۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۱۳۹۰۱
آیت الله مظاهری تشریح کرد:

معانی مختلف امامت

رییس حوزه علمیه اصفهان با تشریح معانی مختلف واژه امام، گفت: رستگاری حقیقی نصیب کسی خواهد شد که در راستای رسیدن به آدمیت تلاش کند؛ رسیدن به آدمیت در یک معنا یعنی رسیدن به مقام امامت؛ رسیدن به این مقام با وجود دشواری های بسیار زیاد در حیطه اختیار انسان است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: اهل بیت(ع) تالی تلو قرآن هستند.

وی در تفسیر آیه صد و بیست و چهارم سوره بقره که می فرماید«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» افزود: حضرت ابراهیم(ع) امتحانات سختی که از سوی خداوند برایشان آماده شده بود را با موفقیت پشت سر گذاشتند و خداوند در ازای سربلند بیرون آمدن از امتحانات، ایشان را امام قرار داد، حضرت ابراهیم(ع) نیز این مقام را برای دیگران طلب کردند و خداوند در پاسخ فرمود، این مقام تنها مخصوص خوبان عالم است.

حضرت آیت الله مظاهری در تشریح معانی واژه امامت، اظهار کرد: نخستین معنای امامت، اولی الامر است که بر اساس اعتقاد شیعه اولی الامر تالی تلو قرآن است یعنی قرآن منهای عترت یا عترت منهای قرآن ناقص است؛ بر اساس آیه معروفی که در روز غدیر خم بر پیامبر(ص) نازل شد دینی مرضی خداوند است که ولایت امیر مؤمنان(ع) ضمیمه آن باشد؛ حضرت ابراهیم(ع) با مقام بسیار والایی که داشتند هرگز آرزو نمی کردند جزء اهل بیت(ع) باشند بلکه درخواست ایشان این بوده است که از شیعیان راستین اهل بیت(ع) باشند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: دومین معنای امامت، خلافت است؛ بر این اساس همه پیامبران الهی هر کدام به اندازه وسعشان از سوی خداوند به عنوان امام انتخاب شده بودند و امامت خود را در تشریع و تکوین اِعمال می کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح سومین معنای امامت، افزود: سومین معنای امامت، ولایت تکوینی است و ولایت تکوینی به معنای دخالت در عالم وجود است که تعداد اندکی از خواص از ابتدای خلقتشان آن را دارا بوده اند ولی سنت الهی این است که انسان تحت ریاضت های مختلف این ولایت تکوینی را به دست آورد.

وی با بیان این که انسان در ابتدای خلقتش یک حیوان بالفطره و یک آدم بالقوه است، گفت: متحمل شدن سختی هایی که بر انسان تحمیل می شود و صبر کردن بر این سختی سبب استکمال برای انسان می شود؛ شرط رسیدن به جایگاه انسانیت تحمل ریاضت ها است؛ طلبه ای که وارد حوزه می شود اگر به خوبی درس بخواند و به وظیفه اش عمل کند مرجع تقلید خواهد شد و اگر در راستای تحمل ریاضت ها پیش برود، یک استاد اخلاق خواهد شد و افراد زیادی را تربیت می کند؛ فردی که به دانشگاه می رود اگر به خوبی مطالعه کند حتی اگر به مبانی دینی کاری نداشته باشد با رسیدن به درجات بالای علمی لقب پروفسور را به خودش اختصاص می دهد؛ چیدمان دنیا به گونه ای است که هیچ کس بدون تلاش به جایی نرسد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که برخورداری از ولایت تکوینی از ابتدای خلقت نوعی معجزه است، اذعان کرد: حضرت عیسی(ع) نمونه بارز از افرادی است که از ابتدای خلقتش از ولایت تکوینی برخوردار بود؛ سنت الهی این است که افراد با خون جگر خوردن ها به جایی برسند به قول امام خمینی(ره) چهل سال ریاضت لازم است تا یک رذیله اخلاقی از وجود انسان کَنده شود و یک فضیلت اخلاقی جایگزین آن شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: رستگاری حقیقی نصیب کسی خواهد شد که در راستای رسیدن به آدمیت تلاش کند؛ رسیدن به آدمیت در یک معنا یعنی رسیدن به مقام امامت؛ رسیدن به این مقام با وجود دشواری های بسیار زیاد در حیطه اختیار انسان است؛ انسانی که با اختیار خودش به مقام امامت می رسد به گونه ای می شود که در زندگی اش به جز خداوند چیزی و کسی را نمی بیند؛ او خدا را با دلش یافته است؛ خداوند در حدیث قدسی خطاب به انسان می فرماید، بنده من، من را عبادت کن تا بتوانی کارهای خدایی انجام دهی؛ عبادت خداوند تنها با حرکت در صراط مستقیم و نرفتن به بیراهه ها حاصل می شود.

وی ادامه داد: انسان باید در مسیر عبودیت پروردگار ترقی کند و سدها را بشکند تا به مقام شهود برسد یعنی با دلش خداوند را بیابد؛ همه اعمال انسان باید در راستای رسیدن به مقام بندگی صورت پذیرد؛ دلی که به مقام شهود می رسد انسان را زنده نگه می دارد و انسانی که به مقام شهود رسیده است بالاترین لذت را از حضور در دنیا می برد./867/پ201/ب1

ارسال نظرات