۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۱۶۵۳۲
رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم:

تقریب مذاهب اسلامی تنها راهبرد نظری مؤثر در مقابله با داعش است

حجت الاسلام فرمانیان تصریح کرد: برای مبارزه با داعش هیچ راهبرد نظری جز تقریب مذاهب اسلامی وجود ندارد؛ چرا که در نتیجه تلاش برای تقریب میان مذاهب اسلامی و همدلی با اهل سنت معتدل، آن ها نیز به مقابله با داعش می پردازند.
دکتر مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم غروب یکشنبه در نشست علمی «بررسی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی؛ موانع و آسیب ها» که در محل مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار شد، به تبیین موانع برقراری تقریب میان شیعیان و اهل تسنن پرداخت.

حجت الاسلام فرمانیان با اشاره به تلاش استکبار جهانی برای دامن زدن به اختلافات نظری میان شیعیان و اهل تسنن، حمایت غیر علنی آمریکا از گروه های تکفیری مانند داعش را مصداق آشکاری از این طراحی شوم دانست و گفت: امروز دولت های عراق و سوریه درآمد فروش نفت خود را صرف خرید اسلحه برای مبارزه با داعش می کنند و از آن طرف داعش و عربستان نیز نفت مناطق تحت سلطه خود را می فروشند و سلاح تهیه می کنند. اتفاقی که در نتیجه این جنگ می افتد، نیاز طرفین به صلح است.

وی افزود: در چنین شرایطی آمریکا که دشمن اصلی مسلمانان است و همواره قصد دارد از پیشرفت ما جلوگیری کند، خود را به عنوان یک ناجی معرفی می کند تا در ازای در اختیار گرفتن نفت آن ها اقدام به ساخت و ساز خرابه ها کند.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم تصریح کرد: هیچ راهبرد نظری جز تقریب مذاهب اسلامی برای مبارزه با داعش وجود ندارد چرا که در نتیجه تلاش برای تقریب میان مذاهب اسلامی و همدلی با اهل سنت معتدل، آن ها نیز به مقابله با داعش می پردازند.

حجت الاسلام فرمانیان وجود پیش فرض های غلط در ذهن شیعیان و اهل سنت نسبت به عقاید یکدیگر را یکی از موانع موجود بر سر راه تقریب میان این مذاهب قلمداد کرد و گفت: یکی از باورهای غلطی که دشمنان در حال دامن زدن به آن هستند، این است که شیعه را یهودیان برای نابودی اسلام به وجود آورده اند.

وی با اشاره به تلاش های فراوان دشمنان برای القای این تفکرات نادرست به ذهن مسلمانان، خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر و در پی ملاقات آیت الله اراکی با رهبر اخوان المسلمین یکی از کشورها، برخی از اهل سنت چنین پیش فرضی را در روزنامه های خود مطرح کردند که ایران به واسطه اسراییل به دنبال از بین بردن اسلام است.

رییس دانشکده مذاهب اسلامی قم یادآور شد: طبق تمام پژوهش ها، یکی از مهم ترین علل عدم ارتباط شیعیان با اهل سنت، سب صحابه و عایشه، همسر پیامبر(ص)، است؛ به گونه ای که وقتی از افراد ایرانی علاقمند به پیوستن به داعش و النصره سؤال شده بود که چه دلیلی برای شیعه کُشی داشته اند، آن ها در پاسخ گفتند «حکم کسی که سب صحابه پیامبر را انجام می دهد، قتل است چرا که گویی سب پیامبر(ص) انجام داده» و این در حالی است که در فقه شیعه نیز سب پیامبر(ص) همین حکم را دارد. در نتیجه علت این که رهبر معظم انقلاب فتوای حرمت توهین به زنان پیامبر(ص) را صادر فرمودند، همین فضای موجود است.

حجت الاسلام فرمانیان در پایان تصریح کرد: هرکس در ایران اسلامی حرفی بزند که تفرقه و اختلاف میان مذاهب اسلامی ایجاد کند، دانسته یا نادانسته در زمین وهابیت بازی کرده است./820/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات