۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۰۳۴۰۰
طاهر کنعانی:

علما باید سند ۲۰۳۰ را نقد و بررسی کنند

استادیار دانشگاه در نامه ای به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت با اشاره به نقدی که بر سخنان این مرجع تقلید داشت، در این باره نامه ای نوشت و نقد ایشان به سند ۲۰۳۰ را پذیرفت.
سند ۲۰۳۰

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر محمد طاهر کنعانی، استادیار دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری تهران در نامه ای به حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید درباره نقد این مرجع تقلید به سند ۲۰۳۰ نوشت: لازم است علمای اعلام ودولت وحقوقدانان واهالی فرهنگ درباره ی  این سند توسعه متوازن موسوم به ۲۰۳۰  نقد وبررسی کنند واثرات امضا وحق تحفظ نماینده دولت را تشریح نمایند تا دغدغه علمای اسلام وپاسبانان اصلی دین وفرهنگ این مرزوبوم مرتفع گردد.

متن کامل نامه بدین شرح است:

من که باشم که برآن خاطر عاطر گذرم.

نگارنده بربیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در درس خارج فقه در باب سند ۲۰۳۰ فرموده بودند شرح و نقدی داشتم وگویا در فضای مجازی با تحریف کلماتی منتشر شده بود.

نقد نگارنده به نظر مبارک حضرت آیت الله مکارم شیرازی رسیدومصداق شعر

"سلیمان با چنان حشمت نظرهاداشت با موری" ایشان ضمن تفقد پدرانه وعطوفت و مهربانی، نکاتی در ارشاد نگارنده فرمودند...

نقد علمی نگارنده ازآن روی که ایشان  فقیه و مفسرکبیر قرآن کریم است مایه ی آزرم و از آن سوی که دست نوشته ام به سمع و نظر مبارک ایشان رسیده و توضیحاتی در ارشاد نگارنده فرموده بودند مایه‌ی مباهاتم شد و بلافاصله به یاد شعر حافظ افتادم:

"من که باشم که برآن خاطر عاطر گذرم

لطف ها می کنی ای خاک درت تاج سرم"

نقد غیر علمی سند ۲۰۳۰ در اوج گرد و غبار انتخاباتی برای تضعیف دولت ومخدوش کردن وجهه ی جناب دکترروحانی رییس جمهور توسط عناصری برای جنگ‌روانی منتشر شد.

آیت الله مکارم شیرازی این درک موقعیت را داشتند که درخلال رقابت های انتخاباتی سکوت نمایند تا از بیانات ایشان بهره برداری سیاسی نشود وپس از انتخابات این سند را نیزبه نقد کشیدند.

 دغدغه ی مراجع عظام تقلید وبخصوص مقام معظم رهبری وآیت الله مکارم شیرازی فراتر از جهت گیری های سیاسی برای پاسداشت فرهنگ اسلامی و نگهبانی از تهاجم فرهنگی است.

نکات مورد نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی که امر به ابلاغ فرمودند از قرار زیر است:

یکم) هدف مراجع وعلمای اسلام دغدغه ی تهاجم فرهنگی و نسخه پیچیدن سازمان های بین المللی است که با نگاه زندگی امریکایی وانگلیسی، تفسیرهای سکولار از مفاهیم مشترک حقوقی واجتماعی می نمایند. مانند خانواده و ازدواج و روابط زناشویی و سایر نهادهای اجتماعی واخلاقیات. تجربه ی تلخ معاهدات هسته ای وحقوق بشری و مداخلات سازمان های بین المللی، هشداری است که درالحاق به اسناد بین المللی با احتیاط بیشتری عمل کنیم.

دوم) مقصود حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی از معاهده دربیانات شان در درس خارج فقه، مفهوم شکلی معاهده نبوده وبلکه معنای عملی معاهده است.از نظر شکلی سند ۲۰۳۰ معاهده نیست ولی درعمل ممکن است سازوکارهایی پیش بینی  کنند که کشور ایران ناچار از تمکین بشود. مثلا می گویند اگر فلان سند وفلان بند سند را اجرا نکنید با شما تجارت نخواهیم داشت.

سوم) در مورد قیاس شرط خلاف روح و مفاد سند بین المللی با شرط خلاف مقتضای ذات عقد طبق تحقیقات این فقیه بزرگ شیعه، گروهی از فقیهان معتقدند شرط خلاف مقتضای عقد مفسد عقد نیست و فتوای معظم له نیز همین است. بنابراین تنظیم کنندگان سند می توانند بگویند شرط شما چون با روح نمی سازد، بنابراین باطل است و اصل سند به قوت خود باقی است و شما پس از پذیرش در برابر آن مسؤول هستید.

به هرروی الان انتخابات تمام شده وگرد وغبارها فرونشسته ولازم است علمای اعلام ودولت وحقوقدانان واهالی فرهنگ درباره ی  این سند توسعه متوازن موسوم به ۲۰۳۰  نقد وبررسی کنند واثرات امضا وحق تحفظ نماینده دولت را تشریح نمایند تا دغدغه علمای اسلام وپاسبانان اصلی دین وفرهنگ این مرزوبوم مرتفع گردد.

آنچه مدنظر علمای حوزه ودلسوزان فرهنگ اسلامی وبومی است ؛بومی سازی مفاهیم حقوقی و مقابله با سکولاریزم دین ستیز وعاری از معنویت فرهنگی وحفظ هویت دینی وملی وبومی فرهنگ ایرانی است والحاق به اسناد بین المللی توسعه متوازن ومشارکت در بهبود زندگی بشر وتقویت وارتقای سطح زندگی کشورهای جهان سوم وریشه کنی فقر وگرسنگی و مرگ و میر و مصیبت های بشری هر چند از اهداف اسلامی و خواسته ی قلبی علمای اسلام واز سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است ولی با فرهنگ اسلامی متاسفانه هم خوانی ندارد./۹۱۷/ ۱۰۲/ص

ارسال نظرات