۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۰۳۱۲۱
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بررسی کرد؛

نقش‌آفرینی حضرت خدیجه در ظهور، تبلیغ و توسعه اسلام

استاد حوزه و دانشگاه به بررسی ابعاد سیره عبادی و سیاسی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و نقش‌آفرینی ام المؤمنین در ظهور، تبلیغ و توسعه اسلام پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در سخنرانی مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی ابعاد سیره عبادی و سیاسی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و نقش‌آفرینی ام المؤمنین (س) در ظهور، تبلیغ و توسعه اسلام پرداخت و عنوان داشت: حضرت خدیجه (س) در منابع اصیل ثقلین به سه ویژگی خاص توصیف‌شده است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه به بیان احادیث توصیف گر سه ویژگی برجسته حضرت خدیجه پرداخت و اظهار داشت: حضرت رسول اکرم (ص) در وصف حضرت خدیجه (س) می فرمایند «و کانت من احسن النساء جمالا و اکملهن عقلا و اتمهن رأیا و اکثرهن عفة و دینا و حیاء و مروة و مالا» بر اساس این روایت حضرت خدیجه (س) بهترین زنان در زیبایی و کامل‌ترین آنها در عقل و درایت و برترین زنان در عفت و حیا و کثرت مال است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که آیاتی از قرآن کریم در توصیف حضرت خدیجه (س) نازل‌شده است، ابراز داشت: خداوند متعال در آیات ۶ تا  ۹ سوره ضحی می‌فرماید «أَ لَمْ یَجِدْکَ یَتیماً فَآوی*وَ وَجَدَکَ ضَالاًّ فَهَدی*وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنی*فَأَمَّا الْیَتیمَ فَلا تَقْهَرْ؛ آیا تو را یتیم نیافت پس جای و پناه داد؟ و آیا تو را یگانه زمان و تنها نیافت، پس جهانی را به دورت جمع نمود؟ و تو را ناآگاه (از معارف دینی) یافت پس (به‌وسیله وحی) هدایت نمود. و تو را فقیر و نیازمند یافت پس بی‌نیاز کرد. پس یتیم را هرگز خوار و رانده مساز.».

وی افزود: بعضی مفسران ضلالت را در این آیه به معنای عدم علم دانسته و یا به معنای مجهول القدر بودن در میان مردم دانسته‌اند و یا آن را مربوط به ماجرای گم‌شدن آن حضرت در کودکی گرفته‌اند. اما ضعف این وجوه آشکار است. آنگاه به مسئله تهی‌دستی آن حضرت اشاره می‌کند، چون پیامبر (ص) قبل از ازدواج با خدیجه (س) فقیر و تنگدست بود و مال چندانی نداشت، اما خدای تعالی خدیجه بنت خویلد (س) را که از زنان ثروتمند مکه بود به تزویج آن حضرت درآورد و حضرت خدیجه تمام اموال خود را به آن جناب بخشید، بعضی تفاسیر (غنی) را به استجابت دعای آن حضرت تفسیر کرده‌اند.»

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه آیه ۷۴ سوره فرقان را دومین آیه توصیف‌کننده شخصیت حضرت خدیجه (س) توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه شریف می‌فرماید «وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً؛ و آنان که می‌گویند: پروردگارا، برای ما از همسران و فرزندانمان روشنی دیدگان (نسل‌های صالح و پاک و متّقی) عطا کن و ما را بر پرهیزکاران (در مسابقه به‌سوی ایمان یا رهبری در اصول و فروع و معارف) پیشوا گردان.»

وی ادامه داد: داشتن همسر و فرزندان خوب، شایسته و صالح جزو بزرگ‌ترین الطاف الهی است زیرا هم‌نشین بد موجب رکود و نقصان است و همسر نزدیک‌ترین هم‌نشین هر انسانی محسوب می‌شود. فرزند خوب و شایسته نیز موجب نزول رحمت و مغفرت الهی بر پدر و مادر است؛ بر این اساس این آیه شریفه به جایگاه حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (س) به‌عنوان دو نعمت بزرگ الهی اشاره‌کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با شاره به این‌که در فرهنگ عقلای جامعه بشری سابقه‌داران در هر زمینه مورد تکریم قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۱۰ و یازده سوره واقعه می‌فرماید «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ؛ پیشگامان (در ایمان) سبقت گیران (در تقوی)  آنها مقربان (درگاه) اند.» بر اساس این امر الهی حضرت خدیجه اولین زنی بود که به پیامبر اکرم (ص) ایمان آورد، اولین زنی بود که با پیامبر اکرم (ص) نماز جماعت خواند و اولین زنی بود که از اموال خود در مسیر تبلیغ و توسعه دین خدا انفاق کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب  در نشست کنگره حضرت خدیجه (س)  آیه ۱۰ سوره حدید را خط قرمز بررسی ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه (س) نسبت به دیگر همسران رسول اکرم (ص) بیان فرمودند، عنوان داشت: خداوند متعال در این آیه به نکته‌ای خاص اشاره دارد که شاخصی تعیین‌کننده است چنانکه در این آیه مبارکه آمده است «وَ ما لَکُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ میراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ کُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ؛ و شما را چه حاصل از اینکه در راه خدا انفاق نکنید؟ درحالی‌که میراث آسمان‌ها و زمین از آن خداست (همه می‌میرند و همه‌چیز از آن او می‌شود). هرگز کسانی از شما که پیش از فتح (مکه) انفاق کردند و جهاد نمودند (با دیگران) یکسان نیستند، آنها از حیث درجه بزرگ‌ترند از کسانی که پس از فتح انفاق کردند و جهاد نمودند، و خداوند به هر یک وعده (پاداش) نیکو داده و خدا از آنچه عمل می‌کنید آگاه است.»

وی ادامه داد: این آیه مبارکه صراحت دارد که آنان که قبل از فتح مکه در راه خدا انفاق کردند با آنان که در جنگ‌های پس از فتح مکه همراه اسلام شدند مساوی نیستند چنانچه که به این حقیقت در تفاسیر نیز اشاره‌ شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به این‌که هرگز حضرت خدیجه (س) با آن‌ همه مجاهدت‌ها با دیگر زنانی که در اواخر عمر حضرت رسول اکرم (ص) و پس از فتح مکه به اسلام پیوستند برابر نیست، ابراز داشت: در آیه ۱۰ سوره حدید خداوند متعال کسانی که قبل از جنگ و فتح انفاق کرده و در جنگ هم شرکت کردند، با کسانی که بعد از پایان جنگ انفاق و قتال کردند، مساوی برابر نداشته است.

وی افزود: مراد خداوند متعال از فتح بنا بر آنچه گفته‌اند فتح مکه است و ظاهراً مراد از انفاق، انفاق در راه جهاد است، و از این آیه استفاده می‌شود که در انفاق در راه خدا هر قدر بیشتر عجله شود، نزد خدا محبوب‌تر و منزلت و اجرش بیشتر است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به توصیف رهبر معظم انقلاب از حضرت خدیجه (س) در نشست کنگره صدف کوثر گفت: رهبر معظم انقلاب در جمله‌ای فرمودند که حضرت خدیجه قبل از ظهور اسلام نور اسلام و نبوت را در حضرت رسول اکرم (ص) یافته بود و به آن ایمان آورده بود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به تشریح معیارهای حضرت خدیجه در ازدواج با حضرت رسول اکرم (ص) پرداخت و عنوان داشت: حضرت خدیجه در مجلس خواستگاری حضرت رسول جواب مثبت خود را محتمل بر این دلایلی بیان فرمودند که «یا ابن عم أنی قد رغبت فیک لقرابتک منی، وشرفک فی قومک، وسطتک فیهم، وأمانتک عندهم، وحسن خلقک، وصدق حدیثک».

وی ادامه داد: حضرت رسول اکرم (ص) از جد چهارم خود با حضرت خدیجه (س) نسبت خانوادگی داشت این در حالی است که در کنار این معیار امانت‌داری، حسن خلق و راست‌گویی حضرت رسول اکرم (ص) معیارهای شاخص حضرت خدیجه (س) در این انتخاب است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات