۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۱۶۵۶۸
سخنگوي وزارت امور خارجه:

حضور هيأت هاي خارجي در کشور نشانگر ايران‌دوستي در مقابل ايران هراسي بود

قاسمی گفت: حضور تعداد هيأت هاي خارجي براي تحليف بعد از انقلاب بي نظير بود و نشانگر ايران‌دوستي در مقابل ايران هراسي بود و بدخواهان ما با اين موضوع دچار شكست شدند.
بهرام قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبري وزارت امور خارجه ضمن گراميداشت شهداي خبرنگار و تبريك روز خبرنگار در مورد مراسم تحليف و موضوع برجام، گفت: 105 كشور براي مراسم تحليف حضور داشتند و تا ديروز ١٣٥ ملاقات با كشورهاي مختلف صورت گرفته است و در روزهاي آينده هم ملاقات هاي ديگر با هييت هاي موجود خواهيم داشت و مباحث مهمي در اين ديدارها مطرح است.

وي در مورد ديپلماسي ايران در مورد آزمايشات موشكي، تاكيد كرد: مسائل موشكي با بحث اعتماد فاصله زيادي دارد و بين ما و آمريكا فاصله زيادي داريم و بحث موشكي كاملا داخلي و دفاعي و بازدارنده ايران است و ادعاي بي جا از سوي برخي براي توان موشكي ما است.

قاسمي يادآور شد: ايران هميشه سعي كرد از سياست مسالمت آميز پيروي كند و تاكيد مقام معظم رهبري براي تعامل بيشتر با دنيا بسيار مهم است و در دولت جديد در ديپلماسي خارجي قطعا لحاظ خواهد شد.

وي افزود: حضور تعداد هيأت هاي خارجي براي تحليف بعد از انقلاب بي نظير بود و نشانگر ايران‌دوستي در مقابل ايران هراسي بود و بدخواهان ما با اين موضوع دچار شكست شدند، كشورهايي كه در جهت تخريب ما بودند با اين مراسم مي توان شكست را در چهره آنها ديد، ما از اين فرصت بايد در عرصه بين المللي استفاده كنيم زيرا اين هيأت ها براي يك مراسم تشريفاتي در ايران نبودند و ديروز رييس جمهور ٢٧ مذاكره و رييس مجلس ٣٠ مذاكره داشتند، همچنين وزير امور خارجه نيز ٣٠ ملاقات را با افراد مختلف داشتند و اين شرايط براي تبادل اطلاعات منطقه اي خوب است.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: روابط ايران و عراق از گذشته اعم از دولتي و غيردولتي وجود داشت ولي نبايد فراموش كرد آنها يك كشور مستقل در همسايگي ما هستند، ما در حوزه مسائل داخلي آنها دخالت نمي كنيم و هر گونه ملاقات و مذاكرات كه دارند مربوط به خود آنها است.

قاسمي در مورد سفر وزير امور خارجه به استانبول براي فلسطين نيز گفت: در اين نشست دكتر ظريف شركت كرد و يك جلسه خوب بود، در اين برهه نياز بود سازمان همكاري های اسلامي با توجه به اهدافش تشكیل جلسه داده و از آرمان هاي فلسطين دفاع كنند تا حمايت معنوي از مقاومت و آرمان هاي مردم فلسطين محقق شود و اين توفيقات در اين جلسه صورت گرفت.

وي در مورد برجام و نقشه هاي آمريكا براي ايران، بيان كرد: خواب آمريكا در مورد ايران محقق نمي شود، در دولت جديد هم ما رسما اعلام مي كنيم كه در مورد نقض برجام پيش قدم نخواهيم بود و در زمان مقرر تمهيدات لازم و اقدامات خود را در مورد اين نقض انجام خواهيم داد، هيأت نظارت برجام تصويباتي را در اين مورد انجام داده كه در زمان مقرر عملياتي مي شود، در مورد نقض برجام ما تمام تلاش خود را مي كنيم تا اين برجام نابود نشود، در زمان حضور خانم موگريني در اين خصوص صحبت هايي شد و سياست ما در مورد اين موضوع ديپلماسي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ابراز داشت: مصاديق نقض برجام را هيأت نظارت برجام تشخيص مي دهد و در زمان مقرر اقدامات لازم انجام خواهد شد.

قاسمي در مورد آزادي نازنين داوري، گفت: هيأت انگليسي با خانواده وی ديدار داشتند ولي بايد بدانيم كه خانم داوری داراي دو تابعيت محسوب مي شوند، زيرا همسرشان انگليسي است و درمورد تبادل زنداني، ما صحبتي نداشتيم.

وي در مورد بازديد عربستان از اتفاقات سفارت عربستان، گفت: براساس تفاهم بين دو كشور قرار بود هيأتي از عربستان به ايران سفر كرده و ما هم هيأتي را به عربستان براي همين كار بفرستيم، اما با وجود صدور ويزا براي عربستان قرار بود آنها با هواپيمای شخصي به ايران بيايند كه مجوز پرواز هم صادر شده است اما به خاطر نبود كانال هاي مستقيم ديپلماتيك مشكل خطوط پرواز دير به آنها اعلام شد ولي در حال حاضر مشكلي وجود ندارد و هيأت عربستاني مي توانند بيايند و ويزاي ايران هم تا چند روز آينده ارسال مي شود و ما آماده حضور آنها هستيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد تأسيس دفتر اتحاديه اروپا در ايران، افزود: اين كار در حال پيگيري است و هر گاه آمادگي هاي لازم به وجود بيايد تأسيس آن را اعلام مي كنيم ولي در حال حاضر اين دقتر در حال انجام كارهاي خود است.

قاسمي در مورد ديدار آقای ظريف با عادل الجبير و تغيير سياست ايران در مقابل عربستان نيز تأكيد كرد: ما دوست داريم عربستان سياست خود را در مقابل ايران تغيير دهد اما در ديدار آقای ظريف با عادل الجبير بايد گفت كه در اين ديدارها همكاران با هم برخورد دارند و اين يك امر طبيعي است و موضوع خاصي مطرح نبوده است ولي ما به عربستان توصيه مي كنيم كه سياست هاي خود را تغيير دهد تا يك دورنماي خوب را براي منطقه ترسيم كنيم.

وي در مورد سخنان مقتدا صدر نيز گفت: مقتدا صدر مي تواند نظرات خود را در مورد ايران داشته باشد ولي نظرات ايشان در مورد ايران را نبايد جدي گرفت و اميدوارم چنين سخناني در مورد ايران نگفته باشند، زيرا این سخنان كم كاري و  كم لطفي در مورد ایران است.

سخنگوي وزارت امور خارجه نيز افزود: با توجه به هجمه روابط ايران و عراق و پتانسيل همكاري بين دو كشور مي توان اقدامات زيادي انجام داد اما از آنجايي كه دولت عراق نوپا است، ممكن است براي برخي كشورها مشكل ايجاد شود؛ اما بازار عراق براي تجارت محل خوبي است و اگر مشكلي به وجود بيايد سعي مي كنيم حل كنيم.

قاسمي در مورد اتفاقات آذربايجان و ارمنستان نيز گفت: ما دو همسايه در شمال داريم كه يكي آذربايجان و ديگري ارمنستان است و مشكل بزرگ درگيري بين اين دو كشور بر سر مسأله قره باغ است و هر از چند گاهي بين اين دو كشور درگيري ايجاد مي شود و توصيه ايران اين است که دو كشور به خوبي مشكل خود را در اين مورد حل كنند تا منطقه دچار اتفاق خاصي نشود و ما تمام اتفاقات مرزي و منطقه اي را رصد مي كنيم تا مبادا براي مردم مرزي ما و كشور اتفاقي بیفتد و دائما با دو كشور رايزني داریم و اميدواريم كه با ديپلماسي و ابزار ديگر مشكل اين دو كشور حل شود.

وي در مورد مذاكرات آستانه و آتش بس روسيه، تأكيد كرد: آرزوی ما ایجاد ثبات و امنيت در كشور سوريه است و هر كشوري كه بخواهد به اين امر كمك كند مي تواند در كنار ما باشد و آنچه در مورد آستانه رخ داده است، براي همين امر بوده است و نشست آستانه ادامه خواهد داشت و در اول شهريورماه اين جلسات به صورت جدي از سر گرفته مي شود تا آتش بس در سوريه شكل بگيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد موضوع سلفي در مراسم تحليف، گفت: در مورد اين موضوع نمي توانم سخن بگويم و بهتر مي دانم كه اين سؤال از صحن مجلس بشود زيرا بنده حضور نداشتم و تعدادي عكس در فضاي مجازي ديدم ولي در آينده مي توانم در مورد اين موضوع توضيحات بيشتري بدهم.

قاسمي در مورد سخنان دكتر سيف در برنامه نگاه يك و برخي مشكلات بانكي در بخش بين المللي نيز ابراز داشت: مشكلات بانكي به ویژه در بانك هاي بزرگ هم از نظر فني و هم از لحاظ سياسي داريم، اتفاقات رواني ای كه آمريكا براي ايران هراسي ايجاد كرده است سبب شده كه روابط بين ايران و برخي سهامداران بانكي برقرار نشود ولي ما تلاش داريم اين روابط تسهيل شود و با ديپلماسي سياسي بتوانيم اين موانع را برداشته و مشكلات پولي و بانكي را برطرف کنیم.

وي در مورد سخنان عادل الجبير در مورد اينكه بشاراسد در قدرت مي ماند، گفت: در مورد مواضع دولت عربستان سخني نمي گويم، اما همه مي دانيم كه بشاراسد در قدرت مي ماند و ايشان هم اظهارات درستي كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد عدم حضور برخي كشورها در مراسم تحليف نيز افزود: حضور براي مراسم تحليف باتوجه به اينكه دكتر روحاني براي بار دوم حضور مي يابند كمتر مي شود اما امروز نسبت به دوره اول رياست جمهوري كه ٤٧ كشور حضور داشتند در اين دور با تعداد چشمگيري مواجه بوديم، اما برخي كشورها حضور نداشتند زيرا در اروپا تعطيلات تابستاني سبب شد برخي كشورها حضور نداشته باشند و در آسيا هم نشست آ.سه.آن موجب شد تا برخي سران آسيايي هم نتوانند حضور بيابند، سير صعودي اين مراسم تحليف نشانگر يك اقدام بين المللي معنادار است.

قاسمي در مورد رسانه اي كه از بازگشت ايران به مذاكرات برجام نوشته بود، يادآور شد: اين موضوع يك ظنر است و فكر كنم يك ظنز پرداز اين موضوع را نوشته است و ايران به هيچ وجه به مذاكرات مجدد برجام باز نخواهد گشت، زيرا ما يكبار سخنان و مذاكرات خود را در مورد برجام انجام داده ايم.

وي گفت: همكاري ما با روسيه هميشه وجود داشته است و اهميت دو كشور براي يكديگر بسيار حائز اهميت است، از اين رو در حوزه همكاري نظامي مشكلي وجود ندارد و ما به عنوان كشوري كه كمترين بودجه نظامي را در منطقه داريم در برخي موارد همكاري و رايزني نظامي خواهيم داشت اما جوانان مرز و بوم ما توانسته اند از نظر سياسي كشور  را به خودكفايي برسانند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد بازي دو بازيكن ايراني در مقابل تيم اسرائيلي نيز، اظهار كرد: موضع ما در مورد اسرائيل مشخص است و سياست ايران در مورد حوزه ورزش هم بر همين منوال است و در مورد حضور دو بازيكن ايراني در مقابل تيم اسرائيلي وزارت ورزش بايد پاسخ بدهد، به هر حال باشگاه هاي ايران در تبادل با باشگاه هاي خارجي در قرارداد خود با تيم مقابل بايد مواضع خود با اسرائيل  را مشخص كنند تا اين مشكلات ايجاد نشود.

قاسمي در مورد عكس هاي يادگاري احمدي نژاد با سربازان انگليسي و نمايندگان مجلس در مراسم تحليف و موضع ديپلماسي ايران نيز گفت: در مورد عكاسي و عكس گرفتن تبحري ندارم اما كساني كه اين كار را انجام داده اند از سوی مسؤولان ذي ربط آنها بايد پاسخگويي انجام شود، در مورد مجلس هم قطعا حضار مشرف بر اين انفاق بودند و مسؤولان مجلس در مورد اين موضوع بايد پاسخگويي لازم را بدهند.

وي در مورد ادعاي روزنامه نيورك تايمز مبني بر سرنوشت افغانستان در دست ايران، گفت: روابط ما با افغانستان مشخص و روابط حسنه است و با مردم افغانستان هميشه همراه خواهيم بود، ما گذشته مشترك با آنها داريم و همكاري گشترده با دولت عربستان  داريم، البته مشكلاتي به خاطر طبيعت همسايگي ايجاد مي شود كه با رايزني آن را حل مي كنيم، اما ما عدم مداخله در امور كشورهاي ديگر را در قانون اساسي داريم و نمي گذاريم كسي هم در مسائل داخلي ما دخالت كند، ما در ساير زمينه هاي تجاري امنيتي و ... فعاليت گسترده خواهيم داشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد بسته شدن حساب هاي بانكي برخي از دانشجويان ايراني در چين، تصريح كرد: در مورد اين موضوع با چين وارد مذاكره شده و مشكل ما با مذاكرات بانكي طرفين دو كشور در حال حل شدن است و يك مشكل فني بانكي است كه حل مي شود.

قاسمي در مورد تيم كنسولي ايران و اعزام به عربستان در امتداد سفر حج، اضافه كرد: صدور رواديد بر تيم كنسولي به عربستان انجام شده است، آنها قرار بود شوال به عربستان بروند ولي ويزا از سوي اين كشور دير صادر شد، مكانيزم فعاليت آنها در عربستان مشخص شده بود و با گزارشات سازمان حج در حال حاضر اقدامات تيم ديپلماسي و خدمات آنها به خوبي در حال انجام شدن است و اميدواريم اين امر تا پايان بدون مشكل انجام شود.

وي در مورد مسائل موشكي ايران، خاطرنشان كرد: مواضع ما در مورد مسائل موشكي مشخص است، موفقيت هاي ما در اين مورد خوب بوده است، اما سياست ما در مورد آمريكا و موضع گيري آنها در اين مورد قابل فهم نيست و آنها به دنبال اين هستند كه كشورهاي دنيا را ازداشتن اين تكنولوژي محروم كنند و ما بايد در مقابل اين امر موضع گيري كنيم و نگذاريم آمريكا مانع فعاليت ديگر كشورها بشود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد فعاليت هاي اقتصادي ايران با ديگر كشورها نيز گفت: ما با سفراي كشور خود تبادل نظر داريم و تلاش مي كنيم در اقتصاد خارجي بهترين عملكرد را داشته باشيم، نبايد فراموش كرد در هر گونه كار در اقتصاد خارجي پاي وزارت امورخارجه در ميان بوده است تا بتواند كارها را در اين زمينه تسهيل كند، يكي از اهداف اصلي ما در دولت دوازدهم داشتن ديپلماسي قوي اقتصادي در اين دوره است./۸۱۶/۲۰۰/ب2

ارسال نظرات