۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۰۴۶۲۰
حجت الاسلام پناهیان:

اخلاق سرچشمه ولایت‌مداری است

حجت الاسلام پناهیان گفت: رابطه ولایت‌مداری و اخلاق در این است که شاید در جامعه‌ای بدون وجود ولایت، اخلاق وجود داشته باشد ولی همه جامعه بر آن پایبند نیستند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسمی که شب گذشته در حسینیه آیت الله حق‌شناس به مناسبت ایام ماه مبارم رمضان برگزار شد، گفت: خوشبختانه در جامعه ما همه مردم با مفهوم ولایت آشنایی دارند و از مقبولیت خاصی در میان مردم برخوردار است؛ به علت اینکه قبل از آن، به ائمه اطهار و ولایت آن‌ها ایمان داشته‌اند.

وی با اشاره به ابعاد ولایت افزود: ولایت ابعاد گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها بُعد اعتقادی است که حتی اگر کسی دین نداشت، با پی بردن به مفهوم ولایت، زیبایی و اوج عقلانیت در آن، به دین اسلام تمایل و اشتیاق پیدا کند.

مبلّغ دینی در ادامه افزود: وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) فقط برای شیعه‌ ظهور نمی‌کند؛ بلکه ظهور و قیام ایشان برای تمام مردم جهان است ولی با توجه به اینکه در زمان ظهور ایشان طبعاً دین همه مردم اسلام نیست، همه انسان‌ها در سراسر دنیا حداقل باید با مفهوم ولایت و ماهیت آن آشنا شده و مورد پسند و محبوب آن‌ها واقع شده باشد و آن را امری لازم و عقلی بدانند، حتی اگر دین نداشته باشند. از این جهت نباید تعجب کنیم از اینکه بسیاری از گناهکاران و بی‌نمازها برای حضرت سیدالشهدا(ع) عزاداری می‌کنند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به بُعد اخلاقی پذیرش ولایت گفت: وجه مشترک بین تمام جوامع انسانی، اخلاق است؛ مثل محبت کردن و یا رد نکردن چراغ قرمز. هر شخص بی دینی امکان دارد که با اخلاق باشد؛ اگر چه بدون دین نمی‌توان به مکارم اخلاق رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: رابطه ولایت‌مداری و اخلاق در این است که شاید در جامعه‌ای بدون وجود ولایت، اخلاق وجود داشته باشد ولی همه جامعه بر آن پایبند نیستند؛ بنابراین رشد اخلاقی و عاطفی جامعه وابسته به ولایت‌مداری است و حتی یک شخص بی‌دین ولی با اخلاق، وقتی به لحاظ اخلاقی به ضرورت ولایت در جامعه پی ببرد، ولایت‌مداری به جهت بالا رفتن سطح اخلاق در جامعه، مقبول و محبوبش خواهد شد.

مبلّغ دینی با طرح این سؤال که شاید عده‌ای برایشان سؤال پیش بیاید چرا در جامعه ما بدخُلقی‌هایی رواج دارد، گفت: جامعه ما در آغاز راه ولایت‌مداری است، با تمام خوبی‌هایی که شاید در تاریخ سابقه نداشته باشد. بنابراین سرچشمه ولایت‌مداری، اخلاق است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بُعد دیگر ولایت‌مداری، عرفان است. ولایت‌مداری انسان را عارف کرده و عرفا با ولایت‌مداری و توسل به اولیای دین به قله‎‌های عرفان رسیده‌اند. در اصل اوج عرفان، ولایت‌مداری است./202/966/ب1

ارسال نظرات