۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۴۹۵۵۹۳
آیت الله کعبی:

اشرافی‌گری مدیران مانع حرکت انقلاب می‌شود/ گفتمان رهبری از بین رفتن فقر و بیکاری است

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه اشرافی گری ومصرف گرایی مدیران جلوی حرکت انقلاب را می‌گیرد به لزوم انتخاب رییس جمهوری اصلح تأکید کرد.
آیت الله عباس کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه عمومی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: مجمع نمایندگان در سال های اخیر رشد و بالندگی خاصی پیدا کرده است و نقطه عطف بزرگ این دوره دیدار با رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان در مورد حوزه انقلابی بود که مسأله ای بزرگ در تاریخ حوزه علمیه قم رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه ها، آسیب ها، دلنگرانی ها و راه حل های آینده انقلاب اسلامی باید مورد توجه و عنایت قرار بگیرد، ابراز داشت: بحث از اصل دلیل انقلاب اسلامی، اهداف انقلاب، اشکالات و راه حل ها مسائلی کلیدی و پرفایده است، چراکه انقلاب اسلامی تحول بنیادین در باورها و ارزش ها ایجاد کرد و به جهت تمدن سازی برپایه آموزه های اسلام ناب ارزش دو چندانی یافت.

 

ساخت تمدن نوین اسلامی شعار نیست

آیت الله کعبی تأکید کرد: هدف امام راحل این بود که از انقلاب اسلامی ایران بر اساس نقشه راه انبیاء و اولیاء الهی یک تمدن نوین اسلامی ساخته شود که البته قابلیت های ساخت تمدن انسانی بر مدار اسلام یک شعار نیست، چراکه مؤلفه های انقلاب اسلامی مردمی، زنده و هدفدار است.

وی با اشاره به مؤلفه ها و شرایط ساخت تمدن نوین اسلامی افزود: خود انقلاب یک مؤلفه است، چراکه در همه شرایط مختلف مردم آن در صحنه حضور دارند و آماده کار هستند و از گذشته نیز برای تحقق اهداف در کنار امام و رهبری همواره پای کار بوده اند و اگر مردمی بودن را از این انقلاب جدا بگیرم بدون شک انقلاب خواهد مرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دومین مؤلفه تمدن سازی از انقلاب اسلامی را مکتب تمدن ساز دانست و خاطرنشان کرد: یکی از محصولات مکتب اهل بیت(ع) فقه است که بعد فردی آن در توضیح المسائل تبلور پیدا می کند ولی مهم بعد اجتماعی و سیاسی کلان آن است که در طرح تمدنی اسلام تبلور دارد که در اندیشه شهید مطهری، آیت الله جوادی و آیت الله مصباح و بیشتر در اندیشه های امام و رهبر معظم انقلاب دیده می شود و ما می توانیم از آنها استفاده کرده و به جهان عرضه کنیم.

وی ادامه داد: مؤلفه سوم تمدن ساز، نیروی انسانی خلاق و مبتکر و داری فن راه اندازی جنبش نرم افزاری است؛ به شکر خدا هوش حوزویان و دانشگاهیان ما از میزان متوسط جهانی بالاتر است که دانشمندان جوان هسته ای نمونه بارز آن هستند؛ ما امروز بیش از 4هزار و پانصد نفر از این نیروهای انسانی جوان تنها در صنعت هسته ای کشور داریم.

آیت الله کعبی با اشاره به وجود رهبری الهی به عنوان چهارمین مؤلفه تمدن ساز خاطرنشان کرد: وجود یک رهبر با برنامه، کلان نگر، هدف دار و امید بخش یکی از نعمت های بزرگ الهی است؛ مؤلفه پنجم روحیه استکبار ستیزی، عدالت خواهی و پیشرفت طلبی ملت ایران است که در عرصه سیاست و اجتماع نمود پیدا می کند ومی تواند در ساخت تمدن نوین اسلامی نقش بسزایی ایفا کند.

 

تمدن اسلامی علم و ایمان را در هم تنیده است

وی عنوان کرد: بند ششم خودباوری ملت ایران است، چراکه مردم ما به خاطر کشور خود با قدرت ایستادگی می کنند؛ تمدن اسلامی از جنس در هم تنیدن علم و ایمان است،چراکه علم منهای ایمان همان تمدن غربی است که نتیجه آن قتل و غارت است و ایمان بدون علم هم جهل و عقب ماندگی را در پی دارد ولی تمدن اسلامی عقلانیت و معنویت را با هم جمع می کند و عدالت و آزادی را با هم می خواهد و به دنبال عدالت سوسیالیستی و عدالت لیبرالیستی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهاد به عنوان یکی از ارکان تمدن نوین اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این چهار دهه زیرساخت های این تمدن در مدت سریعی فراهم شده است که اعم از زیرساخت های علمی، انسانی، منابع طبیعی، هدایت های رهبری و فکر و اندیشه های اسلامی است ولی ما در این راه موانع و آسیب هایی هم داشته ایم که نخست انفعال تمدنی و تسلیم در برابر زرق و برق دنیای معاصر است.

وی ابراز تأسف کرد: برخی امروز به این نتیجه رسیده اند که ما نمی توانیم با غرب مقابله کنیم، چراکه غربی ها صدها سال از ما جلوتر هستند و ما باید دل غرب را به دست بیاوریم و با آنها سازش کنیم و اگر این کار را نکنیم انقلاب پیشرفت نمی کند و تصریح می کنند که راه پیشرفت همراهی با آمریکا و اسرائیل است و این را در کتاب ها و نوشته های خود نیز منعکس کرده اند.

آیت الله کعبی افزود: محمود سریع القلم یکی از همین افراد است که در کتاب خود رک و پوس کنده می گوید یک چالش بین هویت شیعی و انقلابی و پیشرفت وجود دارد و ما باید از بین این دو یکی را انتخاب کنیم چون این دو با هم قابل جمع نیستند و پیشرفت با تأکید بر هویت شیعی و انقلابی و بدون هماهنگی با قدرت های بزرگ ممکن نیست و عده ای هم به این حرف ایمان آوردند و حسرت می خوردند که چرا امام راحل قبل از ارتحال مسأله آمریکا را حل نکرد در حالی که امام آمریکا را شیطان بزرگ خواند و تأکید کرد آنها استحاله انقلاب اسلامی را می خواهند.

وی با بیان اینکه آمریکا و غرب هیچگاه صلاح مسلمان ها را نمی خواهند، افزود: قبل از سقوط صدام آمریکایی ها برای مبارزه با صدام به بزرگان عراق گفتند ما به شرطی صدام را از بین می بریم که شما بر عراق حکومت سکولار را حاکم کنید و کاباره، شراب خوری و هم جنس بازی هم آزاد باشد و با عرض تأسف احزاب شیعی رسما آزادی این مسائل را امضا کردند و آمریکایی ها برای آمریکایی کردن عراق سبک زندگی غربی را به آنها آموزش دادند.

 

معنای سکولاریسم متدیّنانه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مانع دوم برای تمدن نوین اسلامی انزوا طلبی، عافیت طلبی و جزئی نگری است، خاطرنشان ساخت: عده ای می گویند باید کنار بکشیم و آهسته برویم و بیاییم، درحالی که علاوره بر سکولاریسم غربی، سکولاریسم متدینانه هم داریم که دین جدای از عرصه سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد و عده ای عافیت طلب هستند و تنها به فکر زندگی و دنیای خودشان می روند و همچنین عده ای به مسائل فردی هستند وهیچ توجه و نگاهی معطوف به تمدن نوین آینده و جریان اسلام ناب ندارند.

وی با بیان اینکه یأس و نا امیدی مانع جدی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی است، یادآور شد: بر اساس نگاهی که به جریان انقلاب اسلامی داریم به حول و قوای الهی امروز انقلاب به گونه ای در حال حرکت است که اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) برمدار علم و ایمان زمینه را برای حضور حضرت امام زمان(عج) آماده می کند و قرن آینده قرن انقلاب اسلامی خواهد بود.

آیت الله کعبی با اشاره به مانع چهارم شکل گیری تمدن نوین اسلامی ابرازداشت: مانع چهارم عدم توجه به توانمندی های درونی است، ما باید راه بیافتیم و مردم را به صحنه بیاوریم و البته توانمندی ها باید برنامه ریزی و سازماندهی شود و آفت بعدی روحیه تجمل گرایی، مصرف گرایی و اشرافیت است که اتفاقا همین افراد در طول تاریخ در برابر اولیاء و انبیاء الهی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: امروز نیز اگر مدیران دچار این روحیه شوند انقلاب متوقف می شود و به همین دلیل اشرافی گری و مصرف گرایی زهر کشنده ای برای نظام اسلامی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: آفت بعدی عدم استفاده از ظرفیت های بی شمار رهبری در جهت شکل گیری تمدن اسلامی است در حالی که ایشان نسبت به هدایت اقتصادی کشور، هدایت علمی، هدایت ایمانی و معنوی و پیشرفت همه جانبه کشور حرف های نابی برای گفتن دارند و آفت بعدی خستگی و کم کاری است که مورد نهی جدی در آیات و روایات قرار گرفته است.

بار اصلی کشور بر دوش قوه مجریه است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آفت هشتم رها کردن مبارزه با ظلم و استبداد جهانی است، خاطرنشان کرد: قوه مجریه در ساخت تمدن نقش مهمی دارد، چراکه هرچند با هدایت های ولی فقیه کارها باید پیش برود، ولی به هرحال بار اصلی بر دوش قوه مجریه است و مشکل اصلی ما نیز امروز در همین قوه مجریه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات و آسیب های دوران ریاست جمهوری بعد از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: دوره نخست دوره انتقال قدرت با فعالیت بازرگان بود و بعد از آن دولت دفاع مقدس شکل گرفت، اما دوره مهم بعد از دفاع مقدس دولت سازندگی بود که نقطه عطف تاریخی در مسیر انقلاب به شما می رود.

وی تأکید کرد: در دولت سازندگی برنامه فرهنگ کنار رفته و شبیخون های فرهنگی آغاز شد، دولت غیرسیاسی تشکیل شد و اقتصاد نیز به سبک غربی توسعه پیدا کرد که ما این زمان را دوران تعدیل اقتصادی می دانیم که شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی را به شدت افزایش داد به گونه ای که وقتی اعتراض شد ایشان در خطبه های نماز جمعه گفتند راه حل توسعه همین مسأله است.

وی افزود: در دوره اصلاحات نیز چهار سال اول همان برنامه تعدیل اقتصادی پیگیری شد و در چهار سال دوم نیز با شیب تندی اصلاحات سیاسی با مدل آمریکایی آغاز شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب وارد میدان عمل شده و اصلاحات اسلامی و آمریکایی را تبیین کردند و فرمودند هر راهی که به غرب و آمریکا منتهی بشود بن بست است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه احمدی نژاد از دل گفتمان مبارزه با فقر و تبعیض به جامعه معرفی شد، خاطرنشان کرد: فعالیت عمده ایشان در چهار سال ابتدایی گفتمان امام و رهبری بود و به بنگاه های زود بازده و طبقه پایین جامعه اهمیت زیادی داد ولی در دوره دوم به دلیل کفران نعمت، حلقه انحرافی و عدم اشراف به مطالعات اسلامی از مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی سر در آورد و تذکراتی هم که به ایشان شد جدی نگرفت.

وی با بیان اینکه دولت اعتدال و تدبیر نیز همان برنامه سازندگی هاشمی را دنبال می کند، ابراز داشت: فرقی که این دولت با دوره سازندگی دارد این است که این دولت حل مشکلات داخلی را به گشایش ارتباطات غربی گره زده و برجام نیز در همین زمینه طراحی شد و بر همین اساس فکر می کردند که می توانند صد روزه مشکلات را حل کنند ولی به نتیجه نرسیدند.

وی با بیان اینکه این دولت، کابینه ای پیر، خسته، کم کار، بیکار، اسراف گرا و تجمل گرا را به همراه داشته است، گفت: در این دولت مفاسد اقتصادی بی حد و حصر شده و رکود اقتصادی و تورم در اوج قرار گرفته است تا جایی که رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه فرمودند مردم ایران و اسلام و نظام را دوست دارند ولی گله مند هستند و ایشان در آن روز بیکاری، رکود، فقر و شکاف و تبعیض و کم کاری را نام بردند و جدیدا نیز تأکید کردند ملت ایران سایه جنگ را برداشتند نه چیز دیگر.

 

گفتمان رهبری و مردم از بین رفتن فقر و بیکاری است

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه گفتمان رهبری و مردم از بین رفتن فقر و بیکاری است، ابراز داشت: چرخه تولید و اشتغال متناسب با توانمندی های داخل باید به گردش در بیاید و اگر خدایی ناکرده این راه ادامه پیدا کند و دولت قبلی دوباره روی کار بیاید یقینا باعث عقب افتادگی می شود و به همین جهت تغییر به نفع ملت بوده و پایان این وضعیت راه اساسی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: برای این تغییر باید حوزویان در صحنه حاضر شوند و بدون اما و اگر بیایند تا حوزه ای که در این دولت کنار گذاشته شده است برگردد و شخصیتی روی کار بیاید که وحدت آفرین و از جنس حوزه باشد و ما در جامعه مدرسین نیز بیش از دو سال است که کار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آقای رییسی اصلح هستند و بعد از اعطای تولیت آستان قدس رضوی به ایشان بیشتر تشویق شدیم که کار را ادامه دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رهبری شهادت دادند که ایشان مدیریت کلان و آزموده دارند، ابراز داشت: آقای رییسی در همین مدت کم در آستان قدس رضوی مفاسد اقتصادی آستان قدس را از میان بردند و بخش هایی را از زیان دهی به سود دهی رساندند و با توجه به دوره مسؤولیت در سازمان بازرسی کل کشور، اشراف کامل بر وزارت خانه ها دارند و عضو همه شوراهای عالی نیز بوده اند، فراجناحی عمل می کند و دیدگاه های سیاسی ایشان نیز معلوم است.

پیروزی در مناظره نشانه صلاحیت نیست

وی عنوان کرد: ما به دنبال تشکیل دولت مناظره نیستیم، چراکه هرکس بیشتر حراف باشد و منطق جدل قوی تری داشته باشد در مناظره پیروز است ولی این نشانه اصلح بودن نیست؛ بلکه اصلح بودن به داشتن پیشینیه، تیم کاری، برنامه قوی، یاران، عقبه و توانمندی است و ما از این ویژگی ها می توانیم تشخیص دهیم و شبکه عظیم روحانیت می تواند در تبلیغات ریاست جمهوری تأثیر زیادی داشته باشد./1330/ 200/ص

ارسال نظرات