۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
کد خبر: ۵۰۱۱۰۱

نبرد در ۹۷ مایلی غده سرطانی/ سونامی فرهنگی در راه است

ستاد کنگره شهدای استان البرز در نظر دارد با ثبت زندگی نامه هفت شهید شاخص از جمله شهید محمود نریمانی، که در ۹۷ مایلی اسرائیل نبرد کرد و به شهادت رسید، یک سونامی فرهنگی در سطح جامعه ایجاد کند.
فرهنگ

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، قرارمان ساعت 10 صبح در ساختمان شهید بیگی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه های استان البرز است. جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های استان البرز با همراهی معاونت های فرهنگی و هنری همراه ما می شوند.

پس از گذشته نیم ساعت به منزل شهید محمود نریمانی از شهدای دانشجوی مقاومت می رسیم. محمدهادی نریمانی که کودکی چهارساله است به همراه مادربزرگ و پدربزرگ اش به بدرقه می آید.

فضای خانه مملو از عطر شهید است. تابلوهای متعددی از شهید محمود نریمانی بر دیوارها قرار گرفته است، همین وقت است که دکتر زمانی، استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج بی تأمل می گوید: آمده ایم در منزل شهید، نفس تازه ای بگیریم.

مادر و پدر شهید به تازگی از سفر مشهد الرضا(ع) برگشته اند و همین سرفصل باز شدن صحبت ها می شود. پدر شهید نریمانی با صدای رسا و استوار به جمع خیر مقدم می گوید و در تکاپوی پذیرایی برادر و خواهران شهید از جمع دعوت می کند که از خودشان پذیرایی کنند.

دکتر زمانی پس از گپ و گفت صمیمانه و معرفی افراد حاضر می گوید: ستاد کنگره سرداران شهید استان البرز با همت بسیج دانشجویی استان و همراهی حوزه هنری بنا را بر این گذاشته است که زندگی نامه شهدای شاخص استان را به صورت کتاب تدوین کند.

وی، پرداختن به سبک زندگی شهداء را وظیفه متولیان فرهنگی و اجرایی استان می خواند و در ادامه عنوان می کند: ستاد کنگره شهدای استان البرز در نظر دارد با ثبت زندگی نامه شهداء یک سونامی فرهنگی در سطح جامعه ایجاد کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کنگره ملّی شهداء با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هر استانی چند شهید شاخص را در نظر دارد که در استان البرز « شهید محمود نریمانی » در زمره این شهداء شاخص است.

یوسفی، معاونت فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان البرز نیز در حاشیه این دیدار گفت: در مجموع 20 شهید دانشجو مدافع حرم در سطح استان البرز وجود دارد که از میان این شهداء هفت شهید دانشجوی شاخص استان به منظور ثبت زندگی نامه آنان انتخاب شدند.

وی افزود: ویژه برنامه ها و طرح های مختلفی با هدف حفظ یاد و نام این شهید والا مقام انجام شده است، که نام گذاری بسیج دانشجویی دانشگاه فنی دختران استان البرز به نام شهید محمود نریمانی از جمله این برنامه ها است.

دکتر زمانی، بار دیگر سررشته کلام را در دست می گیرد و می گوید: بخشی از زندگی شهداء متعلق به پدر و مادر آن ها است و نویسنده کتاب با ارتباط و اطلاع یابی از بخش هویت زندگی شهید این سبک زندگی خانوادگی شهید را ثبت می کند.

به گفته این استاد دانشگاه، مهمترین شاخصه شهید محمود نریمانی، احساس تکلیف به موقع و به هنگام است و از این رو باید در نوشتن زندگی نامه شهید به این شاخصه به صورت جدی پرداخته شود.

وی خاطرنشان شد: هفت کتاب شهداء شاخص استان البرز در ستاد کنگره سرداران شهید استان البرز نوشته می شود و این مطلب به واقع ثبت لایه های سبک زندگی شهدای مقاومت است.

زمانی افزود: نویسنده ای که با شهید زندگی نکند نمی تواند زوایای مختلف زندگی او را دریابد، بنابر این نویسنده باید با شهید زندگی کند، زوایای مختلف زندگی او را دریابد و ثبت کند.

این لحظه است که مادر شهید محمود نریمانی برایمان می گوید: زمانی که خداوند محمود را به ما دارد، خیر وبرکت در زندگی ما بیش از همیشه جاری شد.

این مادر شهید افزود: محمود از کودکی حاضر نبود زحمت اش بر عهده فردی قرار بگیرد بدون حسادت، بغض و کینه زندگی کرد.

وی تاکید کرد: بدون وضو به محمود شیر ندادم و او نیز هرگز بدون وضو نمی خوابید.

سپس در حالتی که بغض راه کلامش را بند می آورد، گفت: گاهی نیمه شب ها که برمی خیزم او را در اتاق مشغول نماز میبینم.

همین وقت دکتر زمانی روایتی را ذکر می کند، این که شهید وعده کرده است که تا پدر و مادرش نیایند به بهشت نمی رود و با این گفته مادر شهید آرام می گیرد و تألم هجران فرزند شهیدش را سر صبر می گذارد.

مادر شهید با لهجه دوروانی کرجی می گوید: امید از خداییم.

سپس به یاد خاطره ای می افتد و می گوید: سال گذشته ایام عید بود که شهید محمود، مادربزرگش را می خواست به شاه عبدالعظیم ببرد، آنجا بود که به مادربزرگش می گوید: عزیز دعا کن من شهید شوم.

پدر شهید محمود برایمان گفت: شهید محمود از زمانی که به دنیا آمد تا شهادت میان تمام فرزندان ام برجسته بود.

این پدر ادامه داد: زمانی که از او می پرسیدم چه می کنی؟ گفت: رفتگری پدر جان! آشغال ها را جمع می کنم و امروز درک می کنم منظور او از آن زباله ها، انسان های پست و زبونی بود که جان، مال و ناموس مردم را هدف گرفته بودند.

وی افزود: پس از شهادت فهمیدم او بهترین فرمانده برای رزمندگان فاطمیون بود و در منطقه نیز با جسارت و حمیت بالایی مبارزه کرد.

یکی از همراهان ما در این دیدار، محمدهادی را برای بازی به حیاط برده است. وقت خداحافظی است که بار دیگر فرزند شهید محمود نریمانی را می بینیم.

نگاه محمدهادی بدرقه راهمان می شود. همچون راه شهداء که در امتداد حرکت سید و سالار شهیدان کربلا در طول تاریخ ماندگار است، باور داریم راه شهداء ادامه دارد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات