۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۰۳۵۸۳
حجت الاسلام والمسلمین مدنی:

خانواده محل اجرای قانون و احقاق حقوق نیست

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به این که خانواده محل اجرای حقوق و قانون و احقاق نیست، گفت: مودت و محبت از مهم ترین شاخصه های خانواده قرآنی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(س) امروز در ششمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(س)» که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که یکی از ابعادی که باید از سیره حضرت زهرا(س) در زندگی ما به عنوان یک مسلمان و همچنین با عنوان اختصاصی جامعه زهرایی تجلی پیدا کند، توفیق در صحنه خانواده و موفقیت در مرحله ازدواج است، گفت: ازدواج یکی از شاهکارهای اسلام است که بر خلاف بسیاری از مکاتب، ازدواج را امری مقدس و معنوی تلقی می‌کند.

وی افزود: بنا بر روایات اسلامی، اگر شما نماز خود را در خانه بخوانید، دو رکعت نماز شما، دو رکعت محسوب می‌شود؛ اگر در مسجد محله بخوانید، ۲۵ رکعت حساب می‌شود؛ اگر در مسجد جامع بخوانید، تعداد ارزش رکعات بیشتر می‌شود و به همین ترتیب در مسجد النبی و مسجد الحرام به صورت مضاعف حساب می‌شود.

ازدواج اعمال عبادی انسان را کمال می دهد

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: اگر نماز شما با ازدواج برگزار شود، ثواب هفتاد رکعت را دارد؛ یعنی همان فرهنگ و نگاهی که اسلام به مسجد دارد و اعمال انسان را کمال می‌دهد، اسلام همان نگاه سراسر تقدس را به ازدواج دارد؛ ازدواج در فرهنگ اسلامی مانند این است که خانه خود را به مسجد تبدیل کرده باشید.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۱سوره روم می‌فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت تا نسل بشر را تداوم بخشد».

وی افزود: ما باید این آیه را به عنوان شاخص تلقی می‌کنیم که خانواده قرآنی، خانواده ای است که بین اعضای آن، الفت و رحمت وجود دارد.

خانواده محل سلطه و تحکم قدرت نیست

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با بیان این که در تیپ شناسی ازدواج، سه تیپ خانواده را می‌توان ارائه داد، افزود: یکی از تیپ‌های خانواده، خانواده ای است که سلطه و قدرت حاکم بر آن خانواده است؛ مبنای این زندگی این است که حاکم دارد، اگر حاکم آقا باشد، مردسالاری و خانم باشد، زن سالاری است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار کرد: در تیپ خانواده ای که سلطه و قدرت حاکم است، این تیپ زندگی نه اسلامی است، نه مطابق با سیره اهل بیت(ع) است و چنین خانواده نه در امر تربیت فرزندان موفق خواهد بود و نمی تواند پایداری و دوام داشته باشد.

طبق آیات قرآن کریم مدیریت امور خانواده حق مسلم مرد است

وی افزود: صریح قرآن این است که مدیریت خانواده با مرد است و هیچ تردیدی در آن نیست،اما به معنای قدرت و سلطه و زور نیست، در مجموعه ای که زور حاکمیت کند، این خانواده چند خصوصیت دارد؛ از جمله در این خانواده، هیچ گاه صمیمیت نیست زیرا محبت با زور حاصل نمی شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصیرح کرد: در خانواده ای که سلطه و قدرت حاکم است، صمیمیت و صفا در زندگی وجود ندارد؛ همچنین سلطه و قدرت در خانواده باعث ایجاد عقده می‌شود؛ انسان‌های کارآمدی در جامعه بودند که وقتی در زندگی قرار گرفتند، چون همسر آنها سلطه داشتند، انسان‌های خموده و عقده‌ای شدند.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: زورگویی و سلطه در خانواده، گناهان سنگینی به دنبال دارد و انسان را از بندگی خداوند متعال دور می‌کند؛ بنابراین این الگو، الگوی موفق، اسلامی و مطابق سیره اهل بیت(س) نیست.

وی با اشاره به حکمت ۲۱۲ نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند«بِئْسَ الزَّادُ إِلَى الْمَعَادِ الْعُدْوَانُ عَلَى الْعِبَادِ؛ ظلم بر بندگان خدا بد توشه اى براى سفر آخرت است»؛ برخی در برابر ظلم همسر خود صبر می‌کنند تا در فرصت مناسب انتقام بگیرند؛ همان طور که در حدیثی آمده است: « یَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظْلُومِ؛ روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است».

ایثار وزنه استحکام خانواده

مدیر جامعه‌الزهرا(س) افزود: الگو و تیپ دوم خانواده، خانواده ای است که در آن حق و عدالت حاکم است؛ شاید ابتدا تصور شود که این الگو، الگوی مناسبی است، اما این الگو اسلامی و مورد رضایت اهل بیت(ع) نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: حق و عدالت جزء مقدس ترین کلمات ما است، اما خانواده جای حق نیست و بسیاری از طلاق‌هایی که وجود دارد، ناشی از نفهمیدن همین نکته است.

وی افزود: افراد تصور می‌کنند که چون حق دارند، می‌توانند از حقوق خود در زندگی خانوادگی استفاده کنند و حق خود را بگیرند؛ اما همه جا حق گرفتنی نیست و خانواده نیز از جمله آنهاست.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به روایتی در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) مبنی بر لزوم اهمیت اطاعت و پیروی زن از شوهر تصریح کرد: اجازه خروج زن از خانه با مرد است، اگر مرد اجازه ندهد، زن حق بیرون رفتن از خانه ندارد؛ اما در خانواده بنا نیست که حق و عدالت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: برخی مردان تصور می‌کنند که حق دارند تا دیروقت بیرون از خانه باشند؛ از آن طرف برخی زنان از این حق استفاده می‌کنند که در ازای مبلغی در خانه همسر کار کنند و یا به فرزند خود شیر دهند، در حالیکه این حق، حق گرفتنی نیست؛ حق و عدالت در خانواده برای مرحله ای است که پای انسان به دادگاه باز شد؛ در آنجا مبنا و معیار، حقوق است.

الگوی خانواده اسلامی و قرآنی

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به سومین الگوی خانواده اشاره و افزود: زندگی ما باید بر معیار ایجاد مودت و رحمت اداره شود؛ آنچه که ما در سیره اهل بیت(ع) می‌بینیم، زندگی خانواده، لبریز از مودت و رحمت است و این می‌تواند الگوی موفقی برای خانواده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی گفت: خانواده سلطه‌مدار، خانواده زهرایی نیست، همانطور که امام علی(ع) فرمودند: « به خدا سوگند هیچ‌گاه فاطمه را به خشم نیاوردم و او را بر کاری که میل نداشت وادار نکردم تا روزی که خداوند او را برد و او نیز هیچگاه مرا به خشم نیاورد و از فرمان من سرپیچی نکرد و هر گاه که به او می‌نگریستم، نگرانی‌ها و غم‌ها از من زدوده می‌شد»./968/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات