۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۰۲۹۵۸
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

عقب‌نشینی از ارزش‌های انقلاب به بهانه رفع سایه جنگ غفلت آشکار است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که غفلت سرنوشت جنگ احد را بر اسلام تحمیل کرد، گفت: تصور عقب نشینی از ارزش‌های انقلابی به بهانه رفع سایه جنگ، غفلتی آشکار است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در سخنرانی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تشریح ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) پرداخت و عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب در توصیف ابعاد شخصیتی امام راحل می‌فرمایند«بی‌گمان بی نام خمینی انقلاب اسلامی ایران در هیچ کجای دنیا شناخته‌شده نیست».

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که امام خمینی (ره) در ساحت فقاهت و ولایت شخصیتی جامع‌الشرایط به معنای تام بود، اظهار داشت: برای ترسیم ابعاد شخصیتی امام راحل باید برمدار ثقلین تمسک جست تا حقیقت الگوی امام خمینی (ره) در اسوگی برای جهانیان ترسیم شود.

وی ادامه داد: امام علی (ع) برای ترسیم ابعاد شخصیتی مؤمن معیار از منظر قرآن چنین می‌فرمایند«مَن جُمِعَ فیه سِتُّ خِصالٍ ما یَدَعُ للجَنّةِ مَطْلَبا و لا عنِ النّارِ مَهْرَبا  مَن عَرَفَ اللّه َ فأطاعَهُ، و عَرفَ الشَّیطانَ فعَصاهُ، و عَرفَ الحقَّ فاتَّبعَهُ، و عَرفَ الباطلَ فاتَّقاهُ، و عَرفَ الدُّنیا فَرفَضَها، و عَرفَ الآخِرَةَ فطَلَبها؛  هر کس شش خصلت در او جمع شود، هیچ مطلوبی از بهشت و هیچ گریزی از دوزخ را وانگذاشته است کسی که خدا را بشناسد و فرمانش بَرَد، و شیطان را بشناسد و نا فرمانی‌اش کند، و حق را بشناسد و پیروی‌اش نماید، و باطل را بشناسد و از آن بپرهیزد، و دنیا را بشناسد و دورش افکند، و آخرت را بشناسد و آن را بجوید.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ترسیم  ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) با تکیه‌بر این رهنمود امام علی (ع) خدامحوری را از اساسی‌ترین ارکان شخصیتی امام راحل توصیف کرد و گفت: امام خمینی (ره) چون برای خدا قیام کرد در تاریخ و اذهان جهانیان ماندگار شد.

وی افزود: برای شناخت ابعاد توحیدی امام راحل همین بس که کتاب اربعین حدیث  مشهور به شرح چهل حدیث یکی از آثار گران‌بهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی (ره) است که در سال ۱۳۱۸ شمسی به زبان فارسی نوشته‌شده است چنانکه احادیثی در این اثر در سن بیست و هشت سالگی امام راحل شرح فرموده‌اند که انگار قلمی پیر و توانمند این اثر را تولید کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به ادبیات عرفانی دیوان اشعار امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: دومین ویژگی بارز امام خمینی (ره) با تکیه‌بر روایت مذکور امام علی (ع) دشمن‌شناسی امام راحل است.

وی ادامه داد: از منظر ثقلین انسان همواره با دشمنان جنی و انسی در تقابل است  تا جایی که پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله  می‌فرمایند «المؤمنُ بَینَ خَمسِ شَدائدَ: مؤمنٌ یَحْسِدُهُ، و منافقٌ یُبغِضُهُ، و کافرٌ یُقاتِلُهُ، و نَفْسٌ تُنازِعُهُ، و شَیطانٌ یُضِلُّهُ؛ مؤمن، با پنج سختی دست‌به‌گریبان است: مؤمنی دیگر که به او حسادت می‌ورزد، منافقی که او را دشمن می‌دارد، کافری که با او می‌جنگد، نفْسی که با او کشمکش می‌کند و شیطانی که درصدد گمراه کردن اوست.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که حسادت دشمن مبین مؤمن است، عنوان داشت: حسادت در طول تاریخ امام جواد (ع) را از جهان شیعه گرفته است و این نشان از قدرت نفوذ این دشمن در قلوب مسلمانان است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه آرزوی دشمن این است که ما از اسلحه و سرمایه خود فاصله بگیریم، تصریح کرد: چرا برخی تصور می‌کنند با تعطیل کردن آزمایش‌های موشکی و جمع‌آوری تأسیسات دفاعی دشمن عقب‌نشینی می‌کند این حقیقت نشان از گمراهی محض این افراد است.

وی با تأکید بر این‌که این تفکر از قرآن کریم مذمت شده است ادامه داد: قرآن کریم در سوره نساء آیه ۱۰۲ مؤمنان را در برابر دشمنان چنین هشدار داده است که «وَ إِذا کُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْری لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکُمْ فَیَمیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَةً واحِدَةً وَ لا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِنْ کانَ بِکُمْ أَذیً مِنْ مَطَرٍ أَوْ کُنْتُمْ مَرْضی أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَکُمْ وَ خُذُوا حِذْرَکُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکافِرینَ عَذاباً مُهیناً؛ و چون (در هنگام خطر) در میان آنها باشی و برای آنها نماز (خوف به جماعت) برپا کنی، یک گروه از آنها (در رکعت اول نمازت) با تو برخیزند (و نماز کنند) و البته باید سلاح‌های خود را برگیرند، و چون سجده کردند (و رکعت دوم نماز را فرادا به اتمام رساندند بروند و) در پشت سر شما (مقابل دشمن) قرار گیرند و آن گروه دیگر که نماز نخوانده‌اند بیایند و نماز خود را با (رکعت دوم) تو بخوانند و البته باید بر حذر باشند و سلاح‌های خود را برگیرند، زیرا کافران دوست دارند شما از سلاح‌ها و سازوبرگ خود غفلت کنید پس یک مرتبه بر شما حمله کنند. و اگر از باران ناراحت بودید یا بیمار بودید بر شما گناهی نیست که سلاح‌های خود را بر زمین نهید و حالت احتیاط به خود گیرید، همانا خداوند برای کافران عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بابیان این‌که غفلت سرنوشت جنگ احد را بر اسلام تحمیل کرد گفت: تصور این که اگر از ارزش‌های انقلابی به خاطر رفع سایه جنگ عقب‌نشینی کنیم این نتیجه ممکن می‌شود یک غفلت آشکار است که تاریخ اسلام سراسر از این تجربه‌ها است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه سومین ویژگی امام راحل این بود که سوار بر دنیا بود و مطیع امیال دنیوی نشد، اظهار داشت: آخرت شناسی، شناخت حق و شناخت باطل از دیگر ویژگی‌هایی است که امام خمینی را در قلوب مردم دنیا محبوب کرده است.

وی در پایان به انتقاد شدید از امضای سند ۲۰۳۰ پرداخت و گفت: دنیا به ایران به خاطر داشتن چنین امامی غبطه می‌خورد و ادامه مسیر این امام را در رهنمودهای امام خامنه‌ای می‌بیند در چنین شرایطی تن به ذلت سندی که هویت اصیل انقلاب را در آموزش افکار ضد اسلامی به فرزندان آینده این انقلاب به خطر می‌اندازد، نشان از ولنگاری عقیدتی امضا کنندگان این سند است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات