۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۴۹۵۵۸۴
عضو شورای عالی حوزه خبر داد؛

برنامه جدید حوزه برای طلاب سطح یک/ تدوین آ‌یین نامه حوزه انقلابی

آیت الله غروی از تدوین آیین نامه‌ حوزه انقلابی و اجرای برنامه جدید حوزه برای طلاب سطح یک در شورای عالی حوزه خبر داد.
آیت الله سید محمد غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در جمع طلاب گیلانی با بیان اینکه امروز رشته های وسیع تخصصی در حوزه وجود دارد، اظهار داشت: در دو سه سال اخیر بیش از 30 رشته در شورای گسترش حوزه تصویب شده و در حال اجرا است، یکی از رشته هایی که تصویب شده رشته های گرایشی در سطح دو است؛ بنابراین این گونه نیست که بی توجی به قرآن و عقاید باشد.

وی ادامه داد: زمانی مفسر در تفسیر دچار التقاط، انحراف نمی شود و تحت تأثیر روشنفکری برخی دگر اندیشان قرار نمی گیرد که پایه فقه و اصولی قوی داشته باشد تا بتواند تفسیر قرآن را به درستی انجام دهد، متاسفانه برخی تفاسیری وجود دارد که این تفاسیر به صورت دقیق نوشته نشده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در برنامه جدید و در مرحله نخست به زبان عربی توجه شده است، ابراز داشت: زبان عربی مهم ترین زبان برای طلاب است، زیرا حدود یک میلیارد و نیم مسلمان به زبان عربی سخن می گویند، به همین منظور آموزش زبان عربی در برنامه جدید سطح یک لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد شهریه ها به شمار می رود که محدود است به ویژه با شرایطی که حاکم است، حوزه هیچگاه با شهریه رایج حوزه تأمین نمی شدند، اگر طلبه ای قناعت داشت  نیمی از زندگی را با شهریه و نیمی دیگر را با تبلیغ تأمین می کرد؛ مسأله شهریه دست شورای عالی و مدیریت نیست، مراجع آنچه که از سهم وجوه هست تقسیم می کنند و پرداخت می کنند، امروز مشکلاتی درباره وجوهات وجود دارد چون گاهی تورم زیاد و مالیات ها وضع دیگری پیدا کرده است.

استد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در دیدار شورای عالی با رهبر انقلاب همین مسأله مطرح شد، رهبر معظم انقلاب تنها از وجوهات شهریه را پرداخت می کنند و کسی نباید خیال کنند که بودجه ای وجود دارد، ایشان مقید هستند که از وجوهات شهریه ها را بدهند، رهبری سفارش کردند که هر مقداری که هست داده شود.

وی اضافه کرد: البته کارهایی در حال انجام است که زمان می برد تا شهریه ها سامان بهتری داشته باشد و متناسب با ظرفیت ها، موقعیت ها و شرایط افراد شهریه ها پرداخت شود.

آیت الله غروی با بیان این که در طرح جدید ساعات برنامه های درسی برای افراد راهنمایی و دبیرستانی متفاوت است، گفت: کسانی که دارای مدرک کارشناسی و یا سطح علمی بالاتر هستند؛ ساعات درسی و برنامه  آن ها مختلف است چون ظرفیت افراد با یکدیگر تفاوت دارد.

وی افزود: باید امتحانات علمی و ارزیابی در حوزه علمیه وجود داشته باشد تا پایه های علمی قوی در حوزه داشته باشیم؛ البته گاهی برخی فضای سازی هایی از سوی افراد در این زمینه صورت می گیرد که نباید به این مباحث حاشیه ای افراد توجه جدی شود؛ زیرا حوزه علمیه براساس روش و اصول دقیق برنامه های خود را پیش می برد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت نمایندگان ولی فقیه و علمای استان ها در مدیریت حوزه ها به ویژه در عرصه مالی اظهار داشت: حوزه باید کمک کند اما استان ها هم باید همت داشته باشند، رهبر انقلاب فرمودند مگر نمایندگان ما حوزه ها را اداره نمی کنند، آن ها از ما اجازه دارند و می توانند طبق اجازه عمل کنند.

وی ادامه داد: درصدی از مخارج جاری حوزه ها را باید بزرگان استان ها برعهده گیرند اما متأسفانه برخی از بزرگان و نمایندگان این کار را انجام نمی دهند که امیدواریم مشکلات برطرف شود.

آیت الله غروی با اشاره به مسأله انقلابی بودن حوزه ها ابراز داشت: به دنبال مطالبات رهبر معظم انقلاب و مطالبه انقلابی ماندن حوزه ها آیین نامه ای در زمینه انقلابی ماندن حوزه ها نوشته شده است، انقلاب ارزشمند اسلامی از حوزه ها بوده و اگر بعد از 40 سال با همه توطئه ها حفظ شده به دلیل وجود همین حوزه ها و روحانیت است.

وی عنوان کرد: اگر می خواهیم انقلاب بماند حوزه ها همانگونه که علت محدثه بودند باید علت مبقیه هم باشند، این که حوزه باید مدافع و حامی انقلاب باشد مسلم است و جایی که نیازی وجود دارد باید انتقاد کند البته نه به گونه ای که نظام را ناکارامد نشان دهد، نقد باید صحیح و حساب شده باشد نه این که سیاه نمایی محسوب شود./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات