۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۵۰۱۷۵۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

ترک معاصی از آداب روزه داری است

حجت الاسلام بنابی گفت: روزه داری آدابی دارد که حضرت فاطمه(س) در روایتی می فرماید که روزه ‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه ‏اش به چه كارش خواهد آمد.
حجت الاسلام والمسلمین جواد باقری بنابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درتبریز، حجت الاسلام والمسلمین شیخ جواد باقری بنابی استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در برنامه اوباشدانلیق سیمای تبریز با اشاره به آیه «أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فمن كان منكم مريضا او على سفر فعدة من ايام اخر»، اظهار داشت: روزه برای روزهای معدودی واجب شده است که آن هم استثناء دارد.

وی با بیان اینکه خداوند بر بندگان خود سخت نگرفته است و حتی این ایام معدود را نیز مشروط به عدم قرار گرفتن در شرائطی چون سفر و بیماری کرده است، ادامه داد: بنابراین کسانی که به جهت بیماری و یا مسافرت روزه واجب را نگرفته اند باید قضای آن را در ایام دیگر سال به جا آورند.

این خطیب برجسته تبریز خاطرنشان کرد: اگر شخصی توانایی قضای روزه را نداشته باشد مانند اینکه پیر باشد و در سالهای آتی نیز این شرایط براش مقدور نگردد باید فدیه دهد، این امر نیز از توجه خداوند به بندگان است که شرائط را برای آنها سخت قرار نداده است.

وی با اشاره به شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا(س)، افزود: در روایاتی آمده است که اگر حضرت زهرا(س) مرد بود بی شک از انبیای الهی بود، این نشان از عظمت شخصیت حضرت فاطمه(س) دارد که در روایتی ارزشمند به مسأله توجه به عمق روزه داری و دستیابی به آن اشاره کرده است.

حجت الاسلام بنابی با اشاره به این روایت از حضرت فاطمه(س) که می فرماید؛ «مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ»، افزود: این روایت دارد که روزه ‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه ‏اش به چه كارش خواهد آمد.

وی ادامه داد: روزه داری آدابی دارد که حضرت در این روایت به آن اشاره کرده است، چنانکه نبی مکرم اسلام(ص) بهترین عمل در این ماه را ترک معاصی الهی و گناه می داد، غيبت، دروغ، سخن‏ چينى و نگاه به بيگانه از معاصی است که روزه و کارهای ارزشمند و نیک را می سوزاند.

این خطیب توانمند تبریز با تأکید بر رعایت آدب روزه داری، گفت: از برکات روزه داری که برای ما بعد از مرگ مشهود خواهد شد، کاهش عذاب و فشار قبر است، انسان اگر با اداب روزه داری روزه خود را بگیرد و به عمق روزه داری دست یابد برکات معنوی فراوانی را پیش روی خود خواهد یافت./854/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات