۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۴۹۸۸۳۱
«طلال عتریسی» مطرح کرد؛

سرکوب شیعیان «العوامیه»؛ حربه ریاض برای انحراف افکار عمومی

رییس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان معتقد است که آل‌سعود به دلیل دشمنی با ایدئولوژی شیعیان و باهدف سرپوش نهادن بر شکستهای خارجی خود یورش به «العوامیه» را کلید زده است.
عتریسی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، نظامیان رژیم سعودی از روز چهارشنبه هفته گذشته شیعیان منطقه «العوامیه» واقع در شهر «القطیف» را به صورت وحشیانه مورد هجوم قرار داده اند. حملات نظامی رژیم سعودی به شیعیان العوامیه برای ششمین روز متوالی همچنان ادامه دارد. بالگردهای سعودی بر فراز منطقه به پرواز درآمده اند. نظامیان سعودی در راستای مجازات جمعی مناطق القدیح، العوامیه، البحاری و شهر صفوی همه ورودی ها به العوامیه را بسته اند و آن را تبدیل به پادگان نظامی کرده اند. خودروهای زرهی عربستان به سوی منازل مردم در محله «الدایره» و «شکرالله» شلیک می کنند که بر اثر آن شماری از این منازل به آتش کشیده شده است. آنها همچنین یک خودرو را هدف قرار دادند که این خودرو آتش گرفت. نظامیان سعودی مانع از بازگشت افرادی که با اتوبوس از العوامیه خارج شده اند می شوند و در مواردی که اجازه ورود می دهند آنها به شدت بازرسی می کنند و آنها را مورد اهانت قرار می دهند و بر بالای سر آنها تیراندازی می کنند. نظامیان آل سعود به سوی مدارس شلیک می کنند.

در همین راستا اتحادیه علمای یمن تاکید کرد: اقدامات جنایتکارانه و تروریستی رژیم مستکبر سعودی علیه مردم العوامیه در القطیف را محکوم می کنیم. از تمام مسلمانان درخواست می کنیم که برای توقف حملات سعودی ها به العوامیه و بازداشتن این ظالمان، قیام کرده و به وظایف خود عمل کنند. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: مسلمانان مورد هجمه در العوامیه را به ثبات، صبر، ایستادگی در برابر ظالم، عدم سستی و کوتاهی و ضعف دعوت می کنیم. از تمام مسلمانان جهان می خواهیم که وحدت خود را حفظ کرده، یکصدا شوند و از رژیم سرکوبگر و مستکبر سعودی اعلام برائت کنند. از سوی دیگر ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جنایاتی که آل سعود ضد ساکنان العوامیه مرتکب می شود تروریستی و شنیع است و با جنایات رژیم صهیونیستی ضد ملت فلسطین مطابقت می کند.

در همین ارتباط گفتگویی را با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*همانطور که می دانید نظامیان رژیم آل سعود از روز چهارشنبه هفته گذشته سلسله اقدامات نظامی خصمانه ای را علیه شیعیان ساکن منطقه «العوامیه» در شهر القطیف ترتیب داده اند. به نظر شما علت اصلی این دست از اقدامات خصمانه علیه شیعیان چیست؟

اینگونه به نظر می رسد که مقامات عربستان سعودی اخیر سیاست کلی را برای مواجهه مستقیم با شیعیان ساکن مناطق شرقی عربستان در پیش گرفته اند. آنها همزمان با حملات وحشیانه به شیعیان العوامیه، ایران را نیز آماج حملات لفظی قرار داده اند. در این ارتباط لازم به ذکر است که «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی پیشتر صراحتا اعلام کرده بود که مشکل ریاض، عقاید شیعیان است. این بدان معناست که از نظر آنها شیعیان مناطق شرقی و شیعیان ایران، هیچ تفاوتی برای مقامات سعودی ندارند.  

برهمین اساس، باید گفت که اقدامات نظامی آل سعود علیه شیعیان ساکن العوامیه به بهانه های مختلف، به دلیل دشمنی با عقاید و ایدئولوژی شیعیان صورت می گیرد. اگر فرض را بر صحت ادعاهای مقامات سعودی بگذاریم که مدعی هستند شیعیان در مناطق شرقی قانون شکنی کرده اند، انجام چنین اقدامات وحشیانه ای برای مقابله با این قانون شکنی (بر فرض صحت) توجیه‌پذیر نیست. بنابراین، حملاتی که از چندی پیش علیه شیعیان در القطیف آغاز شده است، در واقع بیانگر سیاست کلی مقامات رژیم سعودی در قبال شیعیان در داخل و خارج از مرزهای عربستان است.

*درحال حاضر شاهد هستیم که سیاست های جنگ طلبانه مقامات رژیم سعودی در بسیاری از کشورهای منطقه و به ویژه در یمن، عراق و سوریه با شکست مواجه شده است. آیا می توان اقدام اخیر سعودیها در سرکوب گسترده شیعیان را نوعی دست و پا زدن برای سرپوش نهادن بر شکست های سیاست خارجی ریاض، قلمداد کرد؟

ریاض تلاش می‌کند تا در معرض سؤالاتی پیرامون سیاست های جنگ طلبانه شکست خورده خود در منطقه، قرار نگیرداینکه عربستان سعودی در سیاست های خارجی خود در کشورهایی نظیر یمن، سوریه و عراق با شکست مواجه شده است، جای هیچگونه شک و شبهه‌ای نیست. درست به دلیل همین دلیل است که رژیم سعودی تلاش می کند تا توجه افکار عمومی جهان از شکست های خارجی خود را منحرف کرده و به سمت تحولات میدانی داخلی هدایت کند. سعودیها با این استراتژی تلاش می کنند تا در معرض سؤالاتی پیرامون سیاست های جنگ طلبانه شکست خورده خود در منطقه، قرار نگیرند. آنها تلاش می کنند تا وجود شیعیان در مناطق شرقی عربستان را یک تهدید بزرگ داخلی در نزد افکار عمومی، جلوه دهند.

*شیعیان ساکن مناطق شرقی عربستان به سیاست های خصمانه و تبعیض آمیز رژیم سعودی علیه خود معترض هستند و برای نشان دادن اعتراضات خود نیز مسیر مسالمت آمیز را انتخاب کرده اند. آیا تشدید اقدامات سرکوبگرانه سعودیها علیه شیعیان، ممکن است آنها وادار به متوسل شدن به «مقاومت مسلحانه» کند؟

البته بعید نیست که در صورت تداوم همین وضعیت، بخشی از شیعیان ساکن مناطق شرقی به این گزینه (مقاومت مسلحانه) فکر کنند. نکته قابل ذکر در این زمینه، این است که اگر شیعیان ساکن مناطق شرقی روی گزینه مقاومت مسلحانه فکر کنند و در مقام پیاده سازی آن برآیند، آنگاه هیچکس جلودار آنها نخواهد بود. با تمام این‌ها، من شخصا معتقدم که شیعیان ساکن عربستان به این راحتی‌ها گزینه مقاومت مسلحانه را در رأس اولویت های خود قرار نمی دهند، چراکه ممکن است این اقدام، بهانه بیشتری به سعودیها برای ارتکاب جنایتهای خود بدهد.

*مواضع نهادهای حقوق بشری بین المللی در قبال اقدامات خصمانه آل سعود علیه شیعیان منطقه العوامیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمریکا و غرب براساس منافع و مصالح خود در برابر مسائل حقوق بشری واکنش نشان می‌دهند؛ تا زمانی که روابط ریاض و واشنگتن خوب است، چیزی به اسم حقوق بشر برای آمریکایی ها مطرح نیستآنچه که امروز ما مشاهده می کنیم این است که تمامی سازمان های بین المللی حقوق بشری در قبال جنایت های رژیم سعودی علیه شیعیان ساکن مناطق شرقی سکوت اختیار کرده و هیچ موضعی اتخاذ نمی کنند. این سازمان های حقوق بشری حتی در قبال جنایت های عربستان سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن نیز موضعی اتخاذ نکرده اند. در جریان حملات وحشیانه سعودیها به غیرنظامیان یمنی طی بیش از دو سال گذشته هزاران نفر جان باخته و زخمی شده اند. علاوه بر این، هزاران نفر از مردم یمن به دنبال این حملات، در معرض ابتلاء به سخت ترین بیماری ها قرار گرفته اند. با این حال، شاهد موضع گیری نهادهای حقوق بشری بین المللی نبوده ایم. کاملا واضح است که سکوت نهادهای بین المللی در قبال جنایتهای اخیر علیه شیعیان مناطق شرقی عربستان، نشأت گرفته از یک تصمیم آمریکایی ـ غربی است.

*همانطور که می دانید ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی همواره شعارهای حقوق بشری سر می دهند. با این حال، در عرصه عمل شاهد سکوت آنها در برابر اقدامات خصمانه آل سعود علیه شیعیان مناطق شرقی عربستان هستیم. ارزیابی شما از این رویکرد دوگانه آمریکا و غرب چیست؟

مواضع آمریکایی ها و کشورهای غربی در قبال مسائل حقوق بشری در سراسر جهان، دیگر تعجب برانگیز به نظر نمی رسد. پُر واضح است که آمریکایی ها مواضع حقوق بشری در نقاط مختلف جهان را بر اساس مصالح و منافع خود اتخاذ می کنند و نه منافع و مصالح قربانیان. درحال حاضر، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بنابراین مصلحت واشنگتن اینگونه اقتضا نمی کند که در قبال ریاض موضعی بگیرد. کما اینکه آمریکایی ها هیچ انتقادی نسبت به سیاست های سرکوبگرانه سعودیها در بحرین و یمن وارد نکرده اند. تا زمانی که روابط آمریکا با عربستان سعودی خوب و حسنه باشد، چیزی به اسم حقوق بشر برای واشنگتن، مطرح نیست./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات