۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۱۲۴۹۶
حجت‌الاسلام ربانی مطرح کرد؛

تمسک به زیارت جامعه کبیره برای تبیین مبانی ولایت

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س)تمسک به زیارت جامعه کبیره را پاسخگوی مناسبی برای تبیین مبانی ولایت از منظر ثقلین عنوان کرد.
حجت الاسلام سید جعفر ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی امروز در آیین بیان احکام آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به واقعه روز غدیر خم به بیان مبانی فقهی امامت از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیر خم که امام علی(ع) را به جانشینی و امامت امت اسلام منصوب فرمودند در حقیقت اساسی‌ترین سیره شریعت را در مواجهه با انتخاب ولایت برای امت اسلام تبیین کردند تا جایی که می‌توان گفت انتصاب قاعده معیار و پذیرفته شرع مقدس اسلام است.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که در انتخاب ولایت امت اسلام از سوی رسول گرامی اسلام که روز کمال دین مبین اسلام بود هیچ‌گونه انتخاباتی صورت نگرفت، عنوان داشت: همه باید توجه داشته باشند که واجب است معتقد باشیم که امامت امامان معصوم علیهم‌السلام الگوی انتخاباتی مرسوم در عصر حاضر نیست این در حالی است که الگوی قرآن کریم منصوب شدن این دوازده خورشید از سوی خداوند متعال الگوی معیار و مقبول شرع است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) بابیان این‌که امامت اساس دین دارای از منظر خداوند متعال است، ابراز داشت: امام رضا (ع) در تبیین جایگاه امام در امت اسلام چنین فرموده‌اند که «به‌راستی امامت زمام دین، مایه نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزتمندی مؤمنان است، همانا امامت ریشه اسلام بالنده و شاخه بلند آن است، کامل شدن نماز و زکات و روزه و حج و جهاد و فراوانی غنائم و صدقات و اجرای حدود و احکام و نگهداری مرزها و اطراف کشور، به‌وسیله امام انجام می‌گیرد. امام است که حلال خدا را حلال و حرام او را حرام می‌کند و حدود الهی را برپا داشته و از دین خدا دفاع می‌کند و بابیان حکمت‌آمیز و اندرزهای نیکو و دلیل‌های رسا، [مردم را] به‌سوی پروردگار خویش دعوت می‌کند»

حجت‌الاسلام ربانی در بیان آخرین احکام فقهی مرتبط با موضوع امت گفت: تمسک به زیارت جامعه کبیره می‌تواند پاسخگوی مناسبی برای تبیین مبانی ولایت از منظر ثقلین باشد.

گفتنی است، زیارت جامعه کبیره درواقع توصیف بلند و بلیغی است از جوانب گوناگون اصل امامت که ازنظر شیعه استمرار دین، منوط به اعتقاد و تمسک به این اصل است. به دلیل محتوای این زیارت بر مضامین ناظر به مقامات امامان، امام هادی(ع) علیه‌السلام فرموده‌اند که پیش از خواندن این زیارت، زائر صدبار تکبیر بگوید تا دچار غلو در حق امامان نشود؛ در این زیارت، اهل‌بیت پیامبر جانشینان بر حق وی وصف شده‌اند و به تمام آموزه‌های شیعی به زبانی فصیح اشاره‌شده است، ازجمله به ارتباط ائمه با پیامبر اکرم، برشمردن مقامات علمی و اخلاقی و سیاسی ائمه، اسوه بودن آنان، ارتباط امامت و توحید، رابطه شناختِ امام با شناخت خدا. از دیگر مباحث مطرح در این زیارت، عصمت اهل‌بیت (ع)، یکپارچگی خلقت ایشان، تولی و تبری و رجعت و تسلیم است. در این زیارت فضائل امامان به زبانی فصیح و در پیوند با قرآن و سنّت به بهترین وجه بیان‌شده است./837/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات