۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۰۵۸۹۶
مدیر مدرسه علمیه حجت:

پایبند نبودن به قیود اخلاقی از عوامل مؤثر در طلاق است

متینی گفت: عدم تربیت صحیح والدین، تبلیغات غلط رسانه‌ای و پایبند نبودن به قیود اخلاقی از عوامل رشد بی‌رویه طلاق در دهه‌های اخیر است.
طلاق

مهری متینی مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با موضوع طلاق و افزایش آن در جامعه امروز، گفت: با وجود اینکه طلاق مکروه‌ترین حکم حلال خداوند است ولی وظیفه تمام آحاد جامعه از جمله خانواده‌ها این است که منشأ طلاق و عوامل افزایش آمار آن را در جامعه ریشه‌یابی کرده و درصدد کاهش و رفع آن، تمام تلاش خود را در تربیت صحیح فرزندان به کار بگیرند.

وی در ادامه افزود: متاسفأنه در دهه‌های اخیر بحث طلاق رشد عجیبی داشته که با بررسی رفتارهای جوانان، مشاهده می‌شود که آنها به اندازه کافی در خانواده برای زندگی مشترک و مسؤولیت‌پذیری تربیت و رشد نداشته‌اند.

مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) با اشاره به یکی از عوامل عدم مؤفقیت زوجین در ازدواج، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با افزایش خانواده‌های کم جمعیت، حمایت و توجه بیش از اندازه والدین و بیش از حد فراهم شدن موقعیت آسایش برای فرزندان تأثیر زیادی در عدم پذیرش مسئولیت و عدم توانایی در برقراری مشارکت اجتماعی داشته است. بعضاً آرزوهایی که والدین به آنها دست نیافته‌اند امید دارند تبلور آن را در وجود فرزندان خود شاهد باشند.

وی در ادامه ابراز داشت: گاهی سرویس‌های ویژه‌ای که والدین در اختیار فرزندان قرار می‌دهند فرصت رشد کافی و تجربیات را از آنها سلب می‌کند و موقعیتی ایجاد می‌کند که فرزندان را کمتر برای تحمل سختی‌ها آماده می‌کند؛ همین امر سبب می‌شود فرزندان کمتر خود را با واقعیت‌های زندگی مشترک تطبیق دهند و طاقت کمترین ناملایمتی را نداشته باشند.

متینی با اشاره به مورد دیگری که نقش مهمی در کشمکش‌ها و اختلافات زناشویی دارد گفت: بدون شک نقش رسانه‌ها در ایجاد و تشدید اختلافات زناشویی و بالابردن سطح توقعات جوانان بی‌تأثیر نیست. متأسفانه رسانه‌ها به طور شاید ناخواسته با نمایش یک زندگی رویایی و تجملی، خانه‌ها و ماشین‌های لوکس جوانان را بر این تصور غلط تشویق می‌کند که آنها هم در ابتدا و آغاز زندگی مشترک باید از این وسایل و امکانات برخوردار باشند و در غیر این صورت خوشبخت نخواهند بود. همین مورد سبب مقایسه، بالا رفتن توقع جوانان و در صورت فراهم نشدن آن، آغاز اختلافات زناشویی خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از امر طلاق عنوان کرد: خانواده‌ها موظفند نسبت به فرزندان و تربیت آنها نگرش واقع بینانه داشته باشند. همچنین جامعه وظیفه دارد بستر فرهنگی مناسبی با دوره‌های آموزشی و تربیتی در اختیار جوانان قرار دهد تا با آگاهی و بینش بیشتری از حقایق وارد زندگی مشترک شوند.

مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) در ادامه اظهار داشت: مورد دیگری که ناسازگاری‌های زناشویی را بیشتر می‌کند بایدها و نبایدهای اخلاقی است که بین خانواده‌ها کمرنگ شده و متأسفانه بسیاری از افراد به این اصول اخلاقی پایبند نیستند. قیود اخلاقی باید به گونه‌ای هنرمندانه به فرزندان آموزش داده شود تا بر آن به عنوان یک اصل مهم در زندگی مقید باشند.

متینی خاطر نشان کرد: مبلغین در عرصه‌های فرهنگی می‌توانند از طریق آموزش مسائل اخلاقی در افزایش آگاهی و بصیرت بخشی به جوانان و کاهش آمار طلاق و جدایی تأثیرگذار باشند.

وی به عنوان سخن پایانی گفت: اگر عقل و صبر را به عنوان دو عامل اساسی برای مؤفقیت در زندگی حاکم کنیم و تنها بر اساس احساسات زودگذر تصمیم نگیریم قطعاً بسیاری از مشکلات زناشویی و اختلافاتی که سبب طلاق و جدایی می‌شود از بین خواهد رفت./966/۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات