۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۹۵۹۹۹
آیت الله مظاهری:

فسق سبب مختوم شدن اسباب فهم است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: اصرار بر گناه سبب سیاه شدن دل و کمرنگ شدن عاطفه در وجود انسان می شود همچنین عقل و فطرت انسان را خاموش می کند تا جایی که انسان فاسق قدرت تعقل و تفکرش را از دست می دهد و نمی تواند به درستی تصمیم گیری کند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: توبه آب پاکی است که صفحه دل را از گناهان پاک می کند.

وی در تفسیر آیه نود و نهم سوره بقره که می فرماید «وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ وَمَا یَکْفُرُ بِهَا إِلا الْفَاسِقُونَ»، افزود: قرآن در این آیه نیز به تشریح لجاجت یهودیان در پذیرفتن حق می پردازد؛ اسلام به عنوان دین حق، چیزی نیست که کسی منکر آن شود؛ عموماً منکران دین اسلام افرادی هستند که از عقل و فطرت بی بهره هستند چرا که پیامبری امّی و درس نخوانده در میان مردم آمد و خودش را به عنوان پیامبر معرفی کرد و برای سخن خود معجزاتی آورد که بالاترین این معجزات قرآن است ولی عده ای از مردم که قرآن آن ها فاسق معرفی می کند، زیر بار حقانیت دین اسلام نرفتند و لجاجت ورزیدند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که فسق نتیجه اصرار بر گناه است، اذعان کرد: اصرار بر گناه سبب سیاه شدن دل و کمرنگ شدن عاطفه در وجود انسان می شود همچنین عقل و فطرت انسان را خاموش می کند تا جایی که انسان فاسق قدرت تعقل و تفکرش را از دست می دهد و نمی تواند به درستی تصمیم گیری کند؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند، هر گناه نقطه تاریکی روی قلب انسان می اندازد که اگر شخص از آن توبه کند، پاک می شود ولی اگر روی انجام گناه اصرار بورزد، کار به جایی می رسد که قلبش کاملاً سیاه می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه صد و هفتاد و یکم سوره بقره که می فرماید «وَمَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمَا لا یَسْمَعُ إِلا دُعَاءً وَنِدَاءً صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ» همچنین آیه هجدهم سوره بقره که می فرماید«صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ»، اظهار کرد: خداوند در آیه صد و هفتاد و یکم سوره بقره فسق را به عنوان دلیل اصلی مختوم شدن اسباب فهم انسان معرفی می کند و در آیه هجدهم همین سوره می فرماید، انسان های فاسق به اختیار خود به سوی خداوند بازگشت ندارند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: انسان فاسق برای کسب دنیا بسیار هوشمندانه عمل می کند ولی عقلش برای کسب آخرت کار نمی کند که البته چنین مسأله ای نتیجه اصرار ورزیدن در انجام گناه از سوی انسان فاسق است.

وی با بیان این که فطرت انسان خدا یاب است، تبیین کرد: انسان نسبت به وجود خداوند علم ندارد بلکه بالاتر از علم داشتن، خدایاب است و این خدایابی عموماً در زمانی که در بن بست ها قرار می گیرد نمایان می شود؛ انسانی که در بن بست ها قرار می گیرد عموماً خداوند را به عنوان موجودی سمیع، بصیر، علیم، قدیر و حکیم می یابد یعنی فطرت خدایاب انسان، خداوندی که مستجمع جمیع صفات کمالات است را درک می کند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: خدایابی مسأله ای است که افراد مختلف به طور مکرر آن را درک کرده اند ولی قرآن می فرماید، اصرار ورزیدن بر گناه سبب می شود فطرت خدایاب انسان نابود شود و فاسق به مخالفت با الله مشغول شود؛ قرآن می فرماید، الهی بودن قرآن را تنها فاسقان منکر می شوند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که خداوند از بیان داستان های مربوط به قوم بنی اسرائیل قصد دارد زنگ خطری برای مسلمانان روشن کند، ابراز کرد: فرقی ندارد پیرو کدام دین باشیم، سنت الهی این است که اگر شخصی بر گناه اصرار بورزد و از انجام گناه توبه نکند، فاسق می شود و انسان فاسق نمی تواند عقلش را به کار بگیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که توبه آب پاکی برای شستن گناهان از روی صفحه دل است، افزود: اگر انسان گناه کند و بعد از ارتکاب گناه توبه کند، به طور قطع گناهش بخشیده خواهد شد ولی اگر توبه نکند صفحه دلش سیاه می شود و رستگاری را از دست می دهد.

وی با اشاره به آیه دهم سوره ملک که می فرماید «وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ»، تشریح کرد: انسان های جهنمی در تبیین دلیل جهنمی شدنشان می گویند، ما عقل خود را به کار نگرفتیم و سخنان پیامبران را گوش ندادیم؛ انسانی که به عقل، وجدان و فطرتش بی اعتنایی می کند، مثل یک سگ هار درنده می شود که تنها جهنم رفتن او را از این پستی نجات می دهد.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان با اشاره به آیه صدم سوره بقره که می فرماید «أَوَکُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»، اظهار کرد: آیه صدم از لحاظ محتوایی با آیه نود و نهم یکی است ولی از لحاظ ترکیب لغات تفاوت دارد؛ خداوند در آیه ای دیگر از مخالفان دین می خواهد که آیه ای مثل آیات قرآن بیاورند تا معجزه بودن قرآن منتفی شود وقتی مخالفان نمی توانند چنین کاری را به فعلیت برسانند، خودش دوباره یک آیه نازل می کند که محتوایش مشابه آیه دیگر است ولی از لحاظ ترکیب لغات تفاوت دارد./201/867/ب1

ارسال نظرات