۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۵۱۳۴۶۱
آیت الله ممدوحی:

قرآن معجزه باقی و عقلانی هر عصر و زمان در برابر معجزه های حسی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر قرآن حضور حضرت عیسی و موسی را نمی گفت ما باور و اعتقاد به حضور آنان نداشتیم، گفت: قرآن معجزه باقی و عقلانی هر عصر و زمان در برابر معجزه های حسی است.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در نخستین جلسه دانش افزایی اساتید و طلاب با عنوان حکمت حکومت فقیه در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که قرآن معجزه خداوند است و دین باقی معجزه باقی می خواهد، گفت: هیچ دین بی معجزه از متصدیان امر پذیرفته نیست؛ از سوی دیگر تفاوت معجزه با سحر در این است که می توان بر سحر غلبه و آن را ابطال کرد اما معجزه قابل ابطال نیست.

وی ادامه داد: برجسته ترین ساحران در زمان فرعون بودند که حتی دستگاه های قدرتمند آن روز نیز به وسیله همین ساحران و سحر و جادوی آنان زندگی می کردند چراکه کارشان رواج عظیمی داشت اما همه اش با عنایات خداوند متعال ابطال شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که با معجزات رسولان الهی همچون زنده شدن مردگان از سوی حضرت عیسی یا شکافته شدن دریا و خشک شدن رود نیل توسط حضرت موسی نمی توان جنگید، بیان کرد: اینان معجزات سمعی بصری برای مردم زمانه است که می بینند و درک می کنند اما معجزه عصر و دوران ما قرآن کریم است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که تاریخ یهود و نصاری تعداد زیادی اشتباهات دارد که حتی مورد اعتماد خود آنان نیز نیست، گفت: تنها منبعی که برای ما وجود حضرت موسی و عیسی را اثبات می کند همین کتاب آسمانی قرآن است.

وی با بیان این که اگر قرآن نبود هیچ دلیلی بر اثبات عیسی و موسی نداشتیم، خاطرنشان کرد: مباحث سست و بی پایه تورات و انجیل نمی تواند دلیل بر اثبات حضور این بزرگواران باشد و اینکه امروز صدها میلیون نفر در برابر رب خود خاضع و خاشع هستند و کریمانه در برابر او رفتار می کنند به سبب همین معجزه ارزشمند الهی یعنی قرآن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر قرآن حضور حضرت عیسی و موسی را نمی گفت ما باور و اعتقاد به حضور آنان نداشتیم، اظهار کرد: قرآن معجزه باقی و عقلانی در برابر معجزه های حسی است چراکه معجزه های حسی تنها برای آن کسانی است که می بینند، حتی معجزه های ما در نهج البلاغه نیز همه سمعی بصری است.

آیت الله ممدوحی با اشاره به اثبات آمدن اسلام از سوی خداوند تبارک و تعالی و وجود قرآن به عنوان معجزه ای قاطع و مسلم برای بشریت تصریح کرد: قرآن در چند آیه فریاد می زند اگر همه تان جمع شوید نمی توانید یک سوره همچون آن را بیاورید و امروز ما می بینیم که قرآن کریم دشمنان زیادی از جمله یهود دارد که سر ستیز با مسلمانان دارند.

وی ادامه داد: کتب امروز دانشگاه ها به قلم یهودان خبیث نوشته می شود آنطور که در تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی و انسان شناسی نیز مطالبی را می نویسند که با تسلط بر ادبیات عرب و رشته های تخصصی زمینه پژوهش برایشان فراهم نیست و یهودیان دشمنان خونین اسلامند که اگر می دانستند این کار شدنی است؛ به دنبال ستیز با ما نبودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در طول 1400 سال اخیر حتی یک نفر نیز نتوانسته تا یک آیه همچون آیات قرآن کریم را بیاورد، گفت: چه بسا که اگر می توانستند آن را در پیشانی ما حک می کردند؛ همچنین معجزه بودن قرآن از اصول مسلمی است که باید به آن معتقد شویم و  متخصصین در ادبیات عرب نیز نتوانستند نمونه آن را بیاورند.

آیت الله ممدوحی با بیان این که قرآن از همه جوانب و زوایا حتی انشاء عربیت، الفاظ و ادبیات آن وحی و معجزه الهی است، اظهار کرد: اگر در نهج البلاغه آیه نیم خطی در میان کلمات امیر مومنان(ع) پیدا شود، همچون ماه در میان ستارگان می درخشد چراکه این کلام، کلام آدمیان نیست بلکه سخن معصوم از جانب خداوند متعال است.

وی با اشاره به مساله توحید در قرآن تصریح کرد: کلمه احد غالبا در جمله های منفی به کار می رود اما در آیه «قل هو الله احد» به صورت مثبت آورده شده که این از ابتکارات برجسته قرآنی است./864/پ201/ب1

ارسال نظرات