مخاطب شناسی مهمترین رکن تبلیغ دین است
حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی محقق و پژوهشگر حوزوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ویژگی های تبلیغ عنوان کرد: در موضوع تبلیغ باید چند نکته را مدنظر داشت تا تبلیغی تأثیرگذار و مناسبی داشته باشیم.
وی افزود: مبلغان باید مطالبی را بیان کنند که مورد نیاز مردم است و مردم به آن احتیاج دارند و از بیان مطالبی که مبلغ می داند و یا آمادگی آن را دارد ولی نیاز مردم نیست اجتناب شود.
محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: موضوع دیگر در تبلیغ، توجه به مخاطب و مخاطب شناسی است به گونه ای که مبلغ باید بداند برای چه گروه و طیفی بحث می کند و باید مباحث مربوط و متناسب با آن گروه را مطرح کند.
حجت الاسلام والمسلمین محدثی ادامه داد: استفاده از ادبیات و زبان مناسب مخاطبان از دیگر موضوعاتی است که باید در تبلیغ مورد توجه قرار گیرد و مبلغ باید با زبان مردمی و ساده با مخاطبان سخن بگوید.
وی بیان ساده را عامل ایجاد ارتباط با مخاطب دانست و خاطرنشان کرد: در تبلیغ باید با زبان ساده با مردم صحبت کرد تا سخنان از حالت خطابی و منبرگونه فاصله بگیرد و انتقال مطالب با بیانی باشد که برای مردم کاملاً ملموس و با مفهوم باشد تا ارتباط گیری با آنها آسان شود.
نویسنده کتاب «سینای نیاز» تأکید کرد: از کلی گویی در تبلیغ باید دوری و به صورت مصداقی مطالب را بیان کرد زیرا توصیه های کلی چاره ساز نیست و باید مشکلات، دردها و نیازها به صورت جزئی بیان شود تا تأثیرگذاری کلام بیشتر شود.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود رعایت اختصار و توجه به تحمل شنوندگان است و باید از طول دادن مراسمات و مجالس اجتناب کرد چراکه سخنرانی های طولانی سبب ملول شدن و خستگی مخاطبان می شود و از تأثیرگذاری سخن می کاهد.
گفتنی است، پویش مجازی حمایت از مبلغان دینی از ابتدای ماه مبارک رمضان به همت خبرگزاری رسا و توسط جمعی از طلاب و مبلغان دینی و با همکاری و همفکری اساتید حوزوی راه اندازی شده است و علاقمندان برای پیوستن به این پویش می توانند به نشانی https://t.me/joinchat/AAAAAEPaoUV1RI0n0snpTw مراجعه کنند./۸۷۲/ت۳۰۲/ی