۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۰۶۶۷۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

تأخیر انداختن سفر حج از سوی افراد مستطیع جواز شرعی ندارد

استاد حوزه و دانشگاه تأخیر انداختن و نرفتن به حج را گناه و معصیت دانست و تأکید کرد که برخی مطالب مطرح شده در فضاهای مجازی مجوز شرعی ترک این واجب بزرگ نیست.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین شب از همايش تا مهماني ويژه زائران حج تمتع 96 شامگاه سه شنبه با حضور مسؤولان اداره حج و زيارت قم و همچنين مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در سالن همايش هاي مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در این همایش حج را سفری معنوی و الهی خواند و اظهارداشت: حاجیان در سفر حج میهمانان خدا هستند و تأکید دین ما است که کعبه نباید از حاجیان خالی بماند، در روایتی داریم که دین زنده است تا حج پابرجا است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در آیات 96 و 97 سوره آل عمران در مورد خانه کعبه شش ویژگی اساسی را بیان کرده است؛ در این آیات معروف می خوانیم: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمینَ*فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً...»، بنابراین آیات، کعبه نخستین خانه در روی زمین به شمار می رود چراکه ما بر این عقیده ایم زمین در آب غرق بود و روز دحوالارض زمین از زیر کعبه وسعت پیدا کرد.

وی با اشاره به ویژگی دیگر خانه کعبه عنوان داشت: با توجه به عبارت «وضع للناس» می فهمیم که خانه کعبه برای همه مردم است و عرب و عجم و سیاه و سفید در آن فرقی ندارند؛ ویژگی سوم آن است که خداوند کعبه را با برکت آفریده است و برکات آن در چهار حوزه اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی مشهود است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در بعد اعتقادی در سفر حج توحید انسان قوی می شود، چرا که بسیاری از حقایق دین را در حج به چشم مشاهده می کند، در بعد اخلاقی نیز وقتی مجبور می شود بین صفا و مروه تقلا کرده و بدود غرور و تکبر خود را زیر پا می گذارد، در بعد اجتماعی کنار هم بودن ملت ها را دارد و از نظر سیاسی نیز آشنایی خوبی با وضعیت مسلمان ها پیدا می کند.

وی ویژگی چهارم حج را هدایت بخشی دانست و تأکید کرد: بسیاری از افراد در کنار همین خانه هدایت شده اند؛ عبدالله بن مغیره می گوید بعد از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) در مورد مذهبم شک و تردید کردم، در مکه خودم را به در خانه کعبه چسباندم و از خدا خواستم مرا هدایت کند؛ همان جا به قبلم افتاد که حضور امام رضا (ع) بروم به مدینه رفتم و به در خانه حضرت شتافتم؛ همان لحظه صدای امام رضا (ع) را از داخل خانه شنیدم که ای عبدالله بن مغیره! وارد خانه شو.وارد خانه شدم، هنگامی که آن حضرت به چهره من نگاه کرد، فرمود: خداوند دعایت را به استجابت رسانید و تو را به دین خود هدایت نمودم؛ گفتم: گواهی می دهم می دهم که البته تو حجت خدا، و امین خدا در میان مخلوقاتش هستی.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیة ادامه داد: ویژگی پنج این خانه و این سفر نشانه های فروان خداوند و از جمله مقام حضرت ابراهیم است و در نهایت این بیت الله الحرام مطابق این آیه حرم امنیت الهی برای روح و جسم است، هرچند برخی تلاش کردند در سال های گذشته امنیت آن را زیر سؤال ببرند؛ البته بازهم جایی ندارد برخی ناشیانه علیه حج حرف بزنند و فضاهای مجازی نیز به آن دامن بزنند.

وی نیت خالص و گذشت از دیگران را از لوازم اساسی سفر حج دانست و با تأکید بر اینکه حج یک نمایش عادی نیست، گفت: آن جا سرزمین نزول قرآن است و به همین جهت شما باید از لحظه لحظه سفرتان بهره ببرید، صبر و حسن خلق را فراموش نکنید و بدانید هرکس در این سفر به فکر دیگران باشد سود چشم گیری را نصیب خود کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آزاد شدن خرید و فروش فیش حج بسیاری از مردم مستطیع هستند که باید بدانند تأخیر انداختن و نرفتن به حج گناه و معصیت است و هیچ بهانه ای هم برای ترک حج مورد قبول نیست؛ مسؤولان تلاش خود را برای ایجاد حج با عزت و امنیت کرده اند ولی هیچگاه نمی توان یقین کرد که حادثه ای پیش نیاید، همچنانکه نمونه آن را در ساختمان پلاسکو و بلایای طبیعی در کشور خودمان دیده ایم./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات