۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۱۷۲۸۲
آیت الله مظاهری:

تربیت دینی بالاترین وظیفه والدین نسبت به فرزندان است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بالاترین حقی که یک فرزند بر ذمه والدینش دارد این است که والدینش او را با آموزه های دینی تربیت کنند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، گفت: تربیت فرزندان در جامعه امروزی بسیار مشکل شده است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و سی و دوم که می فرماید«وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیَعْقُوبُ یَا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه بیان می دارد حضرت ابراهیم(ع) و حضرت یعقوب(ع) در وصیت نامه ای خطاب به فرزندانشان فرموده اند، پروردگار عالم شما را برگزیده است و شما علاوه بر این که پیامبر هستید موحد نیز هستید و رابطه محکمی با پروردگار دارید پس به شکرانه این نعمت های بزرگ قدردان خداوند باشید و دینتان را تا پایان مرگ حفظ کنید.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که این آیه دربردارنده بهترین وصیت ها است، اذعان کرد: بیان این وصیت از جانب قرآن صرفاً جهت تشریح مسائل تاریخی نیست بلکه برای آموزش مسائل اخلاقی به انسان ها است؛ مسأله اخلاقی که این آیه به انسان ها آموزش می دهد این است که والدین باید تا لحظه مرگ مواظب تربیت فرزندانشان باشند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که تربیت فرزندان در زمان فعلی بسیار مشکل شده است، اظهار کرد: همان گونه که اکرام و احترام والدین بسیار مشکل است و قرآن روی آن تأکید زیادی دارد، تربیت فرزندان نیز بسیار مشکل است و قرآن و اهل بیت(ع) مسائل زیادی را در رابطه با آن بیان فرموده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: بالاترین حقی که یک فرزند بر ذمه والدینش دارد این است که والدینش او را با آموزه های دینی تربیت کنند؛ دختر باید با حجاب کامل، با اخلاق و متدین باشد، دختر بی حیا و بی نماز به درد نمی خورد؛ پسر باید سر و کارش با مساجد و علما باشد تا بر اساس آموزه هایی که اهل بیت(ع) بیان فرموده اند تربیت شود.

وی با بین این که دنیا می دود و افرادی به دنبال آن حرکت می کنند، افزود: متأسفانه امروزه زندگی مردم به گونه ای شده است که والدین عموماً به فکر آباد کردن دنیایشان هستند و از رسیدگی به سرای آخرت غفلت می ورزند؛ اصل آخرت است، انسان باید به گونه ای در دنیا زندگی کند که عالم برزخ و آخرت خوبی داشته باشد و با اهل بیت(ع) و بزرگانی همچون حضرت ابراهیم(ع) و حضرت یعقوب(ع) محشور شود.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: حضرت سلمان استاندار مدائن بودند که از دار دنیا رفتند؛ راوی می گوید قبل از مرگ به خانه سلمان رفتم و ملاحظه کردم که او در حال گریستن است، دلیل گریستن را از او پرسیدم گفت، به فکر روایتی از پیامبر(ص) افتادم که به من می گفتند، سبک بال نجات پیدا می کند و کسی که بارش سنگین است اهل نجات نیست، سپس راوی می گوید به اثاث منزل سلمان نگاهی انداختم و دیدم یک پوست گوسفند، یک کاسه گِلی، یک آفتابه گِلی و قلم و جوهری برای نوشتن دارد و این گونه پریشان است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: افرادی که عاقل باشند توجه بیشتری به آخرت دارند نسبت به دنیا؛ حضرت ابراهیم(ع) و حضرت یعقوب(ع) با سفارشی که به فرزندانشان داشته اند عاقل بودن خودشان را گوشزد کرده اند؛ رها کردن دنیا که رهبانیت است مورد نظر اسلام نیست بلکه اسلام می گوید به فکر دنیا و آخرت باش ولی اصل آخرت باشد؛ زندگی که بر اساس نظر اهل بیت(ع) چیده شود رضایت ایشان را به دنبال خواهد داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) از مکانی که بچه ها در حال بازی کردن بودند رد می شدند و یکمرتبه اشک از چشمان مبارکشان جاری شد، شخصی از ایشان پرسید چرا گریه می کنید، پیامبر(ص) فرمودند، به یاد مردم آخرالزمان افتادم که پدران و مادرانشان به فکر آباد کردن دنیای فرزندانشان هستند و کاری به آخرتشان ندارند.

وی در پایان اذعان کرد: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، بالاترین لذت ها برای والدین این است که بتوانند فرزند صالح و شایسته ای تحویل جامعه بدهند./867/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات