند از اساتید اخلاق و نوشته های بزرگان استفاده کنند و خود را بسازند، تهذیب نیازمند همت خود انسان است،‌ طلبه باید زمانی را برای بررسی کارهای خود قرار دهد؛ اگر طلبه توانست روی خود کار کند اگر به موقعیت اجتماعی رسید خطای کمتری انجام می دهد؛ اما اگر کار نشده باشد در آن زمان گرفتار مسائل مختلف می شود، عالمی اهل عمل و با سواد می تواند منشأ اثر و تأثیرگذاری باشد و می تواند تحول ایجاد کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:‌ عمده وظیفه شورای عالی سیاستگذاری های کلان حوزه، نظارت بر عملکرد مدیریت حوزه و تصویب برنامه های کلان است؛ هدف ما از سفرهای استانی این است که  دیداری با طلاب و اساتید داشته باشیم و اگر مشکلاتی وجود دارد آن ها را بررسی کرده و درصد رفع آن باشیم.

وی در پاسخ به این که چرا قرآن در حوزه کمرنگ شده است؟ اضافه کرد: از برکات انقلاب این است که قرآن در حوزه بسیار رشد کرده و درباره آن کارهای ارزشمندی صورت گرفته است،‌ در حوزه علمیه قم درس ها و اساتید بسیاری در زمینه تفسیر قرآن داریم.

آیت الله غروی گفت: نسبت به برنامه های سطح یک، دو و سه در زمینه قرآن تحولات خوبی انجام گرفت و قرار شد نسبت به سطح یک برنامه جدیدی در نظر گرفته شود که در برخی استان ها امسال آغاز شده است، در برنامه جدید سطح یک حوزه ها خواندن و تفسیرقرآن، تجوید و تجزیه و ترکیب به صورت پر رنگ دیده شده است.

وی افزود: برخی کتاب‌های درسی هم تغییر کرده است، درباره سطوح عالی هنوز مصوبات کامل نشده است؛ مسأله دیگر که باید توجه داشت مباحث اعتقادی است، مباحث اعتقادی دارای سطوح آشنایی، شناخت و تعمیق است، باید با برنامه ریزی ها و با برگزاری دوره ها و اردوهایی در راستای تعمیق مباحث اعتقادی تلاش شود./۱۳۲۳/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات