۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۵۰۷۷۱۱
آیت الله سبحانی:

باید از ابزار مختلف در جهاد قلمی و زبانی بهره بگیریم

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر جهاد قلمی و زبانی گفت: فضای مجازی آیین و عقاید جوانان ما را نشانه گرفته است و دشمنان شب و روز شبهاتی را مطرح می کنند؛ جهاد امروز، جهاد قلمی و بیانی است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در آخرین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن و در جمع طلاب غیر ایرانی مدرسه علمیه حجتیه قم، گفت: آخرین آیه سوره صف مربوط به حواریون است؛ حضرت مسیح(ع) فرمود «مَنْ أَنصَارِى إِلىَ اللَّهِ»، در میان آن همه جمعیت، حواریون گفتند که «نحن انصارالله»؛ خدا می فرماید که پیروان مسیح دو دسته شدند؛ گروهی به حضرت مسیح(ع) ایمان آوردند و گروهی دیگر کافر شدند اما ما مؤمنان را بر کافران پیروز کردیم؛ البته در روز اول پیروزی نبود آنها روز اول می گفتند که ما مسیح را به دار آویختیم و دفن شد، اما بعد به آسمان عروج کرد و بعد از چند قرن مسیحیت بر یهودیت غلبه(برهانی یا سیاسی یا هر دو) کرد.

 امت حضرت محمد(ص) هم عینا مانند امت حضرت مسیح(ع) هستند؛اگر پیامبری مانند مسیح می گوید که من انصاری الی الله، پیامبر اکرم این مسأله را زبانا و عملا فرموده اند؛ اگر امت مسیح دو دسته شدند، امت پیامبر(ص) نیز دو دسته شدند، اما مؤمنان بر کافران پیروزند.

ائمه اطهار در شرایط خاصی از جظهاد لسانی استفاده می کردند.

 اگر می خواهیم ندای پیامبر(ص) را لبیک بگوییم باید بگوییم نحن انصارالله؛ می فرماید حیات شما در جهاد است؛ در حال حاضر هر چند که جهاد عملی امکان پذیر نیست، اما از طریق دیگر جهادها می توان اسلام یاری کرد. می توانیم جهاد قلمی و لسانی کنیم؛ ائمه اطهار(ع) در شرایط خاصی از جهاد لسانی استفاده می کردند.

 شهدای بدر و کربلا به ظاهر مرده اند، اما زنده اند؛ در آن حیاتی که قدرت های بزرگ ما را مستعمره کنند، زنده نیستیم بلکه این مرگ است.

 حشام ابن عبدالملک به امام باقر(ع) نامه ای نوشت که مردی به شام آمده و مدعی است که در وجود محتاج خدا بودیم اما در مقام عمل در کارهای خود نیازی به خدا نداریم و این مرد همه علمای شام را محکوم کرده است؛ سپس درخواست حضور امام در این شهر را کرد؛ امام(ع) پاسخ دادند که نمی توانم حضور پیدا کنم، فرزندم جعفر را می فرستم و می تواند این مشکل را حل کند؛ امام صادق(ع) در آن زمان جوان نورسی بود و در شام حاضر شد و مناظره ای صورت گرفت و همه جمع شدند؛ امام صادق(ع) پاسخ ادعای آن مرد را ندادند و فرمود که سوره حمد را بخوان؛ آن مرد در کمال عصبانیت سوره را خواند، وقتی به آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» رسید، امام فرمودند توقف کن، اگر در عمل محتاج خداوند نیستی، از چه کسی کمک می گیری؟ آن مرد در مقابل این پاسخ امام(ع) در ماند.

 از فخر رازی تعجب می کنم که در تفسیر سی جلدی خود، در مقابل سوره ها جبر را مطرح می کند؛ چرا که تفویض و جبر درست نیست، علی رغم این که محتاج خداوند هستیم، اما جبری در کار نیست.

فضای مجازی آیین و عقاید جوانان ما را نشانه گرفته است 

 فضای مجازی آیین و عقاید جوانان ما را نشانه گرفته است و کسی جلوی این کار را نمی گیرد و دشمنان شب و روز شبهاتی را مطرح می کنند.

 جهاد امروز، جهاد قلمی و بیانی است و باید از ابزار مختلف بهره بگیریم؛ دشمن از ماهواره ها کمک می گیرد و ما نیز باید بهره بگیریم؛ بایستی با سلاح دشمن بر علیه او استفاده کرد.

طلاب مجاهد و عالم بسیاری در قم هستند و در همین شهر مانده اند، در صورتی که مناطق بسیاری خالی از مبلغان است؛ دشمنان در حال شبهه افکنی و نفوذ در دیگر شهرها هستند و مبلغان باید سایر مناطق حضور پیدا کنند.

امروز اسلام ندای «من انصاری الی الله» را دارد؛ علی رغم این که زندگی در قم راحت تر است، اما دیگر شهرها و کشورها نیازمند تبلیغ معارف دینی هستند؛ برای تبلیغ به دیگر مناطق بروید، هر چند که شاید از آسایش کمتری برخوردار باشید.

مبلغ زکات فطره

ماه رمضان سپری شد و خدا را شاکریم که توانستیم یک ماه روزه بگیریم؛ اما در مقابل این نعمت، باید شکر را به جا آوریم؛ به دنبال هر نعمتی شکری است، اگر روزه ماه رمضان قبول باشد، خیرات کثیری نصیب ما شده است و باید شکرانه آن را به جا آوریم و آن این که دو رکعت نماز عید فطر را به جا آوریم، اما قبل از آن زکات را پرداخت کنیم.  

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم درباره مبلغ لازم برای پرداخت زکات فطره افزود: اگر گندم می خوریم، باید حدود 6000 هزار تومان به عنوان زکات پرداخت کنیم، اگر برنج خارجی مصرف می کنیم، مبلغ 15000 هزار تومان و در صورتی که مصرف کننده برنج داخلی هستیم، مبلغ 30000 تومان به عنوان زکات فطره پرداخت کنیم./822/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات