۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۰۶۴۷۴
مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت:

باید برای ظهور زمینه های «جمل» و «صفین» از بین برود

اگر جامعه اسلامی می خواهد در چارچوب تمدنی اسلام و در مسیر دستیابی به حکومت صالحان حرکت کند، باید شاخصه هایی که از میان آنها حوادثی مانند جمل، صفین و نهروان حادث می شود را از میان بردارد.
انتظار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) و تحقق تمدن نوین اسلام که مسیر را برای رسیدن به سایه دولت کریمه امام مهدی(عج) هموار می کند با موانعی روبرو است که مقابل انتظار پویا و زمینه ساز، سدتراشی می کند.

از این رو و در بررسی این موانع و نحوه رفع آنها با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی، استاد حوزه و مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت وگویی ترتیب داده ایم که قسمت دوم و پایانی آن را در ادامه می خوانید:

برای ساخت تمدن نوین اسلامی چه ملزومات دیگری باید مهیا باشد؟ آیا در فراهم کردن آنها موفق عمل کرده ایم؟

عنصر مهم دیگر برای ساخت تمدن نوین اسلامی، «صبر و استقامت» است، قرآن کریم در این باره می فرماید:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اگر مؤلفه صبر و حلم نباشد، در خلال دولت حضرت ولی عصر(عج)، جامعه به جای اینکه با صبر و بصیرت، پذیرنده منویات ایشان و دولت کریمه شان باشد و از گوارای عدل ایشان سیراب شود خدای ناکرده مانند پیمان شکنان جمل، در برابر ایشان خواهد ایستاد.

باید توجه داشت مهمترین معاندین دولت و حکومت صالحان، دنیاطلبان و دنیادوستان هستند، همانند قاسطین صفین اند که با دنیا طلبی در برابر امام زمان خود ایستادند؛ در زمان ولایت حضرت امیر(ع) عده ای بودند که به علت ناآگاهی دینی و بی اطلاعی از چارچوب صحیح الهی در برابر امام(ع) ایستادند، مانند خوارج نهروان؛ اگر جامعه اسلامی می خواهد در چارچوب تمدنی اسلامی و در مسیر دستیابی به حکومت صالحان حرکت کند، می بایست شاخصه هایی که از میان آنها، حوادثی مانند جمل، صفین و نهروان حادث می شود را از میان بردارد و در مسیر روشنگری و رفع این حوادث ناخوشایند حرکت کند.

اگر بصیرت وجود نداشت و اگر ادبیات مقاومت و ولایت مداری و تبعیت از ولی فقیه، که در زمان غیبت، نائب امام(عج) است و باید گفت مهمترین مؤلفه بحث موعودنگری و موعودپژوهی است، وجود نداشته باشد، قطعاً جامعه و ارکان آن از پذیرش و تبعیت از ولایت و حکومت و تمدن عالی مهدوی در دوران ولایت امام عصر(عج) سرباز خواهند زد. این رویکرد متأسفانه در زمان حضرت سیدالشهداء(ع) به وقوع پیوست و مردم کوفه با پیمان شکنی در برابر نائب امام(ع)، حضرت مسلم(ع) و سپس سرباز زدن از امر امام(ع) موجبات جنایات ننگین عاشورا را فراهم کردند.

امروزه و با تمسک به این شاخصه های مهم، باید جامعه و ارکان آن در راه تبعیت از ولی عصر(عج) محک زده شوند و میزان تبعیت از نائب امام(عج) در دوران غیبت و همچنین آمادگی پذیرش و تبعیت از اوامر حجت خدا(عج) در دوران ظهور سنجیده شود؛ در این باب باید بیان کرد اگر چه در پاره ای از این شاخصه ها و مؤلفه ها رشد و پیشرفت دیده می شود ولی باید گفت در پاره ای دیگر از این شاخصه ها، نمودار رشد مثبت و اثرگذاری دیده نمی شود؛ اینجا است که باید با بازنگری مجددِ چارچوب های اسلامی و دینی، در مسیر اعتلاء و بهبود شاخصه های کمتر رشدیافته جامعه، در مسیر نیل به تمدن مهدوی و حکومت صالحان حرکت کرد.

شرایط حال حاضر و چارچوب حکومتی نظام اسلامی ایران در مسیر تحقق و نیل به آرمان های مهدوی چگونه است؟ نقاط مهم و اثربخش برای رسیدن به اهداف عالیه تمدن اسلامی در این دوران چگونه است؟

چندین سال است که متأسفانه با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در باب سیاست های کلی نظام و بخصوص بحث اقتصاد مقاومتی، آثار مشهود و قابل دفاعی از جانب متولیان و ارکان اجرایی کشور و در سیستم و  نهادهای اجرایی و اداری و مالی کشور دیده نمی شود؛ ما چگونه می توانیم در مسیر تمدن الهی و مهدوی قرار بگیریم زمانی که در تبعیت از نائب حضرت ولی عصر(عج) کمکاری دیده می شود؟، حضرت حجت(عج) پس از ظهور اوامر و نواهی ای دارند و جامعه عصر ظهور جامعه بالنده ای است که فرمایشات و فرامین امام عصر(عج) برایش نصب العین خواهد بود. این رویکرد دقیقاً خلاف جامعه زمان حضرت امیرالمومنین(ع) است که با توجه به عدم بالندگی و عدم پذیرش و تبعیت از امام زمان(ع)، از همراهی با حکومت حقیقی الهی باز ماند؛ جامعه زمان حضرت امیر(ع) با توجه به شدت عدالت این بزرگوار در برابر ایشان ایستاد و سپس حضرت امیر(ع) در محراب عبادت به علت همین شدت عدالت به شهادت رساند!

مقام معظم رهبری، قریب به دو دهه گذشته، بیاناتی در باب نهضت تولید علم بیان داشته اند، چقدر در راه تحقق منویات ایشان حرکت کرده ایم؛ ایشان صریحاً فرمان برخورد با مفاسد و آن هم در تمامی لایه ها را به سران سه قوه اعلام داشتند، ما چقدر در مسیر تحقق این فرمایشات گام برداشته ایم؟ ایشان چندین سال گذشته در باب مسئله الهی و اسلامی نظم بیاناتی داشتند، ما امروزه چه مقدار در راه توسعه این مفهوم مهم دینی و الهی موفق بوده ایم؟ این نمونه های کوچکی و در مقیاس جغرافیایی بسیار محدود است در مسیر تبعیت از امام(عج) با توجه به تبعیت از نائب امام(عج)؛ امام عصر(عج) زمانی که اعلام ظهور و تشکیل حکومت عدل الهی را بدهند، دستورات فراگیر و نسبت به تمام جهان صادر خواهند کرد، بنابراین ما باید در مسیر چنین رویکرد و حرکت عظیم و فراگیر الهی و اسلامی قرار بگیریم و خود را برای حضور در چنین جامعه ای آماده کنیم.

در بیانات قرآن کریم در باب وجود مقدس حضرت حجت(عج) واژه «بقیه الله» به کار رفته است؛ ما باید در مسیر تبعیت از ایشان به قدری آماده باشیم که مانند دوران امام حسین(ع)، فتنه ها و آشوب ها ما را از این وجود نورانی جدا نکند.

رهبری معظم انقلاب در بیاناتشان نسبت به مردم، مکرر نسبت به فتنه شناسی و آگاهی داشتن نسبت به شیطنت ها و آتش افروزی های معاندین و معارضین فرهنگ اسلامی ایرانی هشدار می دهند، ایشان بر واژه پایداری بر اصول اساسی انقلاب و به تعبیری انقلابی اصیل ماندن، پاقشاری دارند؛ پیداست که معظم له خطر تهدید و انحراف را احساس می کنند، بنابراین، می بایست جامعه اسلامی در مسیر رسیدن به تمدن نوین الهی و مهدوی در عصر ظهور، این گزاره ها و توصیه های مهم را مورد توجه قرار دهد و از انحراف و لغزش در مسیر نهضت مهدوی جلوگیری کند.

چگونه مسیر رسیدن به آرمانشهر مهدوی را هموار کنیم؟

اگر کسی خواستار تمدن عظیم اسلامی و مدینه فاضله مهدوی است باید هم اکنون جهت تحقق و پیاده سازی و بسترسازی برای تحقق آن عصر نوین و متعالی تلاش و کوشش کند؛ شاخصه اصلی و حقیقی جامعه مهدوی با توجه به فرمایشات قرآن کریم، واژه توحید و یکتاپرستی است؛ در آیه 55 سوره مبارکه نور خداوند می فرماید: در حکومت صالحان بر روی زمین، مردم تنها مرا می پرستند و از شرک و کفر بر حذر هستند «یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون»؛ خداوند در این آیه شریفه می فرماید در عصر مهدوی، بساط ارزش های غیرالهی از روی زمین برچیده خواهد شد و این نکته را نیز  باید گفت که این رویکرد در نتیجه پیاده سازی واژه عدل در سراسر جهان هستی خواهد بود.

ما باید در مسیر تمدن اسلامی، برای شوق جامعه به یکتاپرستی و عبودیت مطلق خداوند تلاش کنیم و باید گزاره های دینی را در مسیر معرفت بخشی گسترش و تعمیم دهیم؛ ما می بایست در راه تفهیم و تفسیر واژه و گزاره های مهم سیاسی، مانند: فتنه و بصیرت هرچه بیشتر تلاش کنیم. ما در مسیر تحقق جامعه مهدوی و در شرایط کنونی و با تمامی مشکلات و معضلات، اعم از اقتصادی، سیاسی و ...، شاهد بالندگی و رشد افرادی هستیم که علیرغم سن کم، خواهان دفاع از ولایت و حریم اهل بیت(ع) و دفاع از حریم حضرت زینب کبری(س) هستند و شهادت را در این مسیر برای خود افتخار و ارزش می دانند؛ این نمونه ها، خود گویای وجود بستر عمیق فکری و فرهنگی و اندیشه ای در راه توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در جامعه است که باید در راه هرچه شکوفاتر و بالنده تر شدن این مفاهیم و ارزش ها تلاش کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات