۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۵۱۸۷۵۹
وزیر پیشنهادی بهداشت:

هزینه‌های درمان را کاهش دادیم/افزایش مقالات پزشکی در ۴ سال اخیر

حسن قاضی زاده هاشمی با دفاع از عملکرد وزارت بهداشت در ۴ سال اخیر گفت: توانستیم در ۴ سال اخیر به ۳۶ درصد کاهش دهیم.
وزیر بهداشت - سفر به بجنورد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دفاع از برنامه های خود در جلسه علنی امروز بعدازظهر چهارشنبه 25 مرداد در صحن علنی پارلمان، گفت: 4 سال قبل درچنین ایامی در محضر نمایندگان برنامه دولت یازدهم در حوزه سلامت را ارایه کرده ام برنامه ای که با حضور جمعی از خردمندان در حوزه سلامت تدوین شده بود و امروز با یک کارنامه 4 ساله توفیق حضور در وزارت بهداشت را خدمت شما ارایه می دهم.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت یادآور شد: طرح تحول سلامت به واسطه تلاش جهادگران بخش بهداشت و درمان سازمان های وابسته و به پشتوانه امدادهای الهی و حمایت های رهبری و رئیس جمهور و روسای قوای مقننه و قضاییه و همدلی نمایندگان حاصل شد و در بسیاری از موارد اجرای آن کم نظیر و پرونده قابل دفاع برای ارایه به جامعه جهانی است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در دولت یازدهم گردو غبار کم توجهی از حوزه بهداشت و درمان زدوده شد و دولت یازدهم علی رغم کاستیهایی که بود و دولت یازدهم باید سلامت محور نامید.

وی با تاکید بر اینکه ما سلامت همه هموطنان ایرانی را در همه زمینه ها مطالبه می کنیم گفت: پرداخت بیش از 56 درصد از هزینه های سلامت از جیب مردم کشورمان مشکلی بود که کمر خانواده ها را شکسته بود در حالیکه بهبود این آمار تا سی درصد در برنامه چهارم و پنجم بر عهده دولتهای وقت گذاشته شده بود.

وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: ما توانستیم در طول 4 سال گذشته هزینه های سلامت از جیب مردم را از 56 درصد به 39 درصد کاهش دهیم.

وی همچنین با اشاره به بحث بیمه سلامت گفت: هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرفنظر از توانایی حق بیمه می تواند تحت پوشش قرار گیرد و در حال حاضر 11 میلیون نفر ایرانی بیمه شده اند و نزدیک به 85 درصد از آنها درآمدشان کمتر از 1 میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: از امسال در بودجه سالیانه سرانه برای این افراد در نظر گرفته شده است این در حالی بود که این سرانه وجود نداشت اما امسال این موضوع دارای بودجه شده است.

وی با اشاره به ساخت خانه های بهداشت و پایگاههای بهداشت در دولت یازدهم گفت: ما توانستیم 24 هزار تخت بیمارستانی را در طول 4 سال گذشته ایجاد کنیم و همچنین هماهنگی خوبی بین دانشگاهها با موسسات آموزشی و پزشکی ایجاد شد.

قاضی زاده هاشمی گفت: بومی گزینی در کنکور سراسری آن را از بزرگترین توفیقات دولت در 4 سال گذشته عنوان کرد ما در حال حاضر رتبه اول را در بحث پزشکی داریم و در 4 سال گذشته سی درصد به تعداد مقالات ایرانیان افزوده شده است.

وی با اشاره به تولید دارو در داخل کشور گفت: سهم داروی تولید داخل در سال 95 به 70 درصد رسید چرا که ما حمایت از تولید داخل را در اولویت قرار داده بودیم و این موضوع توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی را نشان می دهد.

وی با اشاره به حرف و حدیثی که در ارتباط با بحث تجهیزات پزشکی مطرح است گفت: هر کسی هر حرف و حدیث و مطلبی در مورد دارو و تجهیزات پزشکی دارد می تواند به دستگاه قضا ارایه دهد، حاشیه سازی در این حوزه در چند سال گذشته زیاد بوده است اما دولت موفقیتهای بزرگی در این بخشها داشته است.

حسین قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در بررسی صلاحیتش در بخش دوم سخنرانیش در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از عملکرد خود گفت: اگر کسی مدرکی علیه بنده دارد می توان به دستگاه قضایی دهد. اگر مشکلاتی وجود دارد در دولت دوازدهم حل می کنیم.

وی افزود: افتخار می کنم کسانی در حوزه بهداشت و درمان بودند از نظر علمی بی نظیر بوده اند. تیمی که داشته ایم در دولت های مختلف وزیر بوده اند.

قاضی زاده هاشمی  با اشاره به سخنرانی یکی از مخالفانش مبنی بر سپرده گذاری  400 میلیاردی وزارت بهداشت و گرفتن بهره گفت: 605 بیمارستان با 120 هزار نفر

و ی ادامه دادند: پرسنل در  کشور وجود دارد.  بیمارستان ها هیچ ردیف مستقل ندارند باید برای اداره امور 400 میلیارد در حساب داشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش گفت: شرکت های خصولتی در دولت های گذشته بوده است. هیئت امنا نه تنها حیاط خلوت نیست بلکه MRI از مبلغ 6 میلیون تومانی که خریداری می شد به 3 میلیون تومان رسید.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: حقوقی که در این دولت می دهند 3 میلیون 270هزار  تومان است که در دانشگاه نیز همین  مبلغ را می گرفتم به هیچ کار اقتصادی جز علم خودم نپرداخته ام . فرزندانم راه وزیر بهداشت را بلد نیستند. برادرم که قبلا نماینده مجلس بوده است تنها یک ساعت به وزارت بهداشت آمده است. اکنون علیه این موضوع در این مجلس سخن می گویند.

وی بیان کرد: پرداختن به دارو و درمان و کاهش هزینه ها درمان که مطالبه جدی مقام معظم رهبری و رییس جمهوربود توجه زیادی شد به این معنی نبود که از دیگر حوزه ها غفلت کنیم.

برای استمرار طرح تحول چالش هایی داریم که باید دولت و مجلس کمک کنند. عدم تمرکز تولیت در نظام سلامت، تکثر صندوق بیمه، جدا بودن بیمه سلامت از تولیت، تعدد مرکزدر  برنامه ریزی در اجرا وجود دادر.

وزیر بهداشت گفت: در انتخابات همکاران  وامور دچار خطا نشده ام  اگر خطای هم بوده است، از روی عمد نبوده است شاید قصور بوده است./۸۵۶/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات