۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۵۰۹۵۲۴
معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد:

آشوبگران فتنه ۸۸ هنور درگیر عدالت خواهی دستگاه قضایی هستند/ شهید بهشتی خلّاق قانونگذاری

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد گفت: بسیاری از کسانی که مخل امنیت کشور در سال ۸۸ بودند همچنان درگیر عدالت خواهی دستگاه قضایی هستند و خیلی از آنان سال ها محکومیت یافتند.
معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی، معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد شب گذشتهدر مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد با بیان این که در رأس دستگاه قضایی آیت الله بهشتی قرار گرفت که شهید شد، گفت: بهشتی دارای بسیاری از ویژگی های برتر انسانی و اسلامی بود آنطور که بارها در تاریخ خوانده اید امام علی(ع) را به سبب اوج عدالتخواهی و حق طلبی در محراب به شهادت رساندند چراکه می دانستند اگر موفق شود حکومت جهانی اسلامی را تشکیل و ادامه می دهد.

شهادت بهشتی به سبب اوج عدالت خواهی او بود

وی افزود: آنان به خوبی می دانستند که اگر حضرت علی(ع) موفق شود جایی برای ظالم نمی ماند و به این سبب امام علی(ع) را از سر راه برداشتند و بخشی از این شدت عدالت خواهی امیر مومنان در شهید بهشتی بود که سبب شد او را به شهادت برسانند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد با بیان این که در سال 58 وقتی شهید بهشتی به اتفاق آیت الله جوادی آملی لایحه قصاص را مطرح کردند همه می دانستند که اجرای آن به معنای اسلامی کردن دستگاه قضایی است، خاطرنشان کرد: به همین سبب  شهید بهشتی مورد هجمه زیادی قرار گرفت و چه اندازه وکلای عصر در برابر شهید بهشتی موضع گیری کردند و اصرار داشتند در شرایط موجود امکان پیاده سازی لایحه قصاص نیست تا او را از این لایحه منصرف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با بیان این که  پس از تصویب لایحه امنیت نسبی در کشور حاکم شد و به جایی رسید که کسی دیگر برای دستیابی به دیه، حق قتل و مجازات دیگری را نداشت و نمی توانستند تا بسیاری از رفتارها را انجام دهند، یادآور شد: اسلام اگر در همه زمینه ها در جامعه بشری حاکم شود امنیت مطلق ایجاد می شود.

شهید بهشتی یک ملت بود برای ملت ما

وی ادامه داد: پس از آن نیز بسیاری از وکلای دارای تفکر طاغوتی نمی توانستند موفقیت نظام اسلامی را ببینند و مظلومت شهید بهشتی از زمان اجرای لایحه قصاص شروع شد و بهشتی را ترور شخصیتی کردند؛ همچنین مظلومیت او زمانی دیده شد که پیش نویس قانون اساسی را تحویل مجلس خبرگان رهبری داد و بزرگان عصر در مجلس خبرگان پیش نویس را تصویب کردند و آنجا دشمن به توان ارزنده شهید بهشتی پی برد و به تعبیر امام شهید بهشتی یک ملت بود.

شهید بهشتی خلاق قانونگذاری و مسلط به فلسفه غرب بود

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد یکی از مهمترین ویژگی های شهید بهشتی را حرفه و فن قانونگذاری او دانست و با بیان این که افراد کمی امروز پیدا می شوند که بتوانند قانون گذاری کنند، تصریح کرد:  امروز افراد کمی هستند که بتوانند با استفاده از مجموعه اصول و قواعد حقوق اسلامی و آنچه در عرف می گذرد بهترین قانون را وضع کنند و شهید بهشتی خلاق قانون گذاری بود که هیچکس نمی توانست پیش نویس قانون اساسی را همچون شهید بهشتی تدوین کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با بیان این که شهید بهشتی به زبان های زنده دنیا مسلط بود، فلسفه غرب را می شناخت و با طرق سیاسی دنیای غرب آشنایی کامل داشت، گفت: شهید بهشتی انسان وارسته کامل به تمام معنا و متخلق به اصول انسانی و اسلامی بود که بسیاری از انسان ها نتوانستند این توان او را ببینند و امام این فرد دارای چنین ویژگی هایی را به عنوان رییس دستگاه قضایی کشور انتخاب کردند.

سلامت دستگاه قضایی ضامن سلامت دستگاه های اجرایی است

وی با بیان این که در هر نظام اگر دستگاه قضایی سالم باشد دستگاه اجرایی و قانون گذاری سالم می شود، خاطر نشان کرد: اگر در دستگاه قضایی افرادی همچون شهید بهشتی و آیت الله لاریجانی نباشند و قوه قضاییه در کشور ما ضعیف باشد، دستگاه اجرایی در ظلم بیداد می کند و به همین سبب دستگاه قضایی باید با هر نوع رفتار و تخلفی برخورد کند.

دستگاه قضایی نفوذناپذیر است

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد با بیان این که تاکنون همیشه دستگاه قضایی مورد هجمه قرار گرفته، اظهار کرد: در هیچ دوره تاریخی نمی بینید دشمن از دستگاه قضایی حمایت کرده باشد چون دستگاه قضایی نفوذ ناپذیر است.

 آشوبگران فتنه 88 هنور درگیر عدالت خواهی دستگاه قضایی هستند

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با بیان این که هنوز بسیاری از کسانی که مخل امنیت کشور در سال 88 بودند همچنان درگیر عدالت خواهی دستگاه قضایی هستند و خیلی از آنان سال ها محکومیت یافتند، بیان کرد: دستگاه قضایی به سبب عدالت خواهی قدرتمند است و باید این قدرتش با محوریت ولایت و رهبری باشد.

وی با بیان این که برخورد با قضات متخلف نیز به سبب آن است که از مسیر ترسیم شده رهبری فاصله می گیرند، یادآور شد: با قضات متخلف اگر از ویژگی اصلی عدالت خواهی و نفوذ ناپذیری بهره مند نباشند باید برخورد صورت بگیرد.

قضات باید در برابر متخلفان موضع گیری صریح داشته باشند

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد با بیان این که قاضی باید شم قضایی داشته باشد، در مسائل مختلف سیاسی نهراسد و با قدرت در برابر همه آنچه دیگری می آفریند موضع گیری کند، تصریح کرد: این از ویژگی های مرحوم شهید بهشتی بود.

ضرورت نظارت قضات بر حسن اجرای قوانین در دستگاه های اجرایی

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی  ادامه داد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری دستگاه قضایی تنها به رسیدگی قضایی اکتفا نکند و اگر در یکسال 8 هزار قاضی به 15 هزار پرونده رسیدگی کرده تنها به آن اکتفا نکند و بر اساس قانون اساسی دستگاه قضایی تکلیف دارد به همه ادارات ورود و بر حسن اجرای قانون نظارت کند و از قضات شجاع در این حوزه تمجید شود.

وی با بیان این که در سال گذشته خدمات ارزنده ای در دستگاه قضایی صورت گرفته، اظهار کرد: گر چه متأسف از حجم بالای پرونده های خانواده، اختلافات و طلاق هستیم و این در شان و منزلت زنان و مردان شیعه و مسلمان نیست که به اختلاف و دادگاه برسند اما خدمات دستگاه قضایی توانسته این آمار را مهار کند و مقایسه بین سال 94 و 95 نشان می دهد پرونده های خانواده سالانه کاهش می یابد و این به سبب احیای مراکز مشاوره است.

کاهش 31 درصدی آمار طلاق سال جاری نسبت به مشابه سال قبل

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد با بیان این که در مشهد بیش از 1200 زوج درخواست داده طلاق توافقی، در نه ماه به سازش رسیدند و به کانون خانواده بازگشتند، گفت: امسال کاهش 31 درصدی آمار طلاق نسبت به سال قبل ثبت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با بیان این که مرکز مشاوره شناخته شده را شناسایی کردیم و طرف ارجاع پرونده های ما هستند، خاطرنشان کرد: امروز در هر مرکز مشاوره یک قاضی حضور پیدا می کند که حضور آنان می تواند از یک سو موجب نظارت قوی تر و تقویت مراکز مشاوره و از سوی دیگر منجر به بالارفتن میزان سازش می شود.

وی با بیان این که بازگشت 1500 خانواده به زندگی کار کوچکی نیست، افزود: به تعبیر امام علی(ع) اصلاح ذات البین از عمری نماز خواندن و روزه گرفتن برتر است و این 1500 اصلاح در این مراکز صورت گرفته و جز اصلاحات در محضر قضات است.

قضات در جریان فتنه 88 نگذاشتند خون شهدای انقلاب پایمال شود

معاون قضایی رییس کل دادگستری مشهد  با بیان این که رییس قوه قضاییه در صدد این است که این آمار به صفر برسد، بیان کرد: در حوزه های کیفری و پرونده های سنگین حقوقی وقتی 2500 هکتار از اراضی زمین خواران گرفته شد و به اصل آن برگشت این کار کوچکی نیست؛ همچنین در فتنه 88 که بنابر سرنگونی نظام بود در صورت عدم حضور دستگاه قضایی آنان موفق می شدند و قضات وارد شده از جانشان گذشتند، در برابر تهدیدها خم به ابرو نیاوردند، عادلانه رسیدگی کردند و نگذاشتند نظام اسلامی تهدید و خون شهدای انقلاب اسلامی پایمال شود و همه را پای میز محاکمه کشاندند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با بیان این که بدون شک و تردید این ورود قاطعانه امنیت را به خانواده ها بازمی گرداند، تاکید کرد: دستگاه قضایی عزمتش زمانی برای تک تک ما مشخص می شود که به این شکل حضور نداشته باشد و عدالت و امنیت اگر اجرا نشود آنگاه طعم شیرین و ارزشمند عدالت در جامعه اسلامی را درک می کنیم؛ امروز نیز دستگاه قضایی مهمترین رسالتش اجرای عدالت و امنیت است و در همه عرصه ها نیز با تمام توان به حمد الله حضور دارد./864/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات