۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۱۵۵۸۷
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

روش های شیطان برای فریب انسان

استاد حوزه علمیه قم آمال و آرزو را از مهم ترین راه های نفوذ شیطان نام برد و گفت: شیطان انسان را در خیالات، هواهای نفسانی و دنیوی سرگرم می کند.
شیطان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد برجسته حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 38 تا40 سوره حجر و با بیان اینکه شیطان قسم خورده که بر صراط مستقیم می نشیند و انسان ها را از صراط مستقیم که همان راه ولایت است، برگرداند و منحرف کند، گفت: شیطان به خداوند می گوید که من از همه جهت به سراغ بندگان می روم و از جلو، پشت سر، چپ و راست انسان ها را محاصره کرده و بر آنها مسلط می شوم.

وی افزود: علامه طباطبایی می فرماید به جز اینکه شیطان از جهت اربعه انسان را محاصره می کند«بین ایدیهم» از طریق آمال و آرزوهای پیش روی انسان نیز او را فریب می دهد البته باید دقت کرد که میان آینده نگری و برنامه ریزی و تفکر و وابستگی به آرزوها و آمال تفاوت وجود دارد و توصیه دین به انسان این است که برای زندگی خود برنامه ریزی کند و حتی باید برای عمر خود برنامه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تدبیر و برنامه ریزی تنها به امور دنیوی اختصاص ندارد بلکه مربوط به امور اخروی هم هست و اگر انسان بی تدبیر و بدون فکر باشد بدون یقین دچار مشکل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی اظهار کرد: یکی از مهم ترین راه های نفوذ شیطان آمال و آروز ها است و شیطان می گوید«يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً(120 نساء)» یعنی شیطان بیان می کند که من به اینها وعده می دهم و بعد اینها را با آرزوها سرگرم می کنم.

وی افزود: منظور از آمال در زبان عربی خیالات است و باید دقت کرد که کار شیطان این است که انسان را در خیالات، هواهای نفسانی و دنیوی سرگرم می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی دیگر از راه های نفوذ شیطان از طریق نسل است یعنی شیطان انسان را از طریق فرزندانش فریب داده و او را منحرف می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که خداوند برای انسان میمون و مبارک قرارداده است دین بوده و شیطان از طریق ریا، کم کردن از دین و وارد کردن اموری در دین سبب فریب انسان می شود، گفت: سخت گیری در دین یکی از چیزهایی است که انسان را از دین بیزار می کند و شیطان از طریق سخت نمایش دادن دین به انسان او را منحرف می کند؛ بنابراین دین را در همان حدودی که بیان شده باید انجام دهیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر در ابتدای تکلیف به جوان و نوجوان سخت بگیرم از دین بیزار می شوند؛ بنابراین باید حتی در امور فقهی پویا بود و به افراد تازه به تکلیف رسیده زیاد سخت نگرفت چون اگر سخت نگیریم فرد به مرور آزموده شده و به طور دقیق به دین و دستورات فقهی عمل می کند؛ بنابراین در دین همانطور که لاابالی گری بد است، سخت گیری هم بد بوده و زمینه نفوذ شیطان را فراهم کرده و به این ترتیب به وسیله دین چهره دین را خراب می کنیم.

وی یادآور شد: قرآن کریم چهارمین درجه نفوذ و فریب شیطان را فساد و فحشا دانسته و بیان می کند که شیطان انسان را با گناه وسوسه کرده و او را به فساد می کشاد و باید دقت کرد که نتیجه اینکار شیطان این می شود که انسان را از مقام شکر (به گونه ای از نعمت ها استفاده کند که خدا را نشان بدهد و شاکران همان مخلصان و انبیاء و ائمه هستند که دین خود را برای خدا خالص کرده اند) دور کرده و به همین دلیل عده اندکی شکرگذار هستند../968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات