۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۵۰۹۷۹۸
حجت الاسلام پناهیان:

با وجود راهپیمایی اربعین نیاز به هیچ برجامی برای صلح در منطقه نداریم

حجت الاسلام پناهیان گفت: ما با وجود راهپیمایی اربعین نیاز به هیچ برجامی برای ایجاد صلح در منطقه نداریم. این راهپیمایی بزرگترین تظاهرات صلح در جهان است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان ظهر امروز در مراسم اختتامیه گردهمایی فعالان برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که در محل تالار قدس بارگاه منور رضو برگزار شد، به بیان نکات مهمی پیرامون لزوم برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم پیاده روی اربعین پرداخت و گفت: بُعد کمی این زیارت نباید مورد غفلت واقع شود. ما و مردم ما نیاز به حضور حداکثری در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی داریم.

معاون فرهنگی سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار کرد: اگر در سال های ابتدایی توجه زوار ایرانی به زیارت اربعین، مردم در مرزها تجمع نمی کردند، بسیاری از امکانات به این مسأله اختصاص نمی یافت پس ما باید زمینه اقبال مردم به این زیارت را فراهم آوریم چرا که زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین برای آحاد مردم ما فواید بسیار گرانبهایی دارد.

وی با اشاره به برکات فرهنگی زیارت اربعین، خاطرنشان کرد: در شرایطی که نهادهای فرهنگی ما در ضعیف ترین حالت فعالیت خود قرار دارند، ما به برکات این زیارت در جامعه مان نیاز مبرم و اضطراری داریم. هیچ یک از اقدامات فرهنگی ما در طول سال فواید و برکات زیارت اربعین را ندارد و هیچکدام از این کارها قابل مقایسه با آثار این زیارت برای آحاد جامعه نیست.

حجت الاسلام پناهیان یادآور شد: از روز اولی که دشمنان جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کردند، مقصودشان این بود که ما به چنین نقطه ای نرسیم و راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی برگزار نشود چرا که این راهپیمایی به فرموده مرحوم آیت الله بهجت از مصادیق آیه شریفه «و َمن یُعظّم شَعائر الله فإنّها مِن تقوی القُلوب» است و از اعمالی است که مسلمانان ولایت را بر سر دست می گیرند.

راهپیمایی اربعین بزرگترین تظاهرات صلح در جهان است

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما باید با تعظیم مراسم اربعین صلح و امنیت را وارد منطقه خود کنیم چرا که تا امروز آنچه برای منطقه ما امنیت ایجاد کرده، همین زیارت اربعین بوده و ما با وجود این راهپیمایی نیاز به هیچ برجامی برای ایجاد صلح در منطقه نداریم. راهپیمایی اربعین بزرگترین تظاهرات صلح در جهان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی به صراحت می گویند «باید منافع قدرت های جهانی را به منافع خود گره بزنیم تا امنیت داشته باشیم.» در حالی که اگر چند درصد از تلاشی که برای منافع قدرت ها انجام می دهند برای زیارت اربعین خرج کنند، امنیتی مضاعف ایجاد می شود. یادمان نمی رود که داعش در حال قدرت گرفتن در سوریه و عراق بود اما راهپیمایی با شکوه اربعین به نیروهای مقاومت روحیه داد و شرایط را عوض کرد.

راهپیمایی اربعین قدرت بازدارندگی به مراتب بیشتری از عملیات موشکی دارد

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: اگر بارش موشک های ما بر سر داعش باعث ایجاد قدرت بازدارندگی در کشور شد، زیارت میلیونی اربعین قدرت بازدارندگی به مراتب بیشتری ایجاد می کند چرا که ما در این رویداد دل های مردم جهان را فتح می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: چرا ما باید مردم را از حق معنوی شان محروم کنیم در حالی که برای سفر به آنتالیا ستادهایی تشکیل می شود که سرمایه ها را به مکان های خاصی هدایت کند؟ باید به کمیت زیارت اربعین توجه کرد و آن را پیام آور صلح و امنیت در منطقه و جهان دانست.

وی افزود: در شرایطی که آل سعود با جنایات خود انعکاس پیام برگزاری حج ابراهیمی را تضعیف کرده و امکان احترام مسلمانان توسط سایر ادیان جهان را تحت تأثیر قرار داده است، جهانی شدن این پیام راهی جز برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی ندارد.

همگان در قبال افزایش کیفیت راهپیمایی اربعین موظف هستند

حجت الاسلام پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که همه زائران موظف به ارتقای کیفیت برگزاری مراسم اربعین هستند، اظهار کرد: همگان باید پیش بینی های لازم برای افزایش کیفیت این مراسم را داشته باشند و مردم عراق باید فرهنگ مردم ایران را در جریان راهپیمایی اربعین لمس کنند همانطور که ایرانی ها میهمان نوازی مردم عراق را در این زیارت دیده و به آن علاقمند شده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه به پیش بینی تاریخی امام راحل مبنی بر ایجاد وحدت میان مردم ایران و عراق اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) فرموده بودند که «ملت ایران و عراق در اطراف عتبات دور یکدیگر جمع می شوند و قدرتی پیدا خواهند کرد که به ملت های دیگر احتیاجی نداشته باشند.»/۲۰۱/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات